Medeja Lončar je predsjednica Uprave Siemensa Hrvatska i Siemensa Slovenija, s tridesetogodišnjim iskustvom iz područja strateškog razvoja, prodaje i marketinga. U svom radu poseban naglasak stavlja na primjenu koncepta Industrije 4.0 i uvođenje Siemensovih klijenata u novu eru proizvodnje. Mjesec dana prije isteka teške i izazovne 2020. godine, s Medejom Lončar razgovarali smo o utjecaju korona krize na globalno tržište, promjeni modela poslovanja u Siemensu i planovima za 2021.
Kako je korona kriza utjecala na Siemens? Kako ste se prilagodili novom normalnom?
Zahvaljujući agilnosti i prilagodljivosti u poslovanju, Siemens se novom normalnom prilagodio, tako reći, preko noći. Uspostavili smo tehnološke platforme i nove načine komunikacije, interno i prema našim kupcima. Srećom, i ranije smo radili u digitalnim alatima, budući da smo internacionalna kompanija, a praksu rada od kuće, u nešto manjem obimu, imali smo i prije karantene. Jednostavno rečeno, otkazali smo sva putovanja, uložili mnogo truda u kvalitetnu komunikaciju sa zaposlenicima i nastavili s radom od kuće. Tijekom pandemije, uvjerili smo se da je takav način rada moguć i prihvatljiv svim zaposlenicima, pa smo, među prvima, uveli dugoročnu praksu koju ćemo primjenjivati i nakon koronakrize, da svi zaposlenici sada mogu raditi „na daljinu“ 2-3 dana tjedno. U skladu s time, postupno ćemo prilagođavati fizičke prostore sjedišta tvrtke i alate potrebne za rad u novom normalnom. Primjerice, uvodimo aplikaciju Comfy čija je svrha doprinos sigurnosti na radnom mjestu. Radno mjesto je tako postalo “stanje duha”, rad u uredu više nije potreba, jer praktički možemo raditi od bilo kuda.
U kojim ste ključnim segmentima poslovanja prepoznali nove prilike za rast i razvoj?
Već u prvom valu pandemije, pokazalo se da su tvrtke kojima su postupci digitalizirani donekle lakše osigurale nesmetanu proizvodnju i sigurniji, neprekidni, ulaz na tržište. Zbog sposobnosti daljinskog nadgledanja i održavanja opreme takve su tvrtke mogle nastaviti raditi s kritičnim sustavima i smanjiti smetnje.
U samo nekoliko mjeseci , za industriju 4.0 dogodilo se ono, za što bi inače vjerojatno trebale godine, što je zasigurno izvrsna prilika za nas koji smo uključeni u cjelovita rješenja za digitalizaciju poduzeća. Tijekom ovog kritičnog razdoblja mnoge su tvrtke shvatile važnost strukture informacijskih tehnologija, povezanosti, daljinskog pristupa, cyber sigurnosti – stupova na kojima se može graditi digitalizacija u tvrtkama i drugdje. To znači da možemo očekivati više ulaganja u moderna digitalna rješenja i u Hrvatskoj, a skok u novu normalnost sigurno nam znači priliku za plasiranje proizvoda i usluga na ovom polju.
Krizi usprkos, na devetom ste mjestu Forbesove liste najboljih poslodavaca na svijetu u 2020.godini. Što biste izdvojili kao vašu posebnost kad je riječ o ljudskim potencijalima i organizaciji rada u novom normalnom?
Više od 280 tisuća zaposlenika u 200 zemalja diljem svijeta u korporaciji i tvornicama Siemensa s dolaskom koronakrize bilo je, prije svega, potrebno zaštititi. Naša je tvrtka na globalnoj razini poduzela sve za to potrebne mjere, rad od kuće, edukativne interne kampanje, i pripremu potrebnih alata za daljnji rad. Ono najbitnije i nešto čime odiše naša korporativna kultura jest to da smo ukazali zaposlenicima kako imamo povjerenja u njih i njihov rad. Iskoristili smo pritom krizu i napravili korak naprijed, pogotovo u modelu rada vodstva. Kako je i naš CEO Roland Busch izjavio za Forbes, temelj ovog budućeg modela rada je daljnji razvoj naše korporativne kulture i promjene povezane s drugačijim stilom vodstva, onim koji se usredotočuje na ishode i optimalnu produktivnost zaposlenika, a ne na vrijeme provedeno u uredu. Upravo tu se profilirao i naš „novi način rada“. U ovakvom, novom stilu upravljanja, ključni su povjerenje, učinkovita povezanost različitih hijerarhijskih razina i pravilno osnaživanje zaposlenika uspostavljanjem učinkovitih komunikacijskih kanala, i mogućnošću rada s bilo kojeg mjesta. Vođa također mora biti inspiracija zaposlenicima i onima koji pružaju uvjete za inovativna rješenja ili ideje. Kreativnost se teško podupire samo kroz virtualni svijet, stoga su važni međusobni susreti i okruženja, komunikacijske platforme, u kojima se razvijaju ideje, i na tome radimo svakodnevno.
Koliko je pandemija rasvijetlila sve nedoumice oko digitalne transformacije poduzeća, koja zapravo sve više postaje konkurentska potreba? Kako se Siemens kao partner uključio u taj proces u tvrtkama?
Koronakriza pokazala je koliko nam je zapravo nužna digitalizacija. Siemens je na takvu potrebu tržišta odgovorio vlastitim savjetovanjem i analizom njegovih potreba, s obzirom na to da imamo rješenja za upravo ovaj tip izazova. Pandemija je svakako dala odgovor na brojna pitanja vezana uz digitalnu transformaciju poslovanja brojnih poduzeća. Digitalizacija nudi nove mogućnosti za industrijske tvrtke širom svijeta – omogućujući im da odgovore na sve raznolikije potrebe potrošača i skraćujući vrijeme potrebno za izlazak proizvoda na tržište. Također, ona optimizira upotrebu resursa kao što su energija, voda i otpadne vode, što istovremeno povećava okolišnu učinkovitost i smanjuje troškove. Digitalna transformacija utire put daljnjim inovacijama, novim uslugama, pa čak i potpuno novim poslovnim modelima temeljenim na podacima.
S obzirom na goleme makroekonomske turbulencije izazvane korona krizom, kako ćete u Siemensu završiti ovu fiskalnu godinu? Što očekujete u 2021.?
U izuzetno teškim ekonomskim vremenima Siemens AG ostvario je dobre financijske rezultate u fiskalnoj 2020. godini, istodobno uspješno vodeći povijesnu transformaciju Grupe. Siemens će svojim zaposlenicima širom svijeta, zbog njihovog izvanrednog učinka tijekom krize, isplatiti ukupno oko 200 milijuna eura dodatnog covid bonusa. Siemens je nastavio i svoj napredak u izvršavanju dugoročne strategije Vision 2020+ u fiskalnoj 2020. Cilj je bio dati pojedinačnim poduzećima tvrtke znatno veću poduzetničku slobodu pod zajedničkom snažnom markom Siemens. U tom kontekstu, Siemens se razdvojio i, potkraj rujna, uspješno uvrstio svoje energetsko poslovanje na burzi kao Siemens Energy. Uključujući Siemens Healthineers i Siemens AG, ekosustav Siemens sada sadrži tri javno uvrštene tvrtke.
Kada govorimo o Siemensu u Hrvatskoj, zadovoljni smo jer smo završili neke od zaista kompleksnih projekata, novim ugovorima kompenzirali smo “ispade” nekih naših većih kupaca s infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj i inozemstvu, a nove poslovne mogućnosti pronašli smo također u području energetske infrastrukture, automatizacije i integriranja sustava, kako za lokalne kompanije, tako i za projekte diljem svijeta. U 2021. godini, Siemens Hrvatska planira nastaviti blisku suradnju s kupcima i poslovnim partnerima kojima će nastaviti isporučivati napredna i održiva tehnološka rješenja i proizvode.
Što se tiče 2021. godine na globalnoj razini, predviđamo da ova pandemija neće imati dugotrajan utjecaj na svjetsko gospodarstvo. S obzirom na to, tvrtka očekuje prilično snažan povratak globalnom rastu BDP-a. Iako tvrtka predviđa da će se važne potrošačke industrije za Siemens i dalje suočavati s izazovima povezanim s pandemijom i strukturnim promjenama specifičnim za ovu industriju te da će to dovesti do zaostajanja rasta globalnih fiksnih investicija za rastom BDP-a, Siemens očekuje poboljšane uvjete, posebno za poduzeća s kratkim ciklusom s visokom maržom u drugoj polovici fiskalne 2021. godine.
Sadržaj omogućio Siemens Hrvatska