Ove godine se obilježava 45-godišnjica uspostave diplomatskih odnosa između Kine i Europske unije.
Trenutačno se vrijednost trgovine između Kine i Europe nalazi među prvima na svijetu i Kina je drugi najveći europski trgovinski partner, a EU je najveći za Kinu. Prosječna vrijednost svakodnevne trgovine između Kine i Europe iznosi milijardu eura.
Kine i Europa ulažu zajedničke napore u produbljivanju međusobnih sveobuhvatnih strateških odnosa. Europska unija je 2019. objavila političko izvješće “Strateški pogled na Kinu i EU” u kojem je Kinu prikazala kao partnera za suradnju i pregovore, ali protivnika u gospodarstvu i političkom sustavu. Zbog takvog kompliciranog odnosa EU prema Kini poduzima razne mjere u raznim područjima. S jedne strane, EU pokazuje aktivnost u trgovini i investicijama s Kinom, a druge strane ponekad poduzima mjere koje nisu sasvim naklonjene Kini. Na primjer, EU je 30. srpnja uvela sankcije za dvoje Kineza i kinesku tvrtku, s razlogom “internetskih napada”.
Iako postoje razlike u područjima političkog sustava, ideologije, načina upravljanja i drugog između Kine i Europe, ipak je mnogo više suradnje u važnijim područjima od konkurencije. Kao što je rekao kineski šef diplomacije Wang Yi tijekom video sastanka s kolegom iz Italije, Kina i Europa se trebaju poštovati, cijeniti i učiti jedna od druge te zajedničkim naporima unaprijediti prosperitet različitih civilizacija i sustava.
Uklađeni rast ulaganja
Ipak, ti su odnosi ponegdje sve bolji, ali u većini slučajeva pogoršani u posljednjih nekoliko mjeseci. Italija i Njemačka simboli su te dvojakosti.
Kineski ministar vanjskih poslova Wang Yi prije dva je tjedna odradio europsku turneju. Rim je bio prva postaja Wangova petodnevnog putovanja nakon kojega je posjetio i Nizozemsku, Francusku, Njemačku i Norvešku, u prilikama pojačane napetosti između Pekinga i Washingtona. “Italija i Kina trebaju stvoriti tješnje veze”, izjavio je tom prilikom talijanski ministar vanjskih poslova Luigi Di Maio, potencijalno suprotstavljajući Rim Washingtonu, koji je podigao uzbunu zbog ekonomskih ambicija Pekinga. Talijanski ministar vanjskih poslova Luigi Di Maio je u Rimu potpisao dva ugovora s kineskim kolegom Wang Yiom: jedan o nabavi prirodnog plina od Snama, najvećeg operatora plinovoda u Europi, a drugi o izvozu talijanskih prehrambenih proizvoda u Kinu. Gotovo istodobno, talijanski predsjednik Sergio Mattarella boravio je u Pekingu. Mattarella je rekao kako Italija i Kina dijele široki konsenzus i imaju veliki potencijal za suradnju.
Italija je spremna raditi s Kinom na jačanju razmjene na visokoj razini, izradi novih akcijskih planova za gospodarsku suradnju u područjima izgradnje infrastrukture, znanosti i tehnologije, zaštite okoliša, inovacije i povećanja bilateralne trgovine i ulaganja. Kina je voljna sinergizirati razvojne strategije s Italijom kako bi promicali usklađen rast trgovine i ulaganja, rekao je premijer Li Keqiang.
Li je pozvao obje zemlje na izradu srednjoročnih i dugoročnih razvojnih planova, jačanje razmjene inovativnih politika, kao i suradnju na istraživanju i razvoju. I dok s Italijom odnosi polako prerastaju u partnerstvo, s Njemačkom je situacija drukčija. Iako njemačka vlada nije poput većine zapadnih zemalja blokirala Huawei, ipak su politički odnosi zahladili. Istodobno, njemačko-kineski odnosi sve su važniji u ekonomskom smislu. SAD više nije najveći trgovinski partner Njemačkoj s obzirom da je u 2016. po prvi puta to postala Kina, sudeći prema podacima koje je prikupila Udruga njemačkih gospodarskih i industrijskih komora (DIHK).
Sjedinjene Američke Države prošle godine su zauzele treće mjesto na listi najvećih trgovačkih partnera jednoj od najprosperitetnijih europskih država. Prema podacima iz DIHK-a, na drugom mjestu odnosno između Kine i SAD-a, smjestila se Francuska. Ukupan obujam vanjske trgovine između Kine i Njemačke dosegnuo je prošle godine oko 145,3 milijarde dolara, što je rast od 2,6 posto na godišnjoj razini, sudeći prema statistikama koje je objavila kineska Državna carinska uprava.
Spori tempo oporavka
Ne treba posebno spominjati kako su njemačke kompanije itekako prisutne u Kini, posebno se to odnosi na automobilski sektor. S obzirom na usporeni tempo oporavka u Europi, jasno je da njemački auto divovi imaju povećana očekivanja od kineskog tržišta u ovoj i idućoj godini.
Za Kinu, ocjenjuje Bloomberg, europska turneja šefa diplomacije dio je šireg napora da se stabiliziraju ključni odnosi širom svijeta, posebno dok SAD nastoje isključiti Huawei iz 5G mreža, promijeniti globalni lanac opskrbe i spriječiti kineske aplikacije poput TikToka da pristupe američkim podacima.
S druge strane, Kina je nedavno ublažila retoriku prema SAD-u i obje strane su izrazile posvećenost trgovinskom dogovoru.
Strateški značaj Europe za Peking je povećan kako su odnosi sa SAD-om pogoršani, a državni tajnik SAD-a Mike Pompeo nastoji izgraditi antikineski blok zemalja, rekao je za Bloomberg istraživač u Kineskoj akademiji društvenih znanosti koji je tražio da mu se ne navodi ime. Iako virtualni summit Kina-EU u lipnju nije prošao dobro, Peking vidi otopljavanje odnosa dok Europa nastoji obnoviti ekonomiju poslije pandemije. I upravo je ekonomija najveći adut Kine u odnosima s EU. Za vjerovati je da će sporiji europski tempo oporavka s jedne strane i sve izraženiji kineski izlazak iz korona krize odigrati presudnu ulogu u otopljavanju odnosa.
Ipak, Kina više nikad neće imati tako dobru situaciju u većini europskih zemalja, kao što je imala do kraja 2019. godine i morat će pronaći inovativne puteve kako bi jače penetrirala u europske ekonomije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu