Bitka za opstanak spojila vječne rivale

Autor: Marina Biluš , 23. veljača 2018. u 08:06
Foto: Reuters

Pitanje je dana kada će pasti potpis na ugovor kojim vlasnik Mercedesa Daimler i BMW udružuju svoje ‘car sharing’ platforme kako bi se zajedno suprotstavili konkurenciji.

Ekonomija dijeljenja, osobito prijevoza i sve s njom povezane usluge mogle bi u svijetu stvoriti posve nove poslovne modele.

U kompanijskom i tržišnom smislu, tradicionalne granice koje danas tvore globalno tržište automobila se pomiču, mijenjajući pravila igre za sve umiješane igrače. U situaciji drastično izmijenjenih trendova mobilnosti i složenijih zahtjeva potrošača, oni će biti prisiljeni simultano se natjecati na više frontova, ali i surađivati s tržišnim rivalima. Budućnost diktirana rapidnim tehnološkim razvojem na automobilskoj će sceni stoga dovesti od ulaska novih imena na tržište, ali i danas teško vjerojatnih partnerstava među industrijskim veteranima. 

Budućnost je već tu
Ove su tvrdnje zapravo sažetak analize koju je ne tako davno – konkretno u listopadu 2016. objavila renomirana američka konzultantska kuća McKinseyja  i njome pokušala dati odgovor na pitanje kako će automobilska branša voziti na putu prema 2030. godini i koji će joj trendovi pritom krojiti rutu. No, njezini analitičari tada možda ni sami nisu bili svjesni da nas budućnost koju su tada tek predviđali čeka doslovce na idućem zavoju. Prije točno mjesec dana novinarima medijske agencije Reuters netko je iz samog vrha Daimlera – jednog od najjačih imena globalne autoindustrije, došapnuo da ugovor o partnerstvu tog vlasnika na tržištu obožavanog Mercedesa i vječnog mu rivala, jednako voljenog BMW-a samo što nije uknjižen.

 

3 milijuna

korisnika danas ima Daimlerova car sharing platforma i samo je lani nabujala za 30 posto, dok ih BMW-ova ima više od milijun

I sama pomisao na poslovno partnerstvo ovih zemljaka, ujedno i najljućih tržišnih suparnika, donedavno je bila ravna nekoj fatamorgani, dok je danas čak i moguće da je u ovih mjesec dana potpis šefova dvaju njemačkih kompanija već stavljen na taj, za ovu industriju zapravo povijesni papir. A nespojivo je spojio upravo fenomen s početka teksta – ekonomija dijeljenja. Daimler i BMW namjeravaju ujediniti svoje suvremene platforme pod zajedničkim nazivnikom "car sharinga" –  usluge Car2Go i DriveNow. Prva pripada Daimleru, pokrenuta je još 2008., funkcionira u 26 gradova sjeverne Amerike, zapadne Europe i Kine i koristi flotu od oko 14.000 vozila. Druga je zajednički projekt BMW-a i njemačkog Sixsta koja je na tržištu gotovo sedam godina s voznim parkom od oko 6000 automobila koji su korisnicima usluga dijeljenja prijevoza dostupni o devet europskih prijestolnica.   

O kakvom je eksplozivnom segmentu tržišta riječ dovoljno ocrtava podatak da je broj korisnika Car2Go-a samo lani buknuo 30 posto na čak tri milijuna, dok je BMW-ova platforma na nekih milijun korisnika. Reutersovi novinari u svom su se izvještaju poslužili i neslužbenim informacijama njemačkih kolega koji su pak doznali da bi ove dvije udružene rivalske platforme zadržale svoja imena, ali bi spojile tehnologiju. Zajednički novi biznis bio bi neovisno vođen, a BMW i Daimler u njemu bi imali ulogu većinskih dioničara. Za sve ostale detalje ipak ćemo pričekati završetak finalne faze pregovora i službene potvrde od kojih su se vodstva obaju kompanija dosad sustezala. 

Neprijatelj mog neprijatelja je moj prijatelj
Ali neke su stvari i bez njihovih priopćenja već sada kristalno jasne. Prvo, odmah treba biti jasno – nisu Mercedes i BMW odjednom postali najbolji pajdaši pa, eto, sad će u globalnu tržišnu utrku pomireni zajedno. Daleko od toga. Zakopana ratna sjekira prije svega je rezultat želje za – opstankom. Po sistemu "neprijatelj mog neprijatelja je moj prijatelj" zapravo su prisiljeni zajednički se oduprijeti prijetnji imena Uber i njemu sličnima.

Jer titulu najjačih u budućnosti koja se strelovito mijenja zbog eksplozije tehnoloških čudesa i posve novih navika potrošača s početka članka teško će zadržati budu li u takvoj sutrašnjici inertni, ma koliko fenomenalne automobile proizvodili. Uostalom, analitičari McKinseyja i tu su situaciju savršeno dobro ocrtali porukom samim akterima globalnog auto tržišta koja glasi: "Pripremite se na nesigurnost! Korjenite promjene koje slijede znače da proizvođači neće sa sigurnošću moći predvidjeti što ih čeka. No moći će već danas poduzimati neke strateške korake kako bi i sami bili dio oblikovanja evolucije sektora", kažu analitičari ove kuće i napominju da će uspjeh na tržištu 2030. ovisiti što ranijem o uočavanju i implementiranju novih trendova i istraživanju mogućnosti novih poslovnih modela". Pametnome dosta.

Komentirajte prvi

New Report

Close