Potrošači se, pišu 24 sata, sve više povezuju s obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima od kojih direktno naručuju i preuzimaju hranu.
Marko Kozjak je direktor digitalne platforme Vee Mee, koja kupce povezuje s više od 1200 OPG-ova u cijeloj Hrvatskoj, i kaže da je na njegovoj tražilici unatrag nekoliko dana potraga kupaca za OPG-ovima porasla za oko 200 posto.
– Kupci traže sve, od jaja i mesa, voća i povrća, do žitarica, ulja, mlijeka, svega… Na platformi i vide sve o tom proizvodu i proizvođaču pa su sigurni što kupuju, od kakvih namirnica, i od koga – kaže Kozjak.
Dok je ugostiteljski i turistički sektor bačen potpuno na koljena, domaća prehrambena i kemijska industrija rade punom parom i maksimalnim kapacitetima.
Redom su posao organizirali i u tri smjene, sedam dana u tjednu, a trgovine prehrambenim proizvodima zbog ogromnog pritiska zapošljavaju nove radnike.
Trgovine prehrambenim proizvodima zapošljavaju
To su za 24 sata potvrdili iz Konzuma i Spara.
I dalje se najviše prodaju konzervirana hrana, sredstva za čišćenje i higijenu, potvrdili su iz Konzuma. Zbog velike količine posla, njihovih 11.000 radnika organiziralo se u smjenski rad, rade maksimalnim kapacitetima i – traže nove radnike.
– I neprestano smo otvoreni za zapošljavanje novih kolega na različitim pozicijama, osobito u maloprodaji i logistici – kažu u Konzumu i upućuju nezaposlene da više informacija potraže na njihovim stranicama pod pojmom ‘karijere’. Želeći privući nove radnike, navode kako će veće uskrsnice nego lani i da će za prethodni rad dati nagradu od 15 posto po satu.
U Sparu također traže nove zaposlenike, a kao dodatnu mjeru zaštite počeli su u trgovinama postavljati zaštitne pregrade od pleksiglasa koje postavljaju na blagajnama, na info putovima i na kioscima.
Prve takve zaštite stavit će u velikim trgovinama u Zagrebu, a onda i u druge trgovine.
S obzirom na golemi pritisak na proizvođački sektor, provjerili smo imaju li oni potrebu za zapošljavanjem novih radnika I njihov je odgovor da zasad rade s punim kapacitetom, ali da još nemaju potrebe za tim. A proizvodnja je u pojedinim granama zaista drastično porasla.
Iz Pliva Hrvatske odgovorili su kako prvenstveno rade na proizvodnji sredstava za dezinfekciju kako bi neometano opskrbljivali zdravstvo i tržište.
U mjesec i pol dana proizveli koliko lani u pola godine
– Proizvodnja već neko vrijeme radi s maksimalnim kapacitetom, jer smo prateći situaciju u okruženju pretpostavili da će se stvoriti povećana potreba za dezinficijensima. Od početka veljače do sredine ožujka proizveli smo i na tržište stavili 110.000 litara dezinficijensa što je gotovo 60 posto od ukupnih količina proizvedenih u cijeloj 2019., odnosno više od šest mjeseci uobičajenih potreba u Hrvatskoj. Nastavit ćemo i dalje ocjenjivati i štititi taj dio našega poslovanja – odgovorili su iz Plive.
Podravka već zaposlila nove radnike, možda će još
Iako nisu odgovorili koliko su dodatnih ljudi zaposlili, iz Podravke također potvrđuju da im se proizvodnja povećala.
– Grupu Podravka prepoznali su kao strateškog partnera države i jedna od ključnih kompanija zadužena za osiguravanje kontinuiteta proizvodnje i redovite opskrbe hranom i lijekovima. Povećana je proizvodnja većeg dijela asortimana i odvija se normalno u smjenskom režimu rada, a Podravka je zaposlila i nove radnike kako bi i dalje održali kontinuitet proizvodnje – odgovorili su.
Više se radi i u mesnoj industriji koja se ionako pripremala na veći pritisak pred Uskrs I turističku sezonu pa zasad nemaju potrebe za novim radnicima nego se raspoređuju u smjenske poslove. Mesna industrija Gavrilović, ipak je dodatno zaposlila ljude. Kažu, proizvodnja je porasla ali je još rano procijeniti koliko.
– Jasno je da ove posebne okolnosti od nas zahtijevaju cijeli niz prilagodbi i promjena, a što uključuje i povećanje u satima rada, uvođenja novih smjena, kao i zapošljavanje dodatnih zaposlenika. Zapošljavamo više od 500 radnika i prije nastanka ove situacije smo bili u tijeku s redovnim postupcima zapošljavanja koje smo planirali za ovu sezonu, a tako smo i nastavili – odgovorio je Vladimir Milinović, savjetnik uprave tvrtke Gavrilović.
Slično odgovaraju i iz Pik Vrbovca te mesne industrije Pivac.
– Pik Vrbovec zadovoljava 40 posto tržišta crvenim mesom i mesnim prerađevinama u Hrvatskoj i zasad neometano radimo i distribuiramo proizvode – odgovorili su.
No iz mljekarske industrije primjećuju da su se zbog epidemije promijenile kupovne navike. Potražnja za tim proizvodima višestruko je veća, ali sad se kupuje ono što ide za obiteljski doručak.
– S obzirom na povećan broj potrošača koji sada rade od kuće te imaju potrebu, ali i želju za pripremom češćih i obiteljskih obroka, najviše rastu proizvodi koji se tradicionalno vežu uz doručak – mliječni namazi, maslac i jogurti te proizvodi za pripremu jela (vrhnja za kuhanje i kisela vrhnja) – odgovorila je Elena Wolsperger Dolezil, direktorica korporativnih komunikacija Dukata.
Dodaje je prvi porast prodaje bio vezan za stvaranje zaliha, a sada uz činjenicu da mnogi rade od kuće i imaju vremena za obiteljski doručak. Iako rade više, ne misle uskoro zapošljavati nove radnike.
– Iako radimo u povećanom opsegu, u ovom trenutku nemamo nedostatak radnika koji bi bio povezan s aktualnom situacijom – odgovorili su iz Dukata. No u toj kompaniji primjećuju da je epidemija donijela još nešto – globalnu svijest koliko je poljoprivreda i prehrambena industrija važna za svaku državu i sigurnost zemlje.
– Vjerujemo kako će i Hrvatska zahvaljujući ovoj krizi osvijestiti problem vlastite nedostatnosti poljoprivredne proizvodnje i proizvodnje hrane – odgovorila je Wolsperger Dolezil iz Dukata.
Naime, Hrvatska zadovoljava samo 50 posto svojih potreba za proizvodnjom sirovog mlijeka za preradu, pa iz Dukata ukazuju da se hitno mora revitalizirati domaće mljekarstvo i poljoprivredno-prehrambeni sektor.
Radnici Meggle Hrvatska na svim proizvodnim linijama rade u tri smjene svih sedam dana u tjednu, ali ni oni ne namjeravaju dodatno zapošljavati unatoč velikoj potražnji.
Ivana Tavra iz Francka potvrđuje da je i njihova prodaja veća za čak trećinu u odnosu na isto razdoblje lani. Radi se u više smjena, a za svoju zaposlenike organizirali su besplatne obroke koji im se dostavljaju u pogone.
– Potražnja za proizvodima iz našeg asortimana u trgovinama i web shopovima trgovaca u prosjeku je veća za 25-30 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine i trenutačno uspijevamo zadovoljiti sve potrebe domaćeg tržišta i regije – odgovorila je Ivana Tavra iz Francka.
Kemijska industrija radi punom parom
Uz Plivu, koja radi punim kapacitetima, i Saponia Osijek podigla je proizvodnju, najviše svojih sapuna, a onda i ostalih proizvoda za čišćenje.
– Zbog potrebe da se zaštiti zdravlje građana, počeli smo proizvoditi i više različitih manjih pakiranja za široku potrošnju. Saponia ima kapaciteta i za daljnje povećanje proizvodnje, uz preduvjet da imamo dovoljno alkohola, koji je osnova za proizvodnju dezinficijensa – odgovorili su iz Saponije Osijek.
Odgovarajući na pitanja svi proizvođači bez iznimke apelirali su na jedno – da država osigura nesmetan protok robe i sirovine za nastavak proizvodnje, ne samo unutar države, nego da se osigura lakši protok preko granice.
Naročit apel poslala je Pliva Hrvatska koja uvozi mnoge sirovine i za proizvodnju lijekova.
– Činjenica je kako mnogi sastojci potrebni za proizvodnju lijekova i neometanu opskrbu dolaze iz područja zahvaćenih epidemijom virusa što potencijalno može utjecati na proizvodne kapacitete i stabilnost opskrbe, ali što se tiče našeg lanca opskrbe zasad ne vidimo učinak ovih događaja na njegovu cjelovitost. Ono što nije moguće predvidjeti je procedure koje će se provoditi na granicama i nadamo se da će se osim lijekova svakako među prioritetne proizvode uvrstiti aktivne farmaceutske supstancije i druge sirovine za osiguravanje farmaceutske proizvodnje – napomenuli su iz Pliva Hrvatska.
Ipak, dobro je što Pliva jedan dio sirovina sama proizvodi. Sugovornici novinara 24 sata su uz ovo napomenuli kako je bitno da se osigura stabilan tečaj kune kako ne bi bilo velikog poremećaja na tržištu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu