Rast prodaje električnih vozila u Kini i drugdje ne smije se prepustiti tržištu

Autor: Chris Busch , 21. ožujak 2023. u 22:00
Očekuje se da će ove godine prodaja e-automobila u Kini porasti za 35%/Shutterstock

Bez ambicioznijih promjena politike, prijelaz na prijevoz bez emisija i dalje će biti prespor da bi se klimatske promjene držale pod kontrolom. Brzi rast kineskih električnih vozila trebao bi biti još brži.

Kao isplativa tehnologija u sazrijevanju, električna vozila (EV) ključan su dio rješenja za emisije koje zagrijavaju planet. U kombinaciji s čistom energijom, nude put do klimatski neutralnog kopnenog prijevoza. I na sreću, struja postaje sve čišća zbog brzog pada troškova solarne energije i energije vjetra.

Globalna prodaja električnih vozila prošle je godine porasla na 13% svih prodanih novih vozila, u odnosu na 8,6% u 2021. godini. Velik dio tog rasta došao je iz Kine, gdje se prodaja električnih vozila udvostručila u 2022. godini, na 6,9 milijuna (26% ukupne prodaje novih automobila) i nije pokazivala znakove zaustavljanja.

Ali čak ni ta stopa rasta neće biti dovoljna za poštivanje kineskih ili svjetskih klimatskih obveza. Kako bi se emisije iz prometa uskladile sa znanstvenim ciljevima za klimu sigurnu od promjena, kineski čelnici morat će još više ubrzati tempo.

Cilj 75% e-auta do 2030.
Prema Međunarodnom vijeću za čisti prijevoz, ključni element dosadašnjeg uspjeha Kine je njezin standard prodaje novih energetskih vozila (NEV), malo poznata politika koja postavlja prodajne ciljeve za domaće proizvođače automobila.

Ti će se ciljevi s vremenom povećavati, čime će se omogućiti fleksibilna usklađenost trgovanjem ugljičnim kreditima. Ako proizvođač proda više od prosječnog cilja te industrije, dobiva NEV kredite koji se mogu prodati proizvođaču koji prodaje manje.

Otkako je politika stupila na snagu 2019., referentna vrijednost porasla je s 10% ukupne prodaje te godine na 18% u 2023. No, budući da je prodaja već daleko premašila taj prag prošle godine, kinesko Ministarstvo industrije i informacijske tehnologije može i mora postaviti buduće ciljeve mnogo više.

Naime, kineski prijevoznici trebali bi planirati standard novih energetskih vozila koji postiže 75% ukupne prodaje do 2030. godine. U kombinaciji s drugim izvedivim jako ambicioznim mjerama za teška gospodarska vozila, time bi se emisije automobila smanjile za 70% u odnosu na razine iz 2020. do 2050. Nasuprot tome, predviđa se da će emisije iz vozila porasti za 63% do sredine stoljeća bez dodatnih mjera.

Kineske vlasti nemaju dobar razlog za oklijevanje. Uostalom, više čistih automobila na cesti također bi spasilo desetke tisuća života godišnje smanjenjem zagađenja zraka. Ambiciozni standardi za nova energetska vozila također su ključni za usklađivanje kineskog prometnog sektora s njegovom širom obvezom postizanja nulte neto stope emisija.

Modeli Međunarodne agencije za energiju pokazuju da usvajanje električnih vozila na globalnoj razini mora premašiti 60% svih automobila do 2030. kako bi se postigle nulte neto emisije na globalnoj razini do 2050. godine.

U praksi to znači da najveća, najnaprednija tržišta automobila moraju premašiti globalni prosjek, jer mnoge druge zemlje neće imati sredstava za postizanje tako brzog prijelaza. Kineska odluka o povećanju standarda novih energetskih vozila na 75% do 2030. stoga bi bila vrlo značajna.

Razloga za oklijevanje nema
Brži je prijelaz izvediv i pristupačan. Mnoge opcije električnih vozila već su dostupne na glavnim tržištima, a nove se stalno dodaju u proizvodne linije proizvođača. Sve veća ulaganja pokazuju da proizvođači automobila ozbiljno žele ubrzati prijelaz na električna vozila.

Cijene će i dalje padati s poboljšanjima u tehnologiji baterija i ekonomiji razmjera. Električna vozila u Kini već su jeftinija od automobila s unutarnjim izgaranjem tijekom vijeka trajanja vozila (nakon što se uzmu u obzir uštede goriva i održavanja koje nude električna vozila).

Ova kretanja gurnula su prodaju električnih vozila preko prijelomne točke u Kini i 18 drugih zemalja, uključujući Sjedinjene Američke Države. Glavna tržišta ušla su u fazu masovnog usvajanja električnih vozila u kojoj će se preferencije iznenađujuće brzo promijeniti.

Ipak, bila bi pogreška prepustiti situaciju nevidljivoj ruci tržišta. Bez promjena politike, prijelaz na električna vozila bit će sporiji nego što nam je potrebno, s obzirom na životni vijek tipičnog automobila i desetljećima vrijedna ulaganja koja su otišla u infrastrukturu fosilnih goriva. Dok se u Kini godišnje proda oko 25 milijuna novih osobnih automobila, više od 200 milijuna vozila već je na cesti, a većina će se voziti u godinama koje dolaze.

Kako bi se prevladala ta inercija, ambiciozni prodajni standardi za nova energetska vozila moraju biti ukomponirani u širi skup strateških politika električnih vozila. Primjerice, za povećanje masovnog usvajanja električnih vozila bit će potrebne mjere za poticanje i koordinaciju ulaganja u infrastrukturu za punjenje. Kako bi se obuhvatile sve prednosti električnih vozila za klimu i javno zdravlje, veće uvođenje električnih vozila mora se upariti s ubrzanim prijelazom na čistu električnu energiju.

Izvanredan rast prodaje električnih vozila posljednjih godina obećava borbu protiv klimatskih promjena na globalnoj razini. Međutim, prometni dužnosnici moraju nastaviti brzo djelovati kako bi prilagodili politiku globalnim potrebama.

Dok premalo ambicija riskira neodrživu štetu po pitanju klime, brzi prijelaz ključan je za postizanje čišćeg zraka i klime sigurne od promjena. Nema vremena za odgode. Kineski vođe moraju stisnuti gas do daske. 

Komentirajte prvi

New Report

Close