Prema izvješću ‘Stanje djece u svijetu’ za 2021. godinu gotovo 50 tisuća, odnosno 12 posto hrvatske djece i mladih u dobi od 10 do 19 godina ima problema s mentalnim zdravljem. Istraživanje koje je u našoj metropoli radila Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba pokazalo je kako jedno od desetero djece i mladih ima značajnu razinu anksioznosti i depresivnosti, a jedno od sedmero djece je poslije potresa pokazalo znakove PTSP-a. Edukacijsko rehabilitacijski fakultet ukazao je pak na to da čak petina srednjoškolaca ima izraženu depresivnost, jedna trećina anksioznost, a jedna petina je pod stresom. U ova krizna vremena teškoćama mentalnog zdravlja izloženija su sve mlađa djeca, a dok mladi u sebi vrište, istraživanje Svjetske zdravstvene organizacije pokazuje kako čak 80 posto njih ne dobiva potrebnu pomoć te se suočavaju s osuđivanjem i neprepoznavanjem problema s mentalnim zdravljem. Glavni razlozi su njihove vlastite nesigurnosti, nedostatak informacija i podcjenjivanje važnosti brige o mislima i osjećajima.
„Ova statistika nas je zabrinula, a odmah smo o tom problemu pričali i s Hrabrim telefonom. Oni su naš dugogodišnji partner, zajedno smo već odradili odličan i uspješan projekt za djecu i mlade, pokrenut s ciljem borbe protiv cyberbullyinga, tako da smo se s punim povjerenjem obratili njima za stručnu pomoć oko ove kompleksne teme.
Foto: Mentalna higijena
Kada smo dublje krenuli proučavati temu mentalnog zdravlja u Hrvatskoj uočili smo da ima puno projekata i portala koji žele pomoći, ali da gotovo nitko ne omogućava razmjenu korisnog sadržaja na način koji je poznat, zanimljiv i uobičajen djeci i mladima. Glavni cilj nam je bio pomoći što većem broju djece i mladih u prevenciji problema s mentalnim zdravljem, otvoriti dijalog, pružiti im pomoć kroz njima smislen format i način komunikacije, ali naravno i uz stručnu pomoć.
Glavni alat u ostvarivanju tog cilja nam je platforma www.mentalnahigijena.hr gdje djeca i mladi već u prvih mjesec dana od pokretanja projekata mogu pronaći preko 20 stručnih, ali zanimljivih i pitkih edukativnih tekstova, te preko 12 video materijala nastalih u suradnji s mladim stručnjakinjama iz Hrabrog telefona, ali i njihovim vršnjacima i uzorima – TikTokerima, influencerima, našim ambasadorima, koji su na ovom projektu otvoreno progovorili o svojim mind care rutinama, emocijama i zapetljanim odnosima“, ispričala nam je Alina Radusin, direktorica marketinga i korporativnih komunikacija Wiener osiguranja.
Nova online platforma www.mentalnahigijena.hr osmišljena je s ciljem pomoći što većem broju djece i mladih u stvaranju redovitih navika za održavanje mentalnog zdravlja, a osim što ih uči da je mentalnu higijenu važno održavati jednako redovito poput tjelesne, potiče ih i da pronađu nekog s kim će otvoreno pričati o problemima i osjećajima.
„Djeca i mladi se svakodnevno nose s brojnim izazovima, od školovanja, odnosa s vršnjacima, nasilja u obitelji, nasilja na društvenim mrežama pa sve do nedavnih događaja poput pandemije i potresa u dijelovima Hrvatske. Često im je teško o svim tim mislima i osjećajima razgovarati s najbližima jer se boje osude ili da ih neće razumjeti. Anoniman razgovor sa stručnjacima Hrabrog telefona nudi podršku, razumijevanje ali i smjer u kojem dalje ići“, govori profesorica psihologije i predsjednica Hrabrog telefona, Hana Hrpka.
No kako prepoznati svoje emocije, nositi se s njima, uspješno ih izražavati i zašto je to uopće važno? Jesu li pokušaji i pogreške nešto čega se trebamo bojati u današnjem svijetu koje njeguje kult savršenstva? Kako se nositi s negativnim komentarima na društvenim mrežama? Kako podnijeti pritisak, prepoznati anksioznost i na vrijeme uočiti trenutak kada nam je potrebna pomoć? Kome se tada obratiti i kako ne samo primati već i pružati pomoć drugima?
S obzirom da se djeca i mladi često identificiraju s vršnjacima ili utjecajnim pojedincima od kojih bolje i brže primaju informacije, hrvatski influenceri Ema Luketin, Adrian Lewa, Malajski Tapir, Rafthechild i Andrea Pacadi podijelili su svoja iskustva kako bi im što bolje približili važnost mentalne higijene.
„Svakako bih preporučila da pogledate video u kojem su oni svi zajedno pričali o svojim emocijama, iskustvima i na koji način održavaju mind care rutinu. Mislim da i preko videa možete doživjeti tu otvorenu i pozitivnu atmosferu koja se razvila među njima i psihologinjom Anamarijom Vuić
Zaista smo oduševljeni kako su ti mladi ljudi reagirali na naš prijedlog, ali najviše smo oduševljeni što su bili spremni otvoreno podijeliti osobna iskustva kako bi pomogli drugima. Složili smo se da mind care rutina treba biti jednako važna kao i skin care rutina, svaki dan!“, poručila je Alina Radusin.
Stručni sadržaj edukativne platforme www.mentalnahigijena.hr dostupan je i putem Instagram i TikTok profila, a kao partneri projekta rado su se uključili i kreativna agencija Señor te medijska agencija iProspect.
Sadržaj omogućilo Wiener osiguranje