ETF Airways prva domaća tvrtka s dozvolom letenja prema SAD-u

Autor: Marija Crnjak , 29. studeni 2022. u 07:01
Foto: Srećko Niketić / Pixsell

Kad bi Hrvatska rasteretila cijenu rada pilota, imali bi jaču avioindustriju

Nakon odlično odrađene druge ljetne sezone letenja od osnivanja, hrvatski čarter prijevoznik ETF Airways prva je hrvatska aviokompanija koja je dobila odobrenje američkog Ministarstva prometa za letove prema SAD-u, što će im za početak otvoriti tržište Kariba. Za 2023. plan je dodatan rast, uz podizanje flote s 3 na 5 zrakoplova tipa Boing 737-800, što će ovisiti o dinamici potpisivanja ugovora za sljedeću sezonu, no vrlo je izvjesno, otkrio je za Poslovni dnevnik Stjepan Bedić, predsjednik uprave ETF Airwaysa.

Prevezli 300 tisuća putnika

Kako je poznato, kompaniju su usred pandemije Covida početkom prošle godine osnovali hrvatski ulagači i bankari, investitor Ratko Bajakić, ekonomski analitičar Velimir Šonje te bankar Zdenko Adrović koji je u projektu kroz svoju firmu Korta. Među osnivačima su i piloti Dragan Stefanovski i Marko Banković, ekipa entuzijasta koja je s Bedićem već surađivala na nekoliko startup projekata u regiji, a dobar dio karijere su proveli u stranim kompanijama.

ETF Airways s letovima je krenuo lani u lipnju i nisu linijska kompanija, već su specijalizirani za letove na temelju ugovora o zakupu zrakoplova s posadom (ACMI – aircraft, crew, maintenance and insurance), a ove godine najviše su letjeli na relaciji Pariz – Grčka, otkriva nam Bedić. Dodaje da je ljetna sezona bila odlična – tvrtka od 60-ak zaposlenih godinu će završiti s dobiti, no zasad ne otkrivaju detaljne brojke. Potencijal za rast je značajan, a bio bi puno veći kad bi Hrvatska porezno olakšala zapošljavanje osoblja, pojašnjava Bedić.

“U godini dana odradili smo između 5.500 i 6.000 sati letova na 150 aerodroma, te prevezli oko 300 tisuća putnika na različitim destinacijama. S dva aviona u Parizu te jednim u Prištini letjeli smo i na egzotične destinacije kao što su Svalbard, Grenland, Reunion u Indijskom oceanu. Poslujemo na vrlo konkurentnom tržištu Europske unije u kojoj je na stotine takvih kompanija, no ima i potražnje. Stoga je u planu rast, no trenutačno nam je u tome najveći izazov zapošljavanje pilota, jer Hrvatska ima značajno višu cijenu rada osoblja od nekih drugih zemalja Unije, s većim poreznim opterećenjem. Slovačka, Bugarska, Irska i druge zemlje stoga su puno konkurentnije od Hrvatske, koja bi s drukčijim poreznim tretmanom pilota, slično kao kod pomoraca, mogla imati puno razvijeniju avioindustriju, odnosno više kompanija kao što smo mi”, pojašnjava Bedić, koji smatra da je i plaćanje beneficiranog radnog staža zastarjelo i suvišno, jer nijedan pilot ne ide u mirovinu kad predviđa takav sustav.

Osvajanje tržišta Kariba

Kompanija trenutačno zapošljava kabinsko osoblje, a potom će tražiti pilote, što će biti dodatno izazovno jer su u procesu zapošljavanja i jake kompanije kao što je Turkish Airlines i Qatar Airways, čije se plaće ne mogu mjeriti s manjim kompanijama kao što je ETF. Iako je izravno u kompaniji 60 zaposlenih, brojka se penje na 150 dodaju li se vanjski pružatelji usluga u čitavom ekosustavu.

Na američko tržište ETF dolazi preko joint venture tvrtke s lokalnom francuskom tvrtkom, a dozvola za obavljanje usluga u SAD-u omogućit će im željeno pozicioniranje na tržištu lokalnih letova na Karibima, ali i prema destinacijama kao što je Miami. Potražnja za njihovim uslugama tamo postoji, a ovisno o broju potpisanih ugovora tijekom zime za sljedeću sezonu ovisit će i nabavka dva nova zrakoplova. Naime, kako ističe Bedić, situacija na tržištu i dalje je nestabilna u smislu last minute rezervacija letova, a ETF ne leti bez potpisanih ugovora i pologa.

Komentirajte prvi

New Report

Close