5. svibnja 2013. godine navršit će se 20 godina od prestanka proizvodnje najprodavanijeg Volvo modela – serije 240. Tijekom 19 godina postojanja, Volvo 240 je proizveden u gotovo 2,9 milijuna primjeraka. Automobil, koji je u početku bio kritiziran zbog „dosadnog“ kockastog izgleda, s vremenom je postavio međunarodne standarde u području sigurnosti i zaštite životnog okoliša, osvojio europsko Touring Car prvenstvo te prije odlaska u povijest u svinju 1993. godine postigao kultni status.
Volvo 240 predstavljen je u kolovozu 1974. godine kao nasljednik popularne serije modela 140, te je donio brojna inovativna tehnička rješenja na raznim područjima. Posebno treba naglasiti visoku razinu sigurnosti te robustan vizualni nastup, po uzoru na VESC sigurnosni koncept, a koji je Volvo predstavio dvije godine ranije. Izgled modela, uz mnoge druge detalje, uključivao je velike odbojnike koji su dali karakterističan izgled prednjeg dijela automobila. Dinamičke i sigurnosne kvalitete novog Volva 240 bile su dobro prihvaćene, ali ne i njegov dizajn koji je bio ocijenjen kao dosadan i prejednostavan.
Poput prethodnika, serije 140, novi 240 je također dobio luksuzniju izvedbu sa šestcilindarskim motorom oznake 260, ali i neizostavnu karavansku izvedbu. Volvo 245 je praktično postao sinonim karavanskog vozila. Istinski svestran i praktičan automobil koji je mogao „progutati“ sve što poželite, a ujedno nudio udobnu i zabavnu vožnju te naravno najvišu razinu sigurnosti među automobilima tog vremena.
Postavljanje sigurnosnih i ekoloških standarda
Nakon duge serije sigurnosnih testova, koje je proveo američki NHTSA, a koji su ocijenili modele 240 i njegove konkurenate, postalo je jasno da Volvo nudi najvišu razinu sigurnosti putnika. Ti su rezultati uzeti kao osnova za buduće sigurnosne legislative za sve automobile koji će se prodavati na američkom tržištu.
Istovremeno, Volvo je intenzivno radio na kontroli štetnih emisija te razvoju oksidirajućeg katalizatora koji je trebao smanjiti količinu štetnih supstanci koje nastaju izgaranjem na razumnu razinu: ugljikovodike (HC), ugljični monoksid (CO) i dušične okside (NOX). Poboljšanje kapaciteta prečišćavanja ispušnih plinova, odnosno učinkovit rad katalizatora, zahtijevao je preciznu kontrolu omjera goriva i zraka. Tako je Volvo 1976. godine izumio Lambda senzor – genijalni primjerak inženjeringa koji je omogućio katalizatoru da količinu štetnih čestica smanji za preko 90 posto.
Godinu dana kasnije, američka država Kalifornija uvela je strožije standarde za razinu štetnih čestica (ugljikovodici 0,41 g/milji, ugljični monoksid – 9,0 g/milji, dušični oksidi – 1.5 g/milji), koji su tada bile najoštriji na svijetu. Volvo automobili su korištenjem trostaznog katalizatora i Lambda senzora ispuštali osjetno manje od predviđenih granica. Emisija dušičnih oksida je bila izuzetno niska, pa je Volvo od administracije predsjednika Kartera dobio i nagradu za pionirski rad na zaštiti životnog okoliša.
Najbrži karavan na svijetu
Volvo 240 je bio jedan ili čak više koraka ispred svojeg vremena po pitanju sigurnosti i ekologije, a tijekom svoje karijere konstantno je poboljšavan. Dodane su neka nova tehnička rješenja poput turbopunjača i dizelskog motora. Reputacija dosadnog automobila je učinkovito izbrisana kada je Volvo 245 postao najbrži karavan na svijetu. Svojevrsna „leteća cigla“ pomela je konkurenciju na europskim trkalištima i postala prvak grupe A.
Tijekom posljednjih godina postojanja, Volvo 240 je bio u ponudi samo kao karavan s pet vrata te je doživio pravu renesansu jer je postao omiljen među europskim pripadnicima takozvanog yuppie pokreta. To je posebice bilo očito u Italiji gdje je model 240 Polar bio najpopularniji automobil među mladim ljudima, te tako postigao kultni status.
Ipak, konačan kraj stigao je 5. svibnja 1993. godine. Nakon 19 veoma uspješnih godina i 2.862.573 proizvedena automobila (od tog broja 177.402 primjeraka odnosilo se na model 260), Volvo 240 je napravio posljednji naklon, gotovo u isti trenutak kada i predsjednik kompanije AB Volvo, Pehr G Gyllenhammar. On je bio veliki ljubitelj modela 240, a posjedovao je nekoliko različitih izvedbi, od kojih su neke bile zaista posebne.
Posljednji Volvo 240 proizveden je u specijalnoj skraćenoj izvedbi, samo radi zabave i kao vid zahvale svima koji su radili na razvoju i usavršavanju ovog automobila. Posljednji produkcijski primjerak švedskom kupcu uručio je P G Gyllenhammar osobno, na maloj ceremoniji uz proizvodnu liniju 2:4-2.
Diljem svijeta još uvijek se kreće veliki broj priimjeraka Volva 240, te iako su stari najmanje 20 godina još uvijek vjerno obavljaju svoju zadaću. Postoji i veliki broj klubova koji čuvaju baštinu modela 240, baš kao što je ovaj sjajni automobil godinama čuvao budućnost Volvo automobila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu