Spar Hrvatska u paketu je preuzeo 20 trgovina od trgovačkog lanca Diona koji je posljednjih desetak godina u vlasništvu obitelji Đure Gavrilovića, doznaje Poslovni dnevnik iz izvora bliskih upravi Spara. S obzirom da zaključenje ovog ugovora treba odobriti i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja u Sparu još nisu pripravni izravno otkriti detaljnije pojedinosti oko ove transakcije koja zapravo vrlo konkretno ilustrira da se nastavlja konsolidacija hrvatskog tržišta maloprodaje.
Doznajemo ipak da je Spar s najnovijom akvizicijom preuzeo trgovine i supermarkete Dione koji imaju površinu u rasponu od 250 do 900 četvornih metara, smještene uglavnom na top lokacijama na užem području grada Zagreba. Novi vlasnik će uz prodajne objekte Dione preuzeti i sve zaposlenike koji tamo rade, a ukupno je riječ o 335 djelatnika. U nepunih godinu dana ovo je treći val kako Diona rasprodaje svoj portfelj, no još se nije riješila svih lokacija, zadržala ih je tridesetak.
Naime, ključni uvjet Spara, koji je limitirao broj kupljenih trgovina, bio je da će preuzeti one prodajne objekte nad kojima Diona sama drži isključivo pravo vlasništva. Nakon što dobiju potrebno odobrenje tržišnog regulatora, u Sparu se nadaju kako je optimističan rok da Agencija blagoslovi ugovor o preuzimanju početak lipnja odmah bi krenuli s investiranjem radi preuređenja dijela supermarketa koji se sadašnjim izgledom ne mogu uklopiti u zahtjevne standarde Spara. Ovim potezom Spar je gotovo udvostručio svoj maloprodajni portfelj na hrvatskom tržištu. U nepunih deset godina od otvaranja prvog prodajnog objekta 2005. godine u Zadru, Spar je izgradio mrežu u kojoj je 16 hipermarketa i 12 supermarketa, s tim da ovaj tjedan otvara još jedan hipermarket u novozagrebačkom naselju Buzin, unutar šoping centra Supernova.
Akvizicijom Dione Sparu rastu prihodi za 400 mil. kuna godišnje
SPAR je polovicom 2009. odradio svoju prvu akviziciju na ovdašnjem tržištu kada je preuzeo talijanski Ipercoop. Predsjednik Uprave Helmut Fenzl još 2010. godine za Poslovni dnevnik je izjavio kako su i dalje pripravni za neka nova preuzimanja. No “sve dok netko nije na prodaju, ne može ga se kupiti”, govorio je tada Fenzl. Prava je istina da u SPARU zapravo nisu naprasno srljali na surovo osvajanje tržišta i jačanje pozicije među konkurencijom već su strpljivo ‘kibicirali’ top lokacije.
Nakon što su diljem Hrvatske pozorno disperzirali hipermarkete i supermarkete tek 2012. aktivnije su ušli u tržišnu nišu kvartovskih trgovina. Fenzl je u toj prigodi isticao kako se SPAR zapravo vraća svojim ‘korijenima’ budući da su u snažnu internacionalnu kompaniju, koja danas posluje na nekoliko tržišta, izrasli upravo iz mnoštva malih kvartovskih trgovina.
Sa spektrom prodajnih formata (hipermarketa, supermarketa i kvartovskih trgovina) tržišna ekspanzija znatno je jednostavnija jer se SPAR, naglašavao je Fenzl, s takvim kvadraturama može prilagoditi svakoj dobroj lokaciji. U proteklih devet godina koliko posluje na hrvatskom tržištu prihod je SPARU kontinuirano rastao i prema javno dostupnim podacima 2013. godinu zaključili su s više od dvije milijarde kuna.
S trgovinama preuzetim od Dione SPAR je na vrlo jakom tržištu metropole nametnuo nove odnose među konkurencijom. Konzumu naravno ne može diktirati tempo, no već danas je razvidno da će SPAR tijekom 2015. zasigurno pomrsiti i ugroziti planove ostatku iz skupine velikih igrača među kojima su Plodine, Lidl i Kaufland. Diona je naime, prošlu godinu završila sa 1,1 milijardi kuna prihoda. Trećina od tog iznosa, a možda čak i više, otpada upravo na trgovine koje će prihod SPARU donositi već u drugom dijelu aktualne godine.
Otoci na čekanju
“Ekspanzija nam je u planu, ima još gradova u kojima nismo prisutni, na primjer nema nas ni u Rijeci ni u Puli, a SPAR supermarket treba i ostatak Istre. Tu intenzivno radimo. Zbog specifične geografske i demografske strukture Hrvatske nismo do sada u prvi plan stavljali neke regije. Smatramo da još nemamo dovoljno iskustva pa u našim planovima do daljnjega nema ni otoka. Za sada investiramo samo u gradove i veća naselja, no nadam se da će jednog dana, ako ne samostalno onda u partnerstvu, na primjer kroz franšizu s lokalnim trgovcima SPAR doći i na otoke”, kazao je Fenzl za Poslovni dnevnik u studenom lani najavljujući za 2014. uz hipermarket u Buzinu još jedan, u prostoru šoping centra Mall of Split.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Gavrilović je i dan danas broj 1 na tržištu, ali samo kao brand koji leži na staroj slavi, prodaja i sve ostalo je nažalost na marginama jer kao i država Đuro cijeni podobne, a ne sposobne…
Čobanković je u jednom intervjuu rekao da će ulaskom u EU u RH opstati možda 2-3 industrije mesa. Tu se slažem. PiK je siguran ima 50% tržišta,vjerojatno i.Pivac jer drži obalu i Dalmaciju a ostali vise….još kad Todo preuzme Mercator i tamo će ubacit PiK.
Gavrilović je bio jedan od najjačih brendova exYU. Nije se širio u regiju a ovdje mu je bilo udobno dok Todo nije preuzeo PiK. Vrbovec je danas jedna od najvećih hr firmi,direktno je konkurent Gavrilovicu i jeftiniji je a da ne govorim koju logističku i prodajnu mašineriju ima u Konzumu. Gavrilović se smanjuje,odustali su od svježeg mesa i još su jedino lideri u pasteti a i tu im prijeti Argeta od Tedeskog.
Ne uništava ni Todorić ni PIK brand Gavrilović nego par nesposobnjakovića koje je Đurina uprava postavila na te funkcije!
Uključite se u raspravu