Piaggio Hrvatska nije narušio tržišno natjecanje

Autor: Poslovni.hr , 15. veljača 2016. u 12:44
Foto: Milestone Media/PIXSELL

Niti jedan od analiziranih materijala nije sadržavao izravan dokaz da je Piaggio Hrvatska prema ovlaštenom prodavatelju koji se ne bi pridržavao zadane politike cijena primjenjivao nedopuštene pritiske, prijetnje i sl.

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) utvrdila je da  Piaggio Hrvatska iz Splita, kao ekskluzivni uvoznik i distributer motocikala i skutera iz asortimana Piaggio grupe za Hrvatsku, nije narušio tržišno natjecanje sklapanjem zabranjenog sporazuma sa svojim ovlaštenim prodavateljima.

U postupku koji je Agencija pokrenula po službenoj dužnosti, nisu pronađeni ni izravni niti neizravni dokazi da je Piaggio Hrvatska svoje ovlaštene prodavatelje ograničavao pri slobodnom određivanju prodajnih cijena tako da im je preporučenu cijenu nametao kao fiksnu, po kojoj moraju prodavati skutere i motocikle. Također, nema ni dokaza da je Piaggio Hrvatska koristio bilo kakve mjere pritisaka ili poticaja na ovlaštene distributere niti da je ograničavao područje na kojemu ovlašteni prodavatelji smiju prodavati motocikle i skutere.

Indicije o mogućem protutržišnom ponašanju Piaggia Hrvatska proizašle su iz istraživanje tržišta motocikala i skutera koje je provedeno kako bi se utvrdila cjenovna politika toga poduzetnika odnosno ocijenilo sadrže li distributerski ugovori s ovlaštenim prodavateljima vertikalna ograničenja kojima ograničava prava ovlaštenih distributera da slobodno određuju maloprodajnu cijenu proizvoda koje od njega nabavljaju.

Pojašnjenja radi, dobavljaču proizvoda, u konkretnom slučaju Piaggiu Hrvatska, dopušteno je preporučiti prodajnu cijenu ili odrediti maksimalnu prodajnu cijenu. No, takve preporuke ne smiju biti obvezujuće. Isto tako, postupanje kupca u skladu s preporukama dobavljača nikako ne smije biti rezultat bilo kakvog pritiska ili poticaja od strane dobavljača, već isključivo odraz njegove slobodne volje u cilju ostvarivanja vlastitih ekonomskih interesa.

Kako bi utvrdila postoji li takvo teško ograničenje tržišnog natjecanja, Agencija je tijekom postupka primijenila sve raspoložive instrumente za potpuno i pravilno utvrđivanje činjeničnog stanja. Stoga je pored zatraženih i analiziranih očitovanja, ne samo od stranke, već i od ostalih sudionika na mjerodavnom tržištu, Agencija analizirala tipski Ugovor o ovlaštenoj prodaji zaključen između Piaggia Hrvatska i njegovih ovlaštenih prodavatelja, provela nenajavljenu pretragu u poslovnim prostorijama toga poduzetnika u Splitu te održala usmenu raspravu na kojoj su, osim stranke, saslušani i relevantni svjedoci.

Analiza ugovora o ovlaštenoj prodaji koji je Piaggo Hrvatska u razdoblju od  listopada 2010. do kraja 2015. sklopio s 36 poduzetnika na području Hrvatske pokazala je da je taj ugovor u potpunosti usklađen s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja, zaključak.

Međutim, zaključak o postojanju indicija o mogućoj povredi propisa o zaštiti tržišnog natjecanja Agencija je izvela na temelju preporučenih cjenika koji je Piaggio Hrvatska elektroničkom poštom redovno slao mreži ovlaštenih prodavatelja, zatim na temelju očitovanja pojedinih ovlaštenih prodavatelja Agenciji, bilješki sa sastanaka Piaggia Hrvatska s pojedinim  ovlaštenim prodavateljima, na temelju interne elektroničke komunikacije između zaposlenika Piaggia te elektroničke komunikacije između Piaggia i pojedinih ovlaštenih prodavatelja.

Međutim, sukladno propisima o zaštiti tržišnog natjecanja i kriterijima iz pravne stečevine EU, za utvrđivanje da je došlo do sklapanja zabranjenog sporazuma nužno je postojanje izravnih dokaza. To moraju biti dokazi o postojanju suglasnosti volja sudionika sporazuma, već i dokazi o postojanju prisile, prijetnje, sustavu nadzora, zastrašivanju, upozorenjima, kaznama i sl..

Agencija takve dokaze u ovom postupku nije pronašla. Naime, niti jedan od analiziranih materijala nije sadržavao izravan dokaz da je Piaggio Hrvatska prema ovlaštenom prodavatelju koji se ne bi pridržavao zadane politike cijena primjenjivao nedopuštene pritiske, prijetnje i sl. Dapače, utvrđeno je da su ovlašteni prodavatelji bili slobodni u kreiranju svoje poslovne politike u smislu određivanja cijena po kojima će prodavati proizvode iz asortimana Piaggia i područja na kojemu će prodavati.  Drugim riječima, ovlašteni su se prodavatelji preporučenih cjenika Piaggia pridržavali slobodno i samostalno.

Stoga je Agencija donijela rješenje u kojem je utvrdila da kako se na temelju utvrđenih činjenica i izvedenih dokaza ne može zaključiti da između Piaggia Hrvatska i njegovih ovlaštenih prodavatelja postoji zabranjeni sporazum kojim bi se narušavalo tržišno natjecanje.

Komentirajte prvi

New Report

Close