Pred nama je novo izdanje programa EY Poduzetnik godine. Riječ je o jedinstvenoj globalnoj nagradi koju poznata konzultantsko-revizorska kuća EY dodjeljuje uspješnim poduzetnicima više od 30 godina u 60-ak zemalja diljem svijeta. Prvo hrvatsko izdanje održano je 2014. godine, a pobjednik domaćeg izdanja pridružuje se ostalim dobitnicima na svjetskoj završnici u Monacu gdje predstavlja Hrvatsku i konkurira za EY Svjetskog poduzetnika godine. Sa Snježanom Mamuzić Krpan, direktoricom Direkcije malog poduzetništva u Erste banci, koja se i ove godine pridružila programu u ulozi generalnog sponzora, razgovarali smo o nadolazećim gospodarskim izazovima, položaju i razvoju domaćeg poduzetništva, problemima na koje nailaze te rješenjima kojima im banke mogu pomoći.
Pred nama je novo izdanje programa EY Poduzetnik godine. I ovog puta ste generalni sponzor. Što za vas znači poduzetništvo i gospodarstvo u današnjim uvjetima i okolnostima?
Danas se nalazimo u izrazito izazovnim vremenima. Visoka razina inflacije, ali i ostali globalni faktori, poput geopolitičkih rizika, nastavka problema u lancima dobave i reakcije monetarne politike, uvelike određuju gospodarske perspektive u narednom razdoblju, kako na globalnoj razini, tako i u Hrvatskoj. U tom kontekstu, ulazak u Eurozonu, sa svim svojim popratnim koristima i prednostima, može doprinijeti ublažavanju ovih rizika u određenoj mjeri. Kao banka smo i dalje tu, na dispoziciji poduzetnicima, te imamo u vidu i da im je u današnjem složenom i dinamičnom poslovnom okruženju vrlo važna brza i fleksibilna potpora. Potrebno im je još više razumijevanja jer se nalaze pod kontinuiranim pritiskom te prolaze kroz niz promjena zadnjih godina. Na nama je obveza i odgovornost da budemo u korak s njihovim potrebama i u suradnji s njima na vrijeme, koliko je moguće, preveniramo rizike u poslovanju.
Kao dugogodišnji partner, što možete reći o projektu? Mijenja li stvarno domaće poduzetništvo i na koji način?
Projekt sada već ulazi u osmu godinu što najbolje govori o njegovoj relevantnosti i prepoznatljivosti među poduzetnicima. U kontekstu poticanja kulture uspjeha među poduzetnicima i boljih vrijednosti u društvu i mi imamo priliku podržati uspješne poduzetničke priče koje dokazuju da hrvatsko poduzetništvo ima potencijala ne samo na domaćem tržištu, već i na europskom i globalnom tržištu. Općenito možemo reći da domaće poduzetništvo napreduje posljednjih godina, a to nam pokazuju i razna istraživanja poput Global Entrepreneurship Monitor (GEM) istraživanja, koje se u Hrvatskoj provodi već 20 godina. Ono je, između ostalog, pokazalo kako je u Hrvatskoj prisutan određeni trend jačanja poduzetničkih aktivnosti. Ipak, dodatno moramo poraditi na nekim segmentima kao što je motivacijski indeks, odnosno da ljudi rjeđe ulaze u poduzetničke vode samo iz nužde, kao i boljoj regionalnoj poduzetničkoj aktivnosti te suradnji istraživačkog i poslovnog sektora. Pred nama je svakako još puno izazova i dug put, a cilj je da, uz sve otegotne okolnosti, stvorimo još bolje i stabilnije uvjete za poslovanje te se približimo onima koji su nam uzor.
Zašto ulažete u ovakve projekte i od kojeg su oni značaja za vas?
Podrška poduzetništvu bitna je u svim područjima i na svim razinama. Važno je osvijestiti sve sudionike u tom lancu kako je poduzetništvo važna karika društva te i na ovaj način, kroz podršku nagrađivanju najboljih i najustrajnijih, pokazati da postoje lijepe poduzetničke priče koje je potrebno čuti i iz njih učiti.
Stabilno poduzetničko okruženje u kojem svi imaju isti cilj, a to je prosperitet i rast poslovanja, stvaranje dodane vrijednosti te pozitivan doprinos zajednici važni su, ne samo nama u financijskom sustavu, već i za društvo u cjelini. Zato je naša obveza, kao sudionika financijskog sustava, održavati ga stabilnim što podrazumijeva podržavati i poticati stabilno poduzetničko okruženje i poduzetnike koji svojim znanjem, inovativnošću te visokom razinom motiviranosti u ovim iznimno promjenjivim okolnostima uspijevaju postizati vrhunske rezultate.
Ovo će čitati i netko tko bi zaista htio krenuti s poduzetništvom, no vlada uvriježeni stereotip da je to teško, što zbog birokracije, što zbog drugih prepreka. Koji je vaš savjet, kako se motivirati i kako krenuti?
Iako smo još uvijek daleko od idealnog, danas je znatno lakše biti poduzetnik nego prije 10 i više godina. To u prvom redu možemo zahvaliti svim onim poduzetnicima koji su bili pokretači promjena te koji nesebično dijele svoje savjete i, u suradnji sa svima nama u sustavu, pomažu drugim hrabrim pojedincima koji se odluče na takav iskorak. Osim toga, posljednjih godina značajno je ojačala poduzetnička zajednica u Hrvatskoj. Osim fokusa državnih tijela na poboljšanje poduzetničkog okruženja kroz niz programa, to je vidljivo i kroz razne udruge, neformalne organizacije koje se bave i potiču poduzetništvo te otvoreno komuniciraju o svim dobrim i lošim stranama poduzetništva. Sve to u konačnici pomaže onima koji ulaze u poduzetničke vode. Tijekom dugogodišnjeg iskustva rada s poduzetnicima, znam da je teško izići iz zone komfora, ne samo poduzetnicima, već svima nama. No, kada poduzetnik ima dobru ideju i jasnu viziju, sve prepreke postaju znatno manje. Dug je put do uspjeha i on ne mora nužno uvijek biti linearan i toga svi trebamo biti svjesni.
Kako banke mogu pomoći?
Kada govorimo o svakodnevnom poslovanju malih poduzetnika prvenstveno je važno razumjeti specifičnosti njihovog poslovanja što iziskuje kontinuiranu i čestu komunikaciju, kao i prisustvo na terenu kako bi sve njihove izazove prenijeli na naše interne procese te gradili sustav koji je održiv za sve uključene strane. Poduzetnike potičemo na aktivnu i otvorenu komunikaciju u odnosu s bankom jer samo otvorenim partnerskim odnosom, posebno u situacijama financiranja dugoročnih projekata, možemo adekvatno pristupati rješavanju svih zahtjeva, i onih razvojnih, ali i u slučajevima kada poduzetnik ima potrebe za restrukturiranjem poslovanja. Tu je i segment edukacije poduzetnika u njihovim razvojnim fazama gdje trebaju biti prisutne ne samo banke, već i sustav u cjelini. Erste banka je u tom segmentu prisutna već dugi niz godina, a posebno smo aktivni u provedbi financijskog i mentorskog praćenja poduzetnika početnika, čiji smo začetnici na tržištu.
No, uvijek može i treba bolje. Rekla bih da nam treba još više razumijevanja za poduzetnike i poduzetništvo kao takvo, promišljanja kako im pomoći i sagledavanja okoline i uvjeta poslovanja iz njihove perspektive. Naša odgovornost je čuti što nam govore, razumjeti i zajedno s njima graditi bolje osnove za lakše i efikasnije poslovanje.
Za kraj, koja je vaša poruka poduzetnicima općenito i onima koji se požele prijaviti za sudjelovanje u programu?
U utrci sa svakodnevnim poslovanjem, poduzetnici često zaborave koliko su napravili i koliki je bio njihov doprinos poslovnoj zajednici i tržištu ne samo kroz poslovne rezultate, već i kroz njihov utjecaj na društvo kroz pojedince koje zapošljavaju i njihove obitelji. Stoga im savjetujem da s vremena na vrijeme zastanu kako bi rezimirali i proslavili svoje uspjehe, te pokazali i drugima kakav je bio njihov put. Sigurna sam da svatko od njih u nekom segmentu može biti uzor ostalima i dati doprinos u stvaranju novih poduzetničkih priča. Također, poručila bih im da pokušaju zadržati onaj motiv koji ih je uveo u poduzetničke vode, da i dalje potiču promjene, traže rješenja, ulažu u svoje znanje i osobni rast i napredak sebe i svojih zaposlenika, jer upravo to čini razliku.
*Sadržaj omogućio EY