Teško je biti optimističan u pogledu klime ovih dana. Dok se troškovi ekstremnih vremenskih događaja poput šumskih požara u Los Angelesu gomilaju, klatno američke savezne politike udaljava se od činjenica, razuma i osnovne ljudske doličnosti. Ipak, čak i dok se američka vlada kreće u pogrešnom smjeru, trendovi u znanosti, ekonomiji i u sve većoj mjeri u lokalnoj politici ukazuju na to da će se klatno s vremenom vratiti unatrag.
Uostalom, nitko ne može osporiti fiziku današnjