Nakon što je prije nekoliko godina srpski zračni prijevoznik JAT došao u ozbiljne problema, a naknadno je i ugašen, Croatia Airlines se voljela kititi epitetom “regionalnog lidera”, a što je prema svim pokazateljima nekoliko godina i bila. No, situacija na tržištu se brzo mijenja te hrvatski prijevoznik više ne može reći da je lider po gotovo niti jednom kriteriju. Naime, JAT je krajem 2013. došao u posjed globalnog igrača Etihada koji je, što zbog svoje snage i kapitala, a što zbog blagonaklonosti srpske države prema subvencijama i otpisu dugovanja posrnulom nacionalnom prijevozniku, novostvorena tvrtka Air Serbia je zauzela ozbiljnu poziciju na tržištu, i to ne samo na regionalnom.
Da je tome tako najbolje svjedoče financijski rezultati za prvo ovogodišnje tromjesečje prema kojima je Croatia Airlines imala prihod od 242,8 milijuna kuna uz gubitak od 96 milijuna. U odnosu na prošlu godinu, prihod je povećan za četiri milijuna kuna, ali i gubitak za 14 milijuna ili za 17 posto. S druge strane, Air Serbia je ove godine zabilježila rast prihoda od velikih 44 posto na 39 milijuna eura (oko 295 milijuna kuna), a što je za 12 milijuna eura više nego lani. Croatia Airlines je u nepovoljnijoj situaciji od svojeg konkurenta iz susjedne zemlje jer je zbor restrukturiranja imala, prema pravilima EU-a, trogodišnju zabranu širenja flote i broja destinacija, a što istječe krajem ove godine. Isto tako, hrvatski prijevoznik je u stanovitom limbu traženja strateškog partnera koji će onda odrediti budući smjer razvoja kompanije.
Obje kompanije najavljuju nove linije u regiji, a ponajviše se očekuje od Crne Gore. Tako je nedavno visoka delegacija CA bila u Podgorici gdje se raspravljalo o modelima suradnje, a da li je što konkretno dogovoreno je ostalo u sferi poslovne tajne. Air Serbia također najavljuje već za ovu godinu veliko povećanje broja letova prema Crnoj Gori, a ponajviše prema Tivtu. Tako će se u ljetnoj sezoni broj letova prema toj turističkoj destinaciji povećati s 14 na 26 tjedno. Beograd i Podgorica će biti povezani 21 puta tjedno.
Srpsko-arapski prijevoznik je snažniji od Croatia Airlinesa i po veličini flote. Naima, CA raspolaže s dva Airbusa 320 i šest njih u verziji 319, a uz to ima i šest klipnih zrakoplova Dash8-Q400. Jedan Airbus 320 je morao biti prodan zbog pravila o restrukturiranju, a sadašnja Uprava najavljuje u narednom razdoblju nabavku više brazilskim mlaznih aviona Embraer kapaciteta 100-injak sjedala. Air Serbia, što u vlasništvu, a što na posudbi od Etihada, ima dva zrakoplova Airbus 320 te još osam tipa 319. Uz to, tu su i četiri Boeinga 737 te pet klipnih ATR-ova 72 kapaciteta 66 sjedećih mjesta. Između 2018. i 2020. očekuje se i dolazak 10 novonaručenih Airbusa 320neo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ova ekipa iz Srbije je prije 7 godina dolazila u Zagreb gledati kako to posluje CA i bili smo im uzor – dokazali su da je puno bitnije kakav je učenik nego kakav je učitelj!
Uključite se u raspravu