Prerasli fazu nepovjerenja, poslovna zajednica hvali ‘operaciju’

Autor: Jadranka Dozan , 07. ožujak 2023. u 12:50
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Vodeće domaće kompanije dogovorile suradnju na stranim tržištima. Atlanticu i Podravki izvozni ‘deal’ bilda prodaju za 10-ak milijuna eura

Podravka i Atlantic Grupa dogovorile su suradnju u jačanju izvoza svojih brendova. Dvije vodeće domaće proizvodne kompanije priopćile su putem Zagrebačke burze da udruživanje snaga u nastupu na inozemnim tržištima podrazumijeva uvođenje jedinstvene prakse uzajamne izvozne podrške, a precizirali su i da se to odnosi na tržišta Sjedinjenih Američkih Država i Austrije. Tako će Atlanticova distribucijska kompanija u Austriji osigurati podršku plasmanu Podravkinih proizvoda na tom tržištu, a istovremeno će Podravka putem svoje kompanije u SAD-u plasirati Atlanticove proizvode na američko tržište. Cilj te suradnje je, kažu, maksimirati međusobne sinergije osnaživanjem plasmana proizvoda obiju kompanija i podizanjem prepoznatljivosti njihovih brendova, koristeći razvijenu poslovnu mrežu i tržišne pozicije koje Atlantic i Podravka baštine na tim tržištima.

U obje kompanije uvjereni su da će njihov koncept udruživanja snaga rezultirati dodatnim povećanjem izvoza i jačanja prisutnosti vlastitih brendova, i na europskom i na američkom tržištu. To je izrijekom istaknula i Martina Dalić, predsjednica Uprave Podravke, izražavajući zadovoljstvo iskorakom prema ostvarenju izvozne sinergije dviju kompanija.

40 posto

udjela na austrijskom tržištu dosegnula je Atlanticova Argeta

Na naš upit o očekivanim efektima suradnje iz Podravke su nam odgovorili kako se početak suradnje očekuje u drugom kvartalu ove godine, a njezina vrijednost u prvoj punoj godini procjenjuje se na 10 milijuna eura. U narednim godinama, kažu, očekuju i dodatni rast.

Emil Tedeschi, predsjednik Uprave Atlantic Grupe, istaknuo je pak kako su Vegeta i Argeta kao najistaknutiji izvozni brendovi dviju kompanija, uz ostali portfelj, “prirodni saveznici u nastupu na internacionalnim tržištima”. Dodao je kako su ponosni na postignuti dogovor koji ima vrlo jasnu logiku korištenja zajedničkih prilika. “Otvorenost, povjerenje i interes za pronalaženjem sinergija na putu stvaranja nove vrijednosti su pravi temelj odnosa Podravke i Atlantic Grupe”, poručio je Tedeschi.

Kad je riječ o procjenama efekata te suradnje, potpredsjednik Atlantic Grupe za Distribuciju Srećko Nakić kaže kako računaju da će njezin utjecaj na Atlanticov prihod u Austriji biti oko šest milijuna eura na godišnjoj razini u prvoj punoj godini. Kao i “podravkaši”, tome dodaje da računaju i na značajan rast u narednim godinama.

“Ovakva očekivanja temeljimo i na rastu populacije koja dolazi iz zemalja regije, ali i uspješnoj penetraciji naših brendova na redovne police trgovačkih lanaca te posljedično konzumaciji domicilnih austrijskih potrošača”, objašnjava.

Kao dobar primjer za to navodi Argetu, koja je u proteklih nekoliko godina na tržištu Austrije u kategoriji pašteta dosegnula više od 40 posto učešća. “To pokazuje da su uz kvalitetan proizvod i adekvatno ulaganje u tržište potencijali naših brendova izrazito veliki.

Dodatno, Atlantic Grupa sa svojim asortimanom i Podravkinim brendovima u Austriji u potpunosti slijedi svoju distribucijsku strategiju jačanja portfelja kroz miks kvalitetnih vlastitih i principalskih brendova koji imaju izražen tržišni potencijal”, ističe Nekić. Uz Argetu, kaže, izvozni aduti Atlantic Grupe o kojima ovdje govorimo su i Donat, Smoki, Prima, Cedevita, Cockta, Grand kafa.

Rastući izvoz

U Podravki pak ističu da izvoze diljem svijeta, na gotovo 70 tržišta, te da izvan Hrvatske ostvaruju dvije trećine prihoda. Osim Vegete, kao najjačeg hrvatskog brenda, među najpoznatijim njezinim brendovima na policama diljem Europe i svijeta su i Podravka juhe te Dolcela, Lino, Eva, Fant, Kviki i drugi brendovi. Grupa Podravka lani je ostvarila više od pet milijardi kuna prihoda od prodaje, što je u odnosu na 2021. povećanje od 8,5 posto. U poslovnom području Prehrane prihodi su rasli nešto više, 9,2 posto, na 3,93 milijarde kuna. Polovica je ostvarena na tržištima Hrvatske i Slovenije, gdje je u PP-u Prehrana zabilježen 12,6-postotni rast prodaje. Na tržišta jugoistočne Europe koprivnička kompanija lani je plasirala nešto više od milijardu kuna vrijednosti proizvoda, od čega blizu tri četvrtine čine prehrambeni brendovi. Prihodi s tržišta centralne Europe povećani su visokih 15%, na 637 milijuna (Prehrana 563 milijuna kuna). Oni ostvareni na zapadnoeuropskim i prekooceanskim tržištima prošle su godine porasli skromno, manje od 1%, na 537 milijuna kuna (glavnina se odnosi na prehrambene brendove), a upravo su ta tržišta i fokus nove suradnje s Atlanticom.

Atlantic je na razini Grupe lani zabilježio ukupno 6,37 milijardi kuna prodajnih prihoda, a najveći postotni rast prodaje – 18,2% na 326 milijuna kuna, ostvario je baš na tzv. ključnim europskim tržištima (Njemačka, Austrija, Švicarska i Švedska). Domaće tržište u prihodima od prodaje čini nešto više od trećine, udjel zapadne Europe premašio je 5%, a najviše prihoda ostvaruje na tržištima regije.

Industrija u padu

Prehrambena industrija, inače, grana je domaće prerađivačke industrije s najvećom vrijednošću izvoza. U 11 mjeseci 2022. izvezeno je hrane vrijedne 12,45 milijardi kuna (godinu prije 10 mlrd.). Dok izvoz tih proizvoda bilježi visoke stope rasta na kraju 2022., kad je riječ o proizvodnji, i prehrambena se pridružila trendu pada. Prema podacima DZS-a, ukupna domaća industrija u siječnju je pala 2,8%, što je treći uzastopni mjesec smanjenja. Kod prehrambene industrije pad je krenuo mjesec poslije, ali je nešto jači, nakon 4,3 posto u prosincu, u siječnju je pala 3,7 posto. Inače, u poslovnoj zajednici općenito pozdravljaju iskorak Podravke i Atlantica u inozemnom poslovanju. Neki će se pritom prisjetiti da su ne tako davno odnosi tih dviju kompanija bili opterećeni nepovjerenjem zbog priča o Atlanticovim preuzimačkim apetitima prema Podravki, pa i u tom kontekstu s odobravanjem gledaju na skori početak tehničke suradnje. Ona, kažu, odražava i usmjerenost uprava na rezultatska poboljšanja i troškovne sinergije.

”Načelno govoreći, ako je neka kompanija na nekom izvoznom tržištu već uložila u kanale distribucije i zauzela određene pozicije, poslovno je pragmatično tamošnjim kupcima i trgovcima, nastojati ponuditi širu paletu proizvoda od vlastitih izvoznih aduta”, kaže Željko Perić iz konzultantske tvrtke Caper. Drugi konzultant reći će kako bi možda i bolji iskorak bilo osnivanje zajedničke kompanije u inozemstvu koja bi objedinila portfelj brendova koji su atraktivni za velike trgovce u okviru “etno” ponuda.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Podravci treba pomoć za prodaju u Austriji??

 

New Report

Close