Ako će se Ukrajina pridružiti EU, od nje će se tražiti, kao dio kriterija za pristupanje, implementiranje oko sto tisuća stranica pravila unije. Implementiranje tih pravila moglo bi doći uz cijenu dugotrajnijih socijalnih, ekonomskih i političkih posljedica – za Ukrajinu, ali i za zemlje koje su već članice Unije.
Ovisno o tome kako se tim posljedicama upravlja, implementacija ovih pravila mogla bi ojačati demokraciju i donijeti značajnu ekonomsku korist objema stranama ili bi mogla potkopati mogućnost ekonomske stabilnosti u Ukrajini.
Ako EU na vrijeme ne riješi te dugoročne posljedice, proces prijenosa propisa potencijalno će poništiti mogućnosti održive potpore članstva u EU i osigurati dovoljno prostora za rusku strategiju za manipuliranje razvojem političkih događaja u Kijevu, podrivajući sve pogodnosti koje bi Ukrajina mogla ostvariti na vojnom području i, na taj način, mogućnosti za dugotrajan mir u Europi.
U povijesti proširenja EU, najnovija proširenja se ističu zbog uske povezanosti između uspjeha integracije i dugoročnih sigurnosnih razmatranja EU. Ako integracija Ukrajine dovede do ekonomske nestabilnosti ili oslabljene demokracije, to bi predstavljalo značajan korak unatrag za Europu i izravnu prijetnju njenoj sigurnosti.
Jednako važno, neuspjeh pravovremenog rješavanja potencijalno negativnih ekonomskih posljedica integracije Ukrajine može odgoditi ili blokirati cjelokupno članstvo Ukrajine, što će oslabiti sigurnost EU i srozati njen globalni utjecaj.
Najvažnija lekcija
Nova Europska komisija mora preispitati strategiju povećanja korištenjem lekcija iz prethodnog pristupa “Velikog praska”. Upravo je taj pristup doveo do proširenja euroskeptičnog liberalizma i nastajanja režima koje vode ljudi slični Orbanu i Kaczynskom.
Ovisno o tome kako se provede implementacija ekonomskih propisa EU, povećanje može dovesti do napretka industrije ili deindustrijalizacije. Može popraviti kompetitivni položaj ukrajinskih tvrtki ili teritorijalnih jedinica na Jedinstvenom tržištu ili dovesti do njihove marginalizacije.
Usklađenost propisa može pomoći u nastajanju čvrste srednje klase ili dovesti do rasta broja izrabljivane sirotinje koja radi. Integracija bi mogla povećati domaće kapacitete i prostor u kojem će ukrajinski akteri voditi smjer ekonomskih promjena ili bi mogla povećati njihovu ovisnost o strateškim odlukama međunarodnih privatnih i javnih aktera.
Najvažnija lekcija prethodnog istočnog povećanja je da način na koji se vodi implementacija ekonomskih poglavlja tijekom pristupanja oblikuje potencijal pojave nacionalističkih, neliberalnih sila pet do osam godina nakon pristupanja. Ovo je točka koja je ponovljeno naglašavana tijekom sastanaka stručnjaka i zakonodavaca tijekom foruma u Budimpešti (Budapest Forum) 2024.
Tijekom procesa pristupanja, bliskost Europi je narativ koji se najviše sviđa biračima. Međutim, ako se pogrešno vodi, dan nakon uspješnog pristupanja nijedna stranka neće moći dobiti izbore bez obećanja da će se boriti protiv vlasti iz Bruxellesa. Ispravljanje postupka EU koji se smatra nepoštenim postaje alat za političke poduzetnike koji svoje napade na civilna prava opravdavaju interesima nacionalnog suvereniteta.
Komisija iz 1990-ih i ranih 2000-ih eksperimentirala je s upravljanjem nekima od dugoročnijih posljedica integracije. Odredila je da zemlje koje su u postupku pristupa u postupak implementiranja EU propisa ugrade planiranje, očekujući određene velike posljedice usklađivanja. To je pomoglo u mobiliziranju resursa za upravljanje nekima od potencijalno velikih izazova.
Povremeno je to čak i zaštitilo novonastalu industriju tijekom ograničenog razdoblja i podržavalo programe restrukturiranja. To je istovremeno mobiliziralo i transnacionalnu mrežu koja je uključivala nekoliko jedinica Komisije, međunarodne financijske institucije, razvojne banke i ministarstva u državama članicama i državama koje pristupaju Uniji.
Iako su ovi koraci pomogli u održavanju gospodarstva deset novih država članica, njihovi su dugotrajniji učinci bili ograničeni zbog toga što su bili motivirani samo jednim ciljem: smanjenjem potencijalnih troškova proširenja za ostale države članice.
Puno je više potrebno u Ukrajini kako bi se stvorila široka koalicija podrške za demokratske institucije koje imaju potencijal isporuke smislenih rezultata za obične ljude. Izazovi su značajni, kao i nagrada koju bi rezultati mogli donijeti. U slučaju Ukrajine, izazovi poslijeratne obnove kombiniraju se s potrebom za napretkom industrije u zemlji koja se bori s održivom deindustrijalizacijom i rastom duga. Vrijedna je nagrada da EU i Ukrajina zajedno uspostave mir.
Značajni izazovi
Jedan bi pristup mogao biti usko povezivanje poslijeratne obnove i prijenosa propisa. Na taj način, otkrivanje potencijalno negativnih utjecaja odvija se zajedno s istraživanjem mogućnosti za ambicioznu industrijske i regionalne ekonomske projekte obnove.
Učinkovito upravljanje dugoročnim posljedicama prijenosa propisa moglo bi omogućiti ukrajinskoj državi da otplaćuje dugove prema vanjskim financijerima i ukrajinskom narodu, uz istovremeno promoviranje ekonomskog razvoja. Dijeljenje ovlasti nad ovim procesima između EU-a i Ukrajine moglo bi pomoći u izgradnji sposobnosti razvoja Ukrajine, kao i poboljšati odgovornost uključenih dijelova administracije EU-a.
Instrument za Ukrajinu, mehanizam EU potpore vrijedan 50 milijardi eura, pokrenut u ožujku 2024. mogao bi biti korak u pravom smjeru. Trebat će se fokusirati na nadogradnju kapaciteta različitih državnih i nedržavnih aktera u Ukrajini, kako bi se ona uskladila s propisima EU, a istovremeno maksimalno iskoristila pogodnosti razvoja.
Na kraju, Ukrajina bi trebala biti uključena u industrijska pravila EU koja su u razvoju, na način koji povećava uzajamnu korist za Ukrajinu i trenutne članice EU-a. To bi značajno popravilo njene izglede za glatko osiguravanje glasova potrebnih da postane zemlja članica Europske unije, kada za to dođe vrijeme.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu