Europska mala i srednja poduzeća traže podršku od kreatora politika kako bi svoje poslovanje učinili održivijim, prema istraživanju koje je proveo SDA Bocconi School of Management u suradnji Generalijem za inicijativu SME EnterPRIZE, s prvim izvješćima koji se očekuju povodom UN-ovog Dana mikro, malih i srednjih poduzetnika 27. lipnja. SME EnterPRIZE vodeća je Generalijeva inicijativa za jačanje kulture održivosti za mala i srednja poduzeća u Europi.
Prema anketi, mala i srednja poduzeća pozivaju kreatore politika da ponude porezne olakšice za promicanje održivih proizvoda i usluga (73%, svih ispitanih MSP-ova), subvencionirana sredstva iz Europske unije za financiranje zelene tranzicije (67%) i poboljšanje obrazovanja i izgradnju novih kapaciteta (63%).
Istraživanje, koje je proveo SDA Bocconi Sustainability Lab, doseglo je do vlasnika i menadžera više od 1200 malih i srednjih poduzeća iz 9 europskih zemalja.
Povećanje prepreka u usvajanju održivih poslovnih praksi
59 posto ispitanih MSP-ova identificiralo je porast cijena energije kao negativan utjecaj na njihov pristup održivosti, dok je 58 posto navelo inflaciju.
Postotak europskih MSP-ova koji smatraju da značajne prepreke koče njihovu održivu tranziciju također je porastao u nizu ključnih područja. Više od 50 posto MSP-ova navelo je da je učinak nedostatka institucionalne potpore kroz regulative i birokraciju ometao njihove napore, što se udvostručilo u usporedbi s 2022. 49 posto MSP-ova navelo je nedostatak javnih poticaja, što je porast u odnosu na 28 posto od prošle godine. MSP-ovi su također identificirali nedostatak jasnog zakonodavnog okvira i nedostatak internih vještina i kompetencija kao prepreke koje su se povećavale iz godine u godinu.
Održiva mala i srednja poduzeća otpornija su na vanjske šokove
Istraživanje je također pokazalo da je 52% poduzeća koja su već implementirala plan održivosti potvrdila pozitivan učinak sredstava NextGenerationEU, u usporedbi sa samo 20% onih bez plana. Tvrtke s najrazvijenijim planovima održivosti koja uključuju inicijative za dobrobit zaposlenika, angažman zajednice i radnje povezane s okolišem kao što su kružno gospodarstvo, energetska učinkovitost i dekarbonizacija – također su se pokazale otpornijima na vanjske šokove, poput inflacije, cijene energije ili rata u Ukrajini. Uz to, postoje jasni pokazatelji da su tvrtke s fokusom na održivost imale koristi od boljeg utjecaja na okoliš (82%), povećanog zadovoljstva kupaca (75%) i poboljšanog ugleda (64%).
Generalni direktor Generali Grupe, Marco Sesana, rekao je: „Mala i srednja poduzeća igraju središnju ulogu kao pravi motor našeg gospodarstva. Jasno je da novi izazovi i prepreke ugrožavaju napore malih i srednjih poduzeća da postanu održiviji. U isto vrijeme, mala i srednja poduzeća utvrđuju gdje i kako im se može pomoći da prevladaju te prepreke – što ukazuje na ključnu ulogu koju imaju kreatori europskih politika. Važnost održive tranzicije također je istaknuta u ovom istraživanju: mala i srednja poduzeća koja su usvojila održive prakse imaju koristi od poboljšanog učinka u ključnim poslovnim rezultatima i stječu veću otpornost na vanjske šokove. S trećim izdanjem SME EnterPRIZE, Generali ponovno potvrđuje svoju predanost promicanju kulture održivosti među malim i srednjim poduzećima.”
