Poziv, sastanak, mejlovi, poziv, video sastanak, mejlovi… Otprilike tako izgleda jedan prosječan Ivanov dan. Ivan je stručnjak za marketing u jednoj velikoj tvrtki koja se bavi robom široke potrošnje. Baš usred jednog takvog dana Ivan je krenuo na prezentaciju novog rješenja koje mu potencijalni dobavljač nudi. Prezentacija je započela klasičnom i dosadnom “O nama” pričom i slajdovima. Podsjetilo ga je to na studentske dane i neke loše spojeve gdje je druga strana govorila isključivo o sebi. Već je pomalo požalio što je uopće prihvatio poziv na prezentaciju. Mogao je poslati kolegu. Ipak, odlučuje ostati te kasnije na red konačno dolazi i dio o rješenju i konkretnijoj ponudi dobavljača. Ali problem je što Ivan pola toga ne razumije jer prezenter govori stručnim vokabularom kao da govori sa svojim kolegama. Puno je svakojakih podataka, činjenica i istraživanja, ali Ivanu nedostaje interpretacija što to sve skupa znači za njega i tvrtku u kojoj radi. Osjeća se kao da su pred njega bacili hrpu puzzli koje bi on u svojoj glavi trebao posložiti. Ne nedostaje mu „Hvala na pažnji“ slajd – jer naravno da je prezentacija njime završila! Najzanimljivije mu je bilo to što je nakon klika daljinskog pojava tog slajda iznenadila i samog prezentera jer je mislio da ima još slajdova. Ivanu se činilo da su cijelu “prezu” sklepali večer prije i da su se mogli više potruditi kad je već za njih izdvojio sat vremena iz svojeg prenatrpanog kalendara. Čini mu se da je taj sat mogao puno pametnije iskoristiti. Primjerice, za ručak koji je zbog prezentacije preskočio i o kojem je dobar dio prezentacije razmišljao. Dobavljaču je zahvalio na prezentaciji i rekao da moraju razmisliti o njihovom rješenju te da će se javiti naknadno. Nikada se nije javio.
Par tjedana kasnije Ivan ima važnu prezentaciju pred menadžmentom. Jako je zaposlen, nikako se ne stiže toga uhvatiti. Počinje u zadnji čas – večer prije…
Uspjeh naših proizvoda, ideja ili projekata ne ovisi samo o kvaliteti samog proizvoda, ideje ili projekta, već i o kvaliteti naše prezentacije. Unatoč tome, rad na ovom prvom doživljavamo kao pravi “rad”, ali radu na prezentaciji ne pristupamo ni približno jednako ozbiljno.
Za nadređene pripremamo prezentacije projekata ili rezultata, za investitore pitch prezentacije, a za klijente prodajne prezentacije. Uz pomoć prezentacija pokušavamo postići razne poslovne ciljeve: objasniti, uvjeriti te u konačnici uglavnom nešto „prodati“. Statistika, nažalost, govori kako je većina naših prezentacija u očima publike neuspješna. Prosječna prezentacija obično nosi epitete dosadne, nejasne, prenatrpane i preduge. Dosada je manji problem. Pravi je problem neostvaren poslovni cilj.
Primarni razlog većine neuspješnih prezentacija ne leži u nedostatku prezentacijskih, dizajnerskih ili PowerPoint vještina, a upravo su to područja gdje se prvo traže ili nude rješenja. Većina ljudi treba poraditi na svemu navedenom, ali najveći problem naše prezentacije dogodio se mnogo prije nego smo uključili PowerPoint ili stali na “binu” – najveći prostor za poboljšanje postoji u samom SADRŽAJU prezentacije. Što točno govorimo, kojim redoslijedom, kako argumentiramo, što trebamo pokazivati dok govorimo – sve su to područja koja uporno zapostavljamo te stalno ponavljamo iste greške. Greške koje drugima zamjeramo, ali kod sebe ih kao i naš Ivan ne vidimo.
Upravo su to teme jedne kuharice – “Kuharice prezentacija”, neočekivanog prodajnog hita s više stotina prodanih primjeraka u prvih nekoliko mjeseci. Luka Krejči je na temelju dvadesetogodišnjeg poslovnog iskustva formulirao savjete za pripremu uspješne prezentacije u obliku recepata, a svaki od njih, kao u pravoj kuharici, prati vizualni prikaz te brojne duhovite ilustracije Hane Tintor. Knjiga sadrži 51 recept grupiran u 5 poglavlja: od pristupa, kreiranja koncepta, priče te vizualnih prikaza (slajdova) s posebnim naglaskom na to kako prezentirati brojke. Nakon više stotina izvedenih radionica, izrađenih prezentacija te individualnih savjetovanja za brojne domaće i internacionalne klijente, “Kuharica” konačno širem krugu ljudi omogućuje pristup receptima za uspješnu prezentaciju.
“Kuharica” putem ruši mnoge mitove, od optimalnog broja slajdova ili broja natuknica na slajdu pa sve do zablude da je 93 % komunikacije neverbalno, a samo 7 % njen sadržaj. Ne podcjenjujući važnost izvedbe, najveći potencijal kako unaprijediti kvalitetu i rezultat naših poslovnih prezentacija leži upravo u jasnoći, zanimljivosti i uvjerljivosti njenog sadržaja – ŠTO reći i ŠTO pritom pokazati publici.
Iako prezentacije i PowerPoint doživljavamo kao sinonime, “Kuharica” nikako nije priručnik za PowerPoint. Značaj PowerPointa za kvalitetu sadržaja prezentacije slična je značaju Worda za kvalitetu sadržaja romana. Fokus kuharice je “nevidljivi” dio pripreme prezentacije koristeći pomalo zanemareni softver – razmišljanje!
Želimo li promijeniti nesretne statistike o (ne)učinkovitosti naših prezentacija trebamo odustati od “tako se oduvijek radilo” pristupa. Prezentacije možemo pretvoriti u moćno prodajno sredstvo svojih ideja, ali i kvalitete svog rada. A tada vaša prezentacija možda neće završiti odgovorom “moramo razmisliti” ili “nemamo budžet!”. Vaša će prezentacija mnogo vjerojatnije rezultirati odgovorom “Odlično! Kad počinjemo?”.
Knjigu “Kuharica prezentacija” možete naći u većim lancima knjižara ili direktno naručiti ovdje s posvetom autora i poklonom (označivačem stranica).
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu