Iz malog zagrebačkog ureda izlaze rješenja temeljena na jednoj od najkompleksnijih tehnologija: Naš viličar prilagodi se svakom klijentu

Autor: Poslovni.hr , 27. studeni 2022. u 08:00
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Pametni viličari u proizvodnim i logističkim postrojenjima donose niz prednosti, a kao osnovnu Miklić navodi automatizaciju rutinskih i repetitivnih poslova niske dodane vrijednosti.

Tiho je u uredu tvrtke Romb Technologies smještenom u zagrebačkom Ziceru na Velesajmu. Susrećemo tek osnivača i direktora tvrtke Damjana Miklića i njegovog mladog kolegu Tibora Bataljka Savića. Ostatak je ekipe na terenu, odnosno u proizvodnom pogonu jedne domaće kompanije gdje nadgledaju funkcioniranje i rad prvog po narudžbi razvijenog pametnog viličara, a koji je Romb Technologies instalirao u listopadu, objašnjava Miklić.

Značajni su ovo dani za tu mladu tehnološku kompaniju nastalu 2018. kao spin-off FER-ovog Laboratorija za robotiku i inteligentne sustave upravljanja (LARICS). Kompanija koja se bavi razvojem tehnologije autonomne navigacije već dvije i pol godine radi na razvoju pametnog viličara koji je sada napokon u funkciji.

”Još djelomično nadgledamo rad viličara, ali očekujemo da će do kraja mjeseca raditi potpuno autonomno”, ističe osnivač Romb Technologiesa. Usto, dodaje, njegovo je funkcioniranje u pogonu potvrda inovativnosti njihove tehnologije, ali i osiguranje za daljnje širenje.

”To je ključan trenutak u razvoju naše kompanije iz više razloga. Prvo, sada imamo referencu da je naš sustav kompletno razvijen i da funkcionira, što je od presudnog značaja za daljnju prodaju. Drugo, to je još jedan izvor financiranja”, govori direktor kompanije koja se posljednjih godinu dana financira isključivo iz vlastitih prihoda. Prije toga dio je dolazio iz europskih fondova.

TEK PRVI OD MNOGIH

A prednost njihove tehnologije, koja se temelji na dubokom učenju i robotskom vidu, odnosno podacima s kamera, očituje se u rješavanju velikog problema današnjih automatiziranih viličara – interakciji, odnosno suradnji robota i čovjeka.

”Da bi viličar mogao uzeti i staviti paletu, ona mora biti precizno postavljena, što ljudi rijetko čine. Mi razvijamo tehnologiju pomoću koje će viličar, preko kamere, moći prepoznati neprecizno postavljenu paletu, prilagoditi putanju te je pokupiti”, objašnjava Miklić.

No, ne razvijaju samo visoko sofisticiranu tehnologiju, već je i prilagođavaju klijentu.

”Veliki igrači u području automatiziranih viličara većinom zahtijevaju potpunu automatizaciju sustava. Oni će klijentu uglavnom reći ‘izvadite sve van, stavite nove police i novi sustav da bi pametni viličari radili’. No većina si postrojenja, posebno u Hrvatskoj, to ne može priuštiti. Naš se pametni viličar razlikuje po tome što se prilagođava postrojenju i potrebama klijenta, a ne obrnuto. On je dakle, napravljen po narudžbi. Također, na taj način klijentima omogućujemo postepeno uvođenje automatizacije u njihove pogone”, ističe osnivač Romb Technologiesa. Zato su, objašnjava, s tvrtkom VAR, poznatim zastupnikom međunarodnih brendova i serviserima viličara, a koja ima veliku mrežu klijenata, osnovali novu kompaniju.

Pametni viličari u proizvodnim i logističkim postrojenjima donose niz prednosti, a kao osnovnu Miklić navodi automatizaciju rutinskih i repetitivnih poslova niske dodane vrijednosti. “Radnici više ne moraju prenositi materijal ili robu s točke A do točke B već se mogu posvetiti konkretnom radu na proizvodu, odnosno radu više dodane vrijednosti”.

A pametni viličar u pogonu domaće proizvodne kompanije na sjeveru Hrvatske (vlasnici ne žele da ih imenujemo) trebao bi biti tek prvi od mnogih. Kompanija već pregovara s tri potencijalna klijenta. Ciljaju, kaže Miklić, na domaće i tržište regije gdje, ističe, postoji velika potreba i puno prilika za automatizaciju. Od sektora, velik potencijal vide u proizvodnoj industriji, klasičnoj logistici te trgovini.

O kakvom se potencijalu radi dovoljno govori kratak komentar Tibora Bataljka Savića, a koji na razvoju računalnog vida i dubokog učenja radi godinu i pol dana, a s ekipom iz Romba još je od studentskih dana.

”Tehnologija je prilično kompleksna zato što je još dosta toga u procesu istraživanja i razvoja. Riječ je o relativno novom području, a za mene je odlično što imam priliku biti u doticaju sa svim aspektima autonomnog vozila, otići na teren i vidjeti kako to izgleda u pravoj primjeni”, kaže Tibor.

Osim njega, gotovo su svi, od ukupno šest zaposlenika Romb Technologiesa, mladi ljudi. “Imamo jako dobru suradnju s fakultetom te pristup mladim talentima. Ali, problem su nam stariji, odnosno viši stručnjaci, kojih je u području robotike, posebno mobilne robotike, u Hrvatskoj uistinu malo”, ističe Miklić, inače i predavač na FER-u, a kojem će upravo zapošljavanje stručnjaka biti jedan od izazova u sljedećoj godini.

KRIZA BRANŠU OSTAVILA NETAKNUTOM

Drugi će im izazov biti razviti novo rješenje temeljeno na računalnom vidu, a koje bi trebalo omogućiti još veću fleksibilnost pametnog viličara u interakciji s čovjekom.

”Nova tehnologija na kojoj radimo demonstrirana je u relevantnoj okolini. Cilj nam je da u idućih godinu do dvije dana razvijemo proizvod koji će biti u pogonu barem jednog klijenta”, najavljuje Miklić.

Krize i mogućnosti da će kompanije rezati troškove za ulaganja pak, ne boji se. “Kolege iz branše svjedoče da je kriza 2008. industriju automatizacije transporta ostavila netaknutom. Dapače, velike su tvrtke i one koje razmišljaju unaprijed u krizi investirale u nove tehnologije. Ovu krizu, dakle, vidimo kao priliku”, ističe.

Inače, kompanija čiji su prihodi u prošloj godini iznosili gotovo dva milijuna kuna (1,89 milijuna), prije razvoja pametnog viličara dizajniranog po narudžbi, razvila je softver autonomne navigacije koji je ugrađen u više od sto viličara, a koje njihov partner – System Logistics prodaje po cijelom svijetu.

Iz malog zagrebačkog ureda tvrtke Romb Technologies tako izlaze rješenja temeljena na jednoj od najkompleksnijih tehnologija današnjice – onoj autonomne navigacije. I ne samo to. Zahvaljujući njima, i domaće tvornice postaju pametnije.

Komentirajte prvi

New Report

Close