Neke kvarove na automobilu nikako ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, odnosno zamora materijala, pa je u tom slučaju zapravo samo pitanje vremena kad ćete se s njima morati nositi. S druge strane, međutim, postoje i oni koji na koje itekako možemo utjecati i to u tolikoj mjeri da ih ili spriječimo u potpunosti ili da ih barem odgodimo toliko dugo da se s njima moramo suočiti samo jednom, a ne više puta u prosječnom životnom vijeku vozila.
Kao i s mnogim drugim primjerima iz života, takvi su kvarovi ustvari najčešće posljedica loših navika koje su naizgled neprimjetne, ali ako se učestalo ponavljaju, one će sigurno utjecati na stanje nekih dijelova vašeg automobila, piše HAK.
Ne dirajte spojku ako je ne koristite
Papučica spojke treba biti slobodna u baš svakom trenutku osim onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više. Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo, nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start kao da se radi o početku utrke. Neka automobil bude u neutralnom stupnju, a noga lijevo od papučice, i tek nakon što se upali žuto svjetlo ubacite u brzinu i krenite. Vaša će vam spojka biti zahvalna, a novčanik još i više jer se zamjena kompleta najčešće plaća u tisućama kuna. I da, ne odmarajte nogu oslanjanjem na papučicu spojke, nego je držite na za to predviđenome mjestu, osloncu sasvim s lijeve strane.
Ne odmarajte ruku na mjenjaču
Slično kao i s lijevom nogom, za desnu ruku uvijek vrijedi pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što promijenite stupanj prijenosa i vratite je tamo gdje joj je mjesto, na upravljač. Osim što ćete tako imati potpunu kontrolu nad vozilom, s mjenjača ćete skinuti naizgled nevažan, ali itekako težak teret. Prijeđe li vam ovakav način vožnje u naviku, sklop zupčanika i sinkrona bit će pod stalnim pritiskom za koji nije projektiran te će se, naravno, time trošiti i više i brže. A vi ćete se morati pripremiti za otvaranje novčanika.
Ne vozite se na rezervi
Vožnja s upaljenom lampicom rezerve kao način i stil života nažalost je dobro poznata mnogim našim vozačima, no treba znati da osim stalnog udarca na ego ona može prouzročiti i znatno ozbiljnije i konkretnije probleme. Na dnu spremnika se, naime, skupljaju sve one manje, ali i malo veće nečistoće koje se u njega s vremenom unose čak i ako dolijevamo isključivo najbolja i najskuplja goriva. One u velikoj količini goriva, s punim ili barem polupunim spremnikom, nemaju pretjerano veliku ulogu jer je njihova koncentracija u tom slučaju u pravilu zanemariva. No ako je sustav osuđen na to da neprestano ispija talog s dna kace, to se neće svidjeti niti filtru niti pumpi za gorivo, koji se tako mogu brže i više začepiti, a motor ostaviti bez dostatne količine goriva. I još nešto: pumpa goriva obično se hladi time što je uronjena u gorivo, pa ako to nije slučaj, pogotovo ako to nije slučaj često ili neprestano, riskirate njezino pregrijavanje i moguće dodatne kvarove.
Ne prebacujte u rikverc dok se niste zaustavili
S mjenjačem treba biti posebno oprezan u svim situacijama, i to posebno vrijedi prilikom naizgled jednostavnih radnji poput parkiranja, kad je potrebno više puta promijeniti smjer kretanja prema naprijed ili natrag. Osnovno pravilo ovdje glasi: pričekajte da se vozilo u potpunosti zaustavi pa tek onda ubacite u stupanj za suprotan smjer. Iako vam se može činiti da brzinskim izmjenama naprijed-natrag potvrđujete vlastitu vozačku vještinu, zapravo činite štetu svojem automobilu. Za zaustavljanje trebaju služiti kočnice, a ne mjenjač, osovine i drugi dijelovi pogonskog sklopa, a to je upravo ono što činite ovakvim ponašanjem. S vremenom ćete morati plaćati popravke, i to potencijalno vrlo skupe, pogotovo ako se ovako odnosite prema automatskome mjenjaču.
Pazite kuda i preko čega se vozite
Ovo bi također trebalo biti razumljivo samo po sebi, no najobičnija nepažnja često je krivac za brojne probleme koji nerijetko mogu rezultirati velikim računima za popravke. Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom brzinom. Nekontrolirani udarac u takvu i sličnu prepreku može vam probušiti gumu ili više njih, ali isto tako može teško oštetiti naplatke i dijelove ovjesa ili ispušnog sustava. U svakom od navedenih slučajeva šteta se lako može popeti na nekoliko tisuća kuna, posebno ako na automobilu imate gume posebnih dimenzija ili kotače od lakih legura.