Globalna prodaja e-trgovine do 2025. godine dosegnut će nevjerojatnih 7 trilijuna dolara, što će činiti više od 20 posto ukupne maloprodaje, predviđa izvješće eMarketera. Ovaj vrtoglavi rast, osim što je ozbiljno transformirao maloprodajnu industriju, stvorio je i efekt valova u sektoru logistike. Potražnja za učinkovitim i pouzdanim logističkim uslugama iz dana u dan raste, baš kao i za prostorima. Jer, kako bi se online prodala ista količina robe kao u trgovini potrebno je čak tri puta više logističkog prostora. A ne radi se samo o više prostora; kapacitet također mora biti i na različitim lokacijama, budući da maloprodajna platforma temeljena na e-trgovini treba kombinaciju velikih prostora, gdje se skladišti roba, i lokalnih urbanih logističkih objekata ‘zadnje milje’, gdje se roba rastavlja, obrađuje i šalje kupcu.
S obzirom na to da uspjeh online trgovaca uvelike ovisi o njihovoj sposobnosti da brzo i točno isporuče narudžbe, malo je reći da su izazovi logističkih tvrtki brojni.
Napredna AI rješenja za maksimalne učinkovitosti
Kako bi ispunile očekivanja e-trgovine, logističke tvrtke moraju se konstantno prilagođavati trendovima tržišta, uvoditi inovacije i koristiti naprednu tehnologiju kako bi optimizirale svoje poslovanje i zadovoljile stalno rastuće potrebe potrošača. U tome im pomažu napredna AI rješenja u svrhu poboljšanja učinkovitosti, smanjenja pogrešaka i pojednostavljenja poslovanje. Tako se za optimizaciju ruta isporuke, smanjenje vremena prijevoza i poboljšanje učinkovitosti koriste GPS praćenje i analitika podataka. Također, kako bi se pojednostavili procesi ispunjavanja narudžbi i poboljšala točnost, u skladištima se sve više usvajaju automatizacija i robotika. Međutim, ključni izazov za logističke tvrtke postala je zadnja faza dostave, ‘zadnja milja’ u kojoj se paketi prevoze od distribucijskog centra do kućnog praga kupca pa se trenutno istražuju učinkovita inovativna rješenja kao što su dostava dronom i pametni ormarići.
Osim toga, u brzom okruženju e-trgovine, tvrtke moraju biti u stanju i brzo odgovoriti na promjene u potražnji i ponudi. To zahtijeva izgradnju odgovarajućih opskrbnih lanaca koji se mogu prilagoditi fluktuacijama u količini narudžbi i preferencijama kupaca.
Drugo područje logističke industrije na koje je utjecao rast e-trgovine je povratna logistika. Jedan od glavnih izazova obrnute logistike je suočavanje s povratima i razmjenama. Online kupci često vraćaju artikle iz različitih razloga, a logističke tvrtke moraju osmisliti ekonomične politike povrata koje ispunjavaju očekivanja e-trgovaca i njihovih kupaca.
Skladišni prostor mora moći smjestiti i specijaliziranu automatiziranu tehnologiju i cross docking funkcionalnost (logistička strategija u kojoj se proizvodi primaju u skladište i odmah otpremaju bez skladištenja). Ovaj pristup smanjuje potrebu za velikim skladišnim prostorom i minimizira troškove skladištenja, kako bi se omogućilo brzo kretanje robe i podržali ciljevi “trenutne isporuke”.
Transformacija u skladišnom poslovanju
Procvat e-trgovine doveo je i do transformacije u skladišnom poslovanju. S porastom internetske kupovine, skladišta sada moraju primati veće količine malih, čestih narudžbi. To je dovelo do usvajanja sustava upravljanja skladištem za optimizaciju upravljanja zalihama, procesa komisioniranja, sortiranja i pakiranja. Ovi sustavi omogućuju logističkim tvrtkama da učinkovito obrađuju povećanu složenost i količinu narudžbi e-trgovine.
Za logističke tvrtke ključno je i iskorištavanje analitike podataka kako bi donosile informirane odluke i optimizirale svoje poslovanje. Korištenjem podataka za predviđanje potražnje i optimizaciju ruta, tvrtke mogu poboljšati učinkovitost i smanjiti troškove. Analitika podataka također može pomoći logističkim tvrtkama da učinkovitije upravljaju zalihama, osiguravajući da pravi proizvodi budu na pravom mjestu u pravo vrijeme.
Lideri u logističkoj industriji
Amazon je definitivno postavio standard za logističku industriju. Tvrtka je izvršila značajna ulaganja u svoje centre za isporuku i mreže dostave, uvodeći inovacije kao što je robotski potpomognuto komisioniranje narudžbi i dostava istog dana. Amazonov program članstva Prime, koji nudi besplatnu i brzu dostavu, imao je dubok utjecaj na očekivanja potrošača, vršeći pritisak na druge trgovce da usklade njihovu razinu usluge.
Walmart, najveći svjetski trgovac na malo, prilagođava se eri e-trgovine šireći svoju online prisutnost i višekanalne mogućnosti. Tvrtka je mnogo uložila u svoju infrastrukturu e-trgovine, kupovinom online trgovaca kao što su Jet.com i Flipkart kako bi ojačala svoju poziciju na tržištu. Walmart je također iskoristio svoju postojeću maloprodajnu infrastrukturu za ispunjenje e-trgovine, koristeći svoje trgovine kao distribucijske centre kako bi omogućio bržu i učinkovitiju isporuku.
Alibaba, najveća kineska tvrtka za e-trgovinu, transformira logistiku na kineskom tržištu. Tvrtka je izvršila značajna ulaganja u logističku infrastrukturu i tehnologiju, izgradivši ogromnu mrežu skladišta i distribucijskih centara diljem zemlje. Alibabin logistički ogranak, Cainiao Network, odigrao je ključnu ulogu u poboljšanju učinkovitosti isporuke i omogućio tvrtki da se nosi s velikom količinom narudžbi e-trgovine u Kini.
Ove tvrtke pokazuju kako se prilagođavaju utjecaju e-trgovine na logistiku ulaganjem u tehnologiju, širenjem svojih mogućnosti i iskorištavanjem postojeće imovine. Proučavanjem strategija i inovacija vodećih u industriji, logističke tvrtke mogu steći dragocjene uvide u to kako uspjeti u eri e-trgovine.