Direktiva EECC (European Electronic Communications Code) Europskoga parlamenta i Europske komisije donesena je 20.12.2018., a propisuje da svi radijski prijamnici ugrađeni u nove osobne automobile na području Europske unije moraju imati mogućnost prijma i reprodukcije radijskih usluga koje se pružaju putem digitalnog zemaljskog radijskog odašiljanja.
Državama članicama daje se sloboda uvođenja mjera kojima se zahtijeva da i kućni radio prijamnik može primati digitalni signal, a direktivu moraju uvesti u svoja zakonodavstva u roku od dvije godine. To znači da se od 21. prosinca ove godine na tržište više neće moći stavljati automobili bez DAB/DAB+ prijamnika, što će biti velik poticaj novoj digitalnoj platformi.
Kraj eksperimentalne faze
Kako bi u našoj zemlji popularizirali novu digitalnu radijsku platformu baziranu na DAB+ tehnologiji, Odašiljači i veze, u suradnji s Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti i Agencijom za elektroničke medije, pokrenuli su u studenom 2017. godine eksperimentalno emitiranje radijskih programa u tehnologiji DAB+. Početkom 2020.
Hrvatska je ušla u treću godinu testnog emitiranja na odašiljačima Sljeme, Ivanščica, Belje Đuro Podboj, Učka, Brač – Vidova gora, Srđ, Psunj i Ugljan Mala Glava. Osim toga, nedavno je za područje Zagreba pušten i dodatni odašiljač kojim se postiže bolja pokrivenost urbanog područja grada. Trenutačno je DAB+ signalom pokriveno oko 88% hrvatskog stanovništva u uvjetima vanjskog te 53% u uvjetima unutarnjeg prijma, stoga je u planu pokretanje komercijalnog rada DAB+ mreže.
Prednost digitalnog radija u odnosu na FM sustav je višestruka. Signal se odašilje i prima antenama kao i analogni FM signal, međutim razlika je u tome što se odašilje i prima digitalno, u „nulama i jedinicama“. Audio programi se kodiraju i multipleksiraju na jedan VHF kanal, pa jedan odašiljač emitira desetak i više programa, u našem slučaju trenutačno 11 programa.
DAB+ platforma daje mjesto za više sadržaja, programa i uvodi nove prateće usluge. Zvuk je bez šumova, a kvaliteta mu ovisi o ulaznim parametrima odnosno brzini kodiranja. Ako se radi o pretežito govornim programima može se koristiti manja brzina, a za programe s, primjerice, klasičnom glazbom, veća brzina odnosno kvaliteta, pojašnjavaju u OIV-u.
Prednosti digitalnog radija
Za slušatelje to konkretno znači da dobivaju prijam radijskog signala bez smetnji, mogućnost većeg izbora programa i dodatne usluge koje omogućuje digitalni radio. Od dodatnih usluga treba istaknuti prateće tekstualne i grafičke usluge kao što su npr. vijesti, prognoza vremena, reklame u grafičkom obliku, odašiljanje logo znakova radijskih postaja te naziva izvođača i naslovnica albuma uz emitirane pjesme.
S obzirom na to da se radi o testnoj fazi, reakcije slušatelja, iako nisu masovne, vrlo su pozitivne. Slušatelji su definitivno prepoznali prednosti novih sadržaja i mogućnosti koje nosi nova digitalna radijska platforma, kažu u tvrtki “Odašiljači i veze”.
U odnosu na nakladnike, radijske postaje, najveća prednost digitalnog emitiranja je mjesto za veći broj programa. Naime, FM spektar u većim gradovima je popunjen i nema dostupnih novih frekvencija.
Stoga se novom platformom otvara mjesto za nove nakladnike koji tako mogu doprijeti do slušateljstva, dok postojeći nakladnici dobivaju mjesto za proizvodnju novih sadržaja, a mogu povećati i slušanost jer su dostupni na širem području pokrivanja nego na klasičnoj FM platformi.
Nabava novih prijamnika
Za slušanje kod kuće ili u autu potrebno je imati prijamnik koji podržava DAB+ tehnologiju. Na zapadno europskim tržištima postoji više od 500 modela, a cijene se kreću od 20 eura naviše. U Hrvatskoj su prijamnici dostupni u cijeni od oko 150 kuna naviše.
Naše trgovine nude po nekoliko modela, ali se u bliskoj budućnosti očekuje kako će uvoznici i distributeri proširiti ponudu.
Što se tiče prijamnika u automobilima, većina proizvođača, na tržištima na kojima postoji digitalni radio, nudi modele s adekvatnim prijamnicima, kao standardnu ili opremu na doplatu. Slično je i u Hrvatskoj. Osim toga, za postojeće auto prijamnike mogu se nabaviti adapteri koji omogućuju prijam na postojećim FM prijamnicima u vozilima.
Osim direktive Europske komisije da svi radijski prijamnici koji se stavljaju na EU tržište moraju imati mogućnost digitalnog prijama, uz izuzetak najmanjih i najjeftinijih prijamnika bez displeja, ne postoji direktiva na razini EU kojom bi bilo obavezno prijeći na digitalno odašiljanje, pa svaka zemlja o tome samostalno donosi odluku.
Norveška je, primjerice, u potpunosti prešla na novu DAB+ digitalnu tehnologiju. 13. prosinca 2017. godine ugasila je FM signale u zadnjoj svojoj regiji i u potpunosti prešla na digitalni DAB+ signal. Treba napomenuti da se to odnosi na nacionalne i regionalne radijske postaje dok male lokalne postaje ostaju raditi na FM-u još 5 godina.
Što se tiče ostalih europskih država, Švicarska ima plan prijeći na digitalno odašiljanje do kraja 2024. godine, Velika Britanija i Danska rade na planu za gašenje FM-a, a Hrvatska iduće godine planira pokrenuti komercijalni rad DAB+ mreže.
* Sadržaj omogućio OIV