TikTok je sada jedna od najvažnijih tema u poslovanju i geopolitici. Američki predsjednik Joe Biden upravo je potpisao zakon kojim će se iznimno popularna aplikacija zabraniti za devet mjeseci ako je njezin kineski vlasnik ByteDance ne proda nekineskom entitetu.
TikTok je, pak, nazvao taj zakon “političkom predstavom”, i vjerojatno ima pravo: u politici uvijek postoji neka teatralnost, a napadanje Kine trenutačno je jedna od najpopularnijih predstava.
Gotovo niti jedno drugo pitanje ne može ujediniti dvije vodeće stranke. No, s obzirom na aroganciju koju je TikTok pokazao u tjednima i mjesecima prije usvajanja prijedloga zakona, vodstvo tvrtke očito ne razumije srž Amerike i Amerikanaca.
Privatnost najviše brine
U usporedbi s tvorcima politike u drugim zemljama, američki zakonodavci obično nerado reguliraju poslovanje, a mnogi su se ranije protivili prisilnoj prodaji TikToka iz straha da bi to moglo stvoriti percepciju korupcije, smanjiti poslovno povjerenje i povjerenje ulagača i narušiti slobodu govora. Većina se slaže da bi, kada se usvoji regulativa, ona trebala još povisiti relativno visoke standarde služenja javnom interesu.
Do prije mjesec dana, pitanje koje je najviše zabrinjavalo javnost bila je privatnost podataka. Pitanja poput: tko može pristupiti korisničkim podacima i mogu li se ti podaci upotrijebiti u zlonamjerne svrhe relevantna su za sve velike platforme društvenih mreža. Tijekom proteklog desetljeća, Kongres je održao mnoga saslušanja o tom pitanju, često ciljajući velike američke tvrtke poput Mete i Googlea.
No, ta je zabrinutost pojačana u slučaju TikToka, jer mnogi američki zakonodavci pretpostavljaju da kineska vlada može prisiliti TikTok da preda podatke svojih američkih korisnika. Prema zakonima koje je Kina donijela 2017. i 2021. godine, sve kineske organizacije dužne su pomoći državi u prikupljanju obavještajnih podataka i protuobavještajnom radu, ako se to od njih zatraži.
TikTok je obećao da će pohraniti podatke Amerikanaca na serverima izvan Kine. To nije zadovoljilo američke zakonodavce i nadležne za sigurnost, koji su i dalje brinuli o “zaobilaženju propisa”, pitanju koje je pridonijelo odluci američke Savezne trgovinske komisije od prije dvije godine o zabrani opreme koju izrađuje Huawei.
Ipak, u jednom trenutku postojala je nada za izvedivo rješenje kojim bi američki regulatori proveli detaljna ispitivanja tehnologije te tvrtke. Budući da se privatnost podataka tiče cijele industrije, TikTok je mogao okrenuti taj problem u svoju korist, primjerice ulaganjem u zaštitu podataka i podržavanjem neovisnog istraživanja vlastite platforme.
Mogao se sastati s američkim zakonodavcima na pola puta i pristupiti tom pitanju proaktivno, transparentno i u duhu suradnje. TikTok je mogao biti pozitivan pokretač promjena u američkoj tehnološkoj industriji.
Umjesto toga, TikTok je zauzeo agresivan stav, angažirao skupe lobiste i učinio katastrofalno pogrešan korak kada je čak mobilizirao svoje (pretežno mlade) američke korisnike da nazovu svoje predstavnike u Kongresu. Skočne poruke pozvale su korisnike: “Obavijestite Kongres što vam TikTok znači i recite im da glasaju PROTIV.” Neki kongresni uredi primili su više od 1000 poziva u razmaku od jednog dana.
Na prvi pogled, to se možda činilo kao pametna strategija, s obzirom na prethodni uspjeh Ubera u mobiliziranju svojih korisnika da lobiraju protiv zakona kojem se protivio. Ali TikTok je previdio ključnu razliku: Uber je američka tvrtka. Intervenirajući u američki politički proces, TikTok je znatno pogoršao svoju situaciju, ističući drugu veliku prijetnju koju njegovi kritičari kažu da bi on mogao predstavljati za javni interes.
Tijekom proteklog desetljeća, obični Amerikanci i zakonodavci postali su sve zabrinutiji zbog neprimjerenog utjecaja društvenih mreža na uvjerenja svojih korisnika, njihovo ponašanje i odluke o glasanju i zbog toga kako neprijateljski strani akteri mogu iskoristiti glavne platforme za vlastite potrebe. Taj rizik pogađa srž američke demokracije i nije samo hipotetski. Već znamo da se Rusija i druge države redovito pokušavaju miješati u američke i europske izbore.
Učiti iz pogrešaka
S obzirom na ovaj kontekst, TikTokovo mobiliziranje korisnika nije bila samo smetnja zaposlenicima izabranih dužnosnika; bilo je to upozorenje. Čini se da mnogi od onih koji su se odazvali pozivu nisu ni znali protiv čega prosvjeduju. Tvrtka u stranom vlasništvu drsko je pokazala koliko je lako manipulirati svojim korisnicima kako bi služila vlastitim interesima, potvrđujući da je cijelo vrijeme znala koliki politički utjecaj može izvršiti.
Odjednom, i razumljivo, fokus u SAD-u prebacio se s ruske manipulacije biračima na kinesku manipulaciju biračima. Možda ništa nije moglo spasiti TikTok od zakona o prisilnoj prodaji, s obzirom na trenutačnu geopolitičku klimu. Nikad nećemo saznati što je moglo biti. No, jasno je da se agresivna strategija tvrtke obila o glavu. TikTok je pokrenuo ono što su mnogi smatrali napadom na američku demokraciju i na kraju osigurao većinu koja je bila potrebna za proguravanje zakona kroz Kongres.
Budućnost TikToka u Americi sada je neizvjesna. Prije nego što odmjeri svoje sljedeće poteze, ta bi tvrtka trebala otpustiti svoje lobiste i savjetnike, koji su joj trebali savjetovati da više poštuje legitimnu zabrinutost Amerikanaca za privatnost podataka i prijetnje demokraciji. I sve ostale tvrtke koje nisu iz SAD-a trebale bi učiti iz nedavnih pogrešnih koraka TikToka o tome što ne činiti.
© Project Syndicate 2024.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu