Srbijansko državno povjerenstvo za zaštitu konkurencije donijelo je rješenje kojim se Agrokoru odobrava kupnja slovenskog društva "Poslovni sistem Mercator" d.d. u Srbiji, pod uvjetom da proda ili ustupi dio Agrokorova trgovinskog lanca, a u Agrokoru to rješenje ocjenjuju pozitivnim.
Prema prvim komentarima iz uprave Agrokora, ta odluka je sukladna mjerama koje su predlagali i savjetnici ovog hrvatskog koncerna.
"Povjerenstvo za zaštitu konkurencije u Srbiji donijelo je pozitivno rješenje čime je odobrena koncentracija Agrokora i Mercatora, uz prihvaćanje mjera koje je Agrokor predložio u suradnji sa svojim savjetnicima", jedini je službeni odgovor koji je Hina dobila od Agrokora u povodu odluke srbijanskog povjerenstva.
Procjene su da bi Agrokor prije spajanja sa Mercatorom u Srbiji u 15 srbijanskih gradova trebao prodati 21, odnosno 22 supermarketa ukupne površine oko 20.000 četvornih metara.
Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) načelno podržava odluku povjerenstva o uvjetovanom spajanju Agrokora i Merkatora, ali sugerira da realizacija mora pridonijeti konkurentnosti, a ne stvaranju duopola Agrokora i belgijske tvrtke Delhaeze, trenutno dva vodeća trgovinska lanca u Srbiji.
Nakon što je 18. lipnja potpisan ugovor između koncerna Agrokor i Poslovnog sistema Mercator o kupoprodaji 53,12 posto dionica Mercatora u Sloveniji i Hrvatskoj, uvjetovanje zelenog svjetla Agrokoru za preuzimanje Mercatora u Srbiji za ekonomske analitičare bilo je očekivano budući da bi nakon ove akvizicije Agrokor kontrolirao približno trećinu srpskog maloprodajnog tržišta.
Prema pisanju beogradskih medija Agrokor bi u početku morao izvještavati povjerenstvo o svojoj poslovnoj politici prema dobavljačima, postotku rabata i uvjetima nabavki.
Agrokorov trgovinski lanac Idea, koji je u Srbiji pandan Konzumu, ima ukupno 4.500 zaposlenih, a kroz njegovih više od 160 prodajnih objekata u svim većim srbijanskim gradovima dnevno prođe oko 150.000 kupaca.
Spajanjem Agrokora i Mercatora srpsko tržište dobit će dva moćna trgovinska lanca jer je, uz Ivicu Todorića, na sceni i belgijski "Delhaeze" koji je početkom 2011. od srbijanskog tajkuna Miroslava Miškovića kupio trgovinski lanac "Delta Maxi" za 932,5 milijuna eura.
Agrokor i Delhaeze tako će zajedno, po procjeni asocijacija potrošačkih udruga u Srbiji, držati više od 50 posto srbijanskog tržišta.
Osim izravnog utjecaja na tržište maloprodaje, povjerenstvo za zaštitu konkurencije analiziralo je i druge efekte koncentracije moći Agrokora, s obzirom na to da oni u Srbiji posluju i kroz svoja 22 aktivna društva, među kojima su i zrenjaninska prehrambena industrija "Dijamant", tvornica smrznute hrane "Frikom" u Beogradu, "Kikindski mlin" i druge.
U očekivanju odluke povjerenstva za zaštitu konkurencije o spajanju Agrokora i Mercatora na srpskom tržištu, javnost je bila i ostala podijeljena. Dok pojedini stručnjaci i potrošačke organizacije i udruge strahuju od duopola, pa čak i oligopola Agrokora i Delhaezea, drugi tvrde da bi to pridonijelo efikasnijem poslovanju i jačanju konkurencije.
Međutim, činjenica je da su otvaranjem brojnih supermarketa i megamarketa moćni trgovinski lanci već dosad natjerali desetke vlasnika malih dućana da stave ključ u bravu jer ne mogu konkurirati poslovnim uvjetima koje "veliki igrači" daju dobavljačima i proizvođačima.
Agrokor s lancima Mercator, Roda i Idea, prema analizi beogradskih medija, u Srbiji ima više od 300 prodajnih mjesta, a lanci Maksi, Tempo i Shop and go 370 objekata u vlasništvu belgijske tvrtke "Delhaeze".
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) Hini je rečeno da odluka povjerenstva za zaštitu konkurencije ima njihovu načelnu potporu.
"Ne znamo još detalje odluke, ali je načelno podržavamo samo ako uvjetovanje Agrokoru da proda 21 market podrazumijeva prodaju nekom od inozemnih i domaćih lanaca koji imaju manji udio na tržištu ili tek namjeravaju razvijati svoje trgovinke lance, što će pridonijeti konkurenciji", rečeno je Hini u NOPS-u.
Ukoliko uvjetom nije naglašeno tko može biti kupac, moguće je, komentiraju u NOPS-u, da ih kupi i Delhaeze, što bi, kako kažu, vodilo ka stvaranju oligopola. Kako je ranije najavljeno, na srbijanskom tržištu se u 2014. godini očekuje i dolazak poznatog trgovinskog lanca Lidl.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu