Peta obljetnica osnutka Odjela za upravljanje nekretninama („Property Management“) unutar ureda CBRE-a za Jugoistočnu Europu, globalnog i regionalnog lidera u komercijalnim nekretninama, obilježena je novim poslovnim uspjesima – proširenjem portfelja upravljanih nekretnina i pokretanjem poslovanja u još jednoj državi u regiji.
„Usluge upravljanja nekretninama važan su dio globalnog poslovanja CBRE-a, gdje upravljamo s više od 19.000 nekretnina, odnosno više od 250 milijuna kvadratnih metara. Uz globalnu podršku u obliku stručnosti i iskustva koje dijelimo unutar grupacije, bio je veliki izazov uspostaviti i pokrenuti upravljanje nekretninama kao neovisnu uslugu koju pruža međunarodna tvrtka po prvi put u regiji Jugoistočne Europe,” ističe Ivana Maksimović, voditeljica Odjela upravljanja nekretninama i maloprodaje za regiju Jugoistočne Europe u CBRE-u, koja je na čelu odjela od njegova osnutka.
Možete li nam reći koje su prednosti ovako kreirane vanjske usluge upravljanja imovinom u odnosu na uobičajenu praksu vlasnika nekretnina koji ovaj posao razvijaju unutar svojih timova i tvrtki?
Prilikom razmatranja prednosti upravljanja vašom nekretninom od strane vanjske tvrtke s međunarodnim iskustvom, potrebno je uzeti u obzir nekoliko ključnih aspekata. Međunarodne tvrtke donose globalnu ekspertizu upravljanja imovinom i iskustvo stečeno na različitim tržištima te u različitim fazama razvoja. Ovo stručno znanje osigurava provedbu najbolje prakse i inovativnih rješenja i strategija upravljanja imovinom.
Osim toga, međunarodne tvrtke su vrlo prilagodljive kada je riječ o upravljanju velikim i raznolikim portfeljima nekretnina. Mogu se brzo prilagoditi i proširiti svoje operativne procese kako bi zadovoljili potrebe klijenata, pružajući razinu fleksibilnosti koja može biti izazovna za interne timove investitora.
Outsourcing upravljanja imovinom specijaliziranoj vanjskoj tvrtki također omogućuje pristup naprednim tehnološkim rješenjima, alatima za analizu podataka te suvremenim praksama i trendovima. Sve to poboljšava operativnu učinkovitost i transparentnost, omogućujući investitorima donošenje pravovremenih odluka na temelju relevantnih parametara.
Osim toga, specijalizirane međunarodne tvrtke imaju pristup širokoj mreži stručnjaka, dobavljača i partnera. Ova mreža može rezultirati uštedom troškova, poboljšanom kvalitetom usluge i većim tržišnim prilikama za vlasnike nekretnina.
Naposljetku, međunarodne tvrtke za upravljanje imovinom obično imaju snažne procese usklađenosti, protokole upravljanja rizikom i duboko razumijevanje lokalnih propisa na različitim tržištima. Ova stručnost može pomoći u smanjenju rizika i osigurati usklađenost za vlasnike imovine, pružajući bezbrižnost i sigurnost u upravljanju imovinom.
Ovakvim pristupom zaslužili smo povjerenje klijenata različitih profila na našim tržištima – međunarodnih fondova za nekretnine, privatnih investitora i joint venture tvrtki. Posebno sam zahvalna dugogodišnjim klijentima s kojima smo tijekom godina proširili suradnju, ne samo po broju nekretnina kojima upravljamo, kao u slučaju LogExperta u Hrvatskoj, već i na novim tržištima, poput STOP SHOP retail parkova kojima upravljamo u Sloveniji od 2022. i u Srbiji od početka ove godine.
U ožujku ove godine pokrenuli ste svoje usluge u još jednoj zemlji u regiji?
Tako je, u posljednjih pet godina uspostavili smo timove za upravljanje nekretninama u četiri od osam zemalja koje pokriva CBRE Jugoistočna Europa. Imamo timove koji rade u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, i od ožujka ove godine u Bugarskoj, gdje smo klijentu pružili usluge upravljanja nekretninama za poslovnu zgradu od 10.500 metara kvadratnih u Sofiji.
Trenutačno upravljamo portfeljem od 33 zgrade, što je oko 400.000 metara kvadratnih maloprodajnih, uredskih i logističkih objekata, u vrijednosti većoj od 500 milijuna eura, s budućim rastom koji je već ugovoren do kraja godine.
U Hrvatskoj smo krajem prošle godine proširili suradnju s LogExpertom na dva dodatna logistička objekta te trenutno upravljamo s tri objekta površine veće od 114.400 metara kvadratnih u kojima posluje devet zakupaca, uz daljnje proširenje suradnje na objekte u izgradnji koje se očekuju do kraja godine.
U 2024. cjelokupan STOP SHOP portfelj retail parkova u Srbiji pridodan je portfelju kojim upravljamo, a koji se sastoji od 14 nekretnina za koje CBRE pruža integrirana rješenja za upravljanje imovinom, uključujući usluge financijskog računovodstva, usluge leasinga, upravljanje objektima, a naš tim nadzire sve operativne aspekte imovine i zakupaca.
U ožujku ove godine tvrtka je preuzela i upravljanje „Foruma 26“, poslovnom zgradom A klase površine 31.500 metara kvadratnih u središnjoj poslovnoj zoni Novog Beograda, s brojnim međunarodnim i domaćim tvrtkama kao zakupcima.
CBRE je također nastavio uspješno upravljati STOP SHOP portfeljem retail parkova u Sloveniji, retail parkom Zona Vranje i poslovnom zgradom Bridge Plaza u poslovnoj zoni Novi Beograd.
Na koji način ste tijekom ovih godina unaprijedili svoju uslugu?
Stalni izazov u upravljanju nekretninama je maksimiziranje učinkovitosti imovine i procesa koji se u njoj odvijaju primjenom inovativnih rješenja.
Sve je veći naglasak na ESG segmentima i održivosti, neovisno o vrsti nekretnine. Uz to, sve je veći fokus na dobrobit i zadovoljstvo zaposlenika, zakupaca i posjetitelja nekretnina kojima upravljamo, što dovodi do sve većih zahtjeva klijenata za širim rasponom usluga od povijesno standardnih funkcija upravljanja imovinom. Pratimo i predviđamo svjetske trendove kao i potrebe naših klijenata, omogućujući njima i njihovim zakupcima nesmetan razvoj poslovanja.
Također smo integrirali facility management i ESG u naše usluge, nudeći klijentima holistički pristup upravljanju njihovom imovinom. Postali smo svojevrsni ‘one-stop shop’, bez obzira na vrstu nekretnine – uredsku, logističku, stambenu ili maloprodajnu.
Zahvaljujući informacijama i bazi podataka koje imamo kao rezultat cjelovitih konzultantskih usluga koje naša tvrtka pruža, naši klijenti, bilo da su vlasnici zgrada ili zakupci, dobivaju puno širi uvid u pozitivne prakse i rješenja koja se primjenjuju na razvijenijim tržištima Europe. Kada govorimo o maloprodajnim nekretninama, upravo mogućnost zastupanja interesa vlasnika i zakupaca (trgovaca na malo), daje nam mogućnost da vrlo dobro poznajemo obje strane posla, da razumijemo poslovne parametre svih sudionika u procesu kako bi stvorili uvjete koji su dugoročno održivi i uspješni za sve strane. Osim toga, naša globalna pozicija i vjerodostojnost koju smo izgradili kod investitora i trgovaca omogućuje nam da potaknemo neke od njih da prošire svoje poslovanje na objekte kojima upravljamo te da potaknemo i stvorimo uvjete za druge da se prošire na nova tržišta u našoj regiji.
Imali ste priliku sudjelovati u razvoju nekih od najvećih i najvažnijih projekata u regiji?
Posebno bih istaknula aktualni projekt Emonika koji se počeo graditi u Ljubljani. Riječ je o projektu mješovite namjene veličine 100.000 metara kvadratnih koji će redefinirati središte slovenske prijestolnice, a CBRE je imenovan kao ekskluzivni savjetnik za najam maloprodajnog i uredskog prostora, dok istovremeno podupiremo projekt i pružanjem konzultantskih usluga za segment shopping centra koji je planiran u sklopu projekta, sa površinom 21.500 metara kvadratnih i 80 trgovina.
Kada ste se pridružili CBRE timu, praktički je rođen Odjel za upravljanje nekretninama za regiju Jugoistočne Europe. Na koja ste postignuća u ovih pet godina najviše ponosni?
Prije svega, ponosna sam na tim koji je u pet godina narastao na 50 članova na četiri ključna tržišta naše regije, spremnih pružiti podršku našim klijentima na svakom koraku. Ovaj tim i kultura naše tvrtke omogućuju nam postizanje konstantnog uspjeha. Drago mi je što su neki od najiskusnijih stručnjaka na našim tržištima, sa ekspertizom u upravljanju nekretninama, financijskim operacijama i analizama, posredovanju i marketingu, prepoznali priliku za razvoj i rast unutar naše tvrtke i našeg tima za upravljanje nekretninama.
CBRE-ova podrška svojim zaposlenicima, koja potiče suradnju i rast, kao i naglasak na ravnoteži između poslovnog i privatnog života, omogućuje svakom zaposleniku osobni i profesionalni rast. Kada vas vaša tvrtka cijeni, ponosite se rezultatima koje postižete, a zadovoljstvo klijenata, što nam je primarni cilj, je još veće.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu