Poslovna 2025.
Poslovna 2024.

Pompa oko umjetne inteligencije će u 2024. biti zamijenjena stvarnim radom

Miloš Surla, direktor IBA Group Hrvatska

Miloš Surla
07. prosinac 2023. u 07:58
Miloš Surla, IBA Group

Kada bismo morali odabrati tehnologiju koja je najviše obilježila aktualnu godinu, onda bi izbor svakako pao na umjetnu inteligenciju. Ne samo u pogledu IT svijeta, već na razini cijelog društva, o čemu govori i činjenica da je Collins Dictionary odabrao skraćenicu AI kao riječ godine za 2023.

Široko otvorena vrata masovnoj popularizaciji svakako je otvorila tvrtka Open AI kada je krajem 2022. lansirala platformu ChatGPT zbog čega su u prvim mjesecima od predstavljanja milijuni i milijuni ljudi koristili blagodati umjetne inteligencije. Kako stvari stoje, val interesa neće splasnuti ni u narednoj godini, čime se otvaraju brojne nove prilike za implementaciju u društvu i poslovanju kompanija. No, u tehnološkom smislu, potrebno je sa strane ostaviti opću euforiju nastalu oko umjetne inteligencije i zauzeti prema njoj realističan pristup.

Svakako, AI daje nove mogućnosti tvrtkama u automatizaciji procesa. Strojno učenje i robotska automatizacija procesa (RPA) postali su razvijeniji i sada pomažu zaposlenicima da obave rutinske zadatke koje čovjeku oduzimaju puno vremena. Ipak, treba biti oprezan kada govorimo o potencijalu umjetne inteligencije.

Tehnologija je sposobna raditi ono što je ljudi nauče, ali još nije zrela da razmišlja kao čovjek i ima mnoga ograničenja kojih trebamo biti svjesni. U AI prenosimo samo one procese koji su stvarno dobro razvijeni i testirani te i dalje dodajemo čovjeka u petlju za jedinstvenije i sofisticiranije odluke. Prema tome, mislim da će se ova tehnologija i dalje razvijati u 2024. te da će trenutna pompa povezana s njom biti zamijenjena stvarnim radom i realističnim pristupom.

Sličan modus operandi mogli smo vidjeti i ranije. Primjerice, brojne kompanije su pretpostavile da će korištenjem Big data tehnologije ostvariti značajne prihode, no ta premisa nikako nije točna.

Uvjerili smo se da obrada velike količine podataka ne jamči sama po sebi profit ili povrat ulaganja, štoviše, može biti i ogromni trošak za firmu ako se implementira bez cilja ili organizacije. Prema tome, Big data nikako nije „zlatna karta“ za uspjeh, no može postati, ako se koristi pametno. Isto pravilo vrijedi i za umjetnu inteligenciju.

No, u pogledu napretka, jedan trend neumoljivo raste i nema namjeru stati. Riječ je o digitalizaciji plaćanja. Globalno, bezgotovinske transakcije svake godine povećavaju svoj udio u miksu plaćanja zbog očitih prednosti, kao što su transparentnost, odgovornost i jednostavnost korištenja.

Godišnje izvješće analitičke kuće McKinsey & Company o globalnoj industriji plaćanja, otkrilo je da je u 2022. uporaba gotovine u svijetu pala za gotovo četiri postotna boda. S druge strane, tijekom proteklih pet godina zabilježena je gotovo tri puta veća stopa rasta elektroničkih transakcija od ukupnog rasta prihoda od plaćanja.

Sigurnost i potražnja dva su pritom najzastupljenija faktora koja “guraju” poduzeća, ali i građane prema digitalnim oblicima plaćanja, kao i razvoj novih tehnologija za elektroničko plaćanje koje sve više zamjenjuju tradicionalne POS uređaje.

Iz rečenog, možemo zaključiti kako će se sve tehnologije, od umjetne inteligencije do Big data, nastaviti razvijati, pridonoseći općoj digitalizaciji društva, ali u okviru realnih očekivanja. Pitom o nama ovisi do koje će mjere stupanj razvoja na kraju doći.

New Report

Close