“Unatoč izazovima s kojima se poduzeća susreću posljednjih godina, naše najnovije istraživanje naglašava otpornost europskih malih i srednjih poduzeća kada je riječ o prihvaćanju strukturiranijeg pristupa održivosti. Naša saznanja otkrivaju da je 43% malih i srednjih poduzeća u našem uzorku usvojilo ili je u proces usvajanja formalizirane strategije održivosti. To predstavlja povećanje od 3% u usporedbi s našim prethodnim istraživanjem 2022. i povećanje od 10% u odnosu na sličnu analizu provedenu 2020.”, rekao je Francesco Perrini, prodekan za održivost i znanstveni direktor Sustainability Lab-a na SDA Bocconi School of Management, redoviti profesor menadžmenta na Odsjeku za “Management & Technology” na Sveučilištu Bocconi. “Ono što je još vrjednije pažnje je da je poslovni slučaj za okolišne, društvene i upravljačke (ESG) prakse sada jasniji nego ikad. Naše istraživanje ponovno potvrđuje da mala i srednja poduzeća koja su prihvatila ESG pristup ostvaruju koristi u svim područjima, nadmašujući već pozitivne rezultate zabilježene prošle godine. Na primjer, 82% intervjuiranih malih i srednjih poduzeća prijavilo je poboljšanja u svom utjecaju na okoliš, dok je 74% primijetilo poboljšanu operativnu učinkovitost. Dodatno, 68% malih i srednjih poduzeća prijavilo je pristup novim tržištima, što ukazuje da su vjerodajnice održivosti sve važnije za mala i srednja poduzeća koja žele ući i proširiti se na nove tržišne segmente.”
Pregled europskih malih i srednjih poduzeća – prednjače njemačke i talijanske tvrtke
Više od polovice njemačkih (55%) i talijanskih (51%) intervjuiranih malih i srednjih poduzeća izjavilo je da su već proveli plan za poticanje svoje održive tranzicije ili da će ga uskoro uvesti. Slijede Portugal (49%) i Austrija (44%). Europski prosjek od 43 posto preslikan je u Španjolsku. Ispod prosjeka su Francuska, Mađarska, Češka i Hrvatska.
Prema istraživanju, u Hrvatskoj su mala i srednja poduzeća također imala značajne koristi od strukturiranih strategija održivosti. Ključni aspekti koji su imali pozitivan utjecaj na poslovanje uključivali su bolji utjecaj na okoliš (86%, +4 p.p. u odnosu na prosjek), zadovoljstvo zaposlenika (84%, +7 p.p. u odnosu na prosjek), bolje upravljanje rizicima (78%, +11 p.p. u odnosu na prosjek), zadovoljstvo kupaca (76%, +1 p.p. u odnosu na prosjek) i bolji uvjeti osiguranja (57%, +6 p.p. u odnosu na prosjek).
Upitana da identificiraju tri glavna čimbenika koji su pogodovali ili zahtijevali usvajanje formaliziranijeg pristupa održivosti, MSP-ovi uglavnom ističu visoke troškove energije, regulatorne zahtjeve te viziju i osjećaj društvene odgovornosti poduzetnika. Relativna važnost ovih pokretača može malo varirati od zemlje do zemlje, ali oni dosljedno igraju značajnu ulogu u oblikovanju strategija održivosti malih i srednjih poduzeća. Tako visoki troškovi energije, ukupne prosječne relevantnosti od 43%, s vrhuncima od 52% u Češkoj Republici i 49% u Hrvatskoj, ukazuju da ekonomske implikacije troškova energije igraju značajnu ulogu u motiviranju malih i srednjih poduzeća da usvoje strategije održivosti.
Nacionalni i/ili međunarodni regulatorni zahtjevi, bilježe uz prosječnu relevantnost od 40% i vrhunac od 46% u Francuskoj. Time se usklađenost s regulativom pojavljuje kao snažan pokretač MSP-ova da usvoje strategije održivosti, koje se smatraju neophodnima za poslovanje i ostanak na tržištu.
Vizija i osjećaj odgovornosti za vlasništvo, pokretač je prosječne relevantnosti od 38%, s vrhuncima od 51% u Italiji, 46% u Hrvatskoj i 44% u Francuskoj, naglašavajući važnost vizije vlasnika i njihovu predanost društvenoj odgovornosti. Mala i srednja poduzeća čiji vlasnici posjeduju snažan osjećaj odgovornosti vjerojatnije će usvojiti formalizirane strategije održivosti.
Dodatne pojedinosti o rezultatima ankete u Hrvatskoj potražite u priloženoj infografici. Ove jeseni Generali i SDA Bocconi izdat će Bijelu knjigu na kojoj se temelji ovo istraživanje u cijelosti.
Više informacija i uvida u projekt dostupno je na: https://www.sme-enterprize.com/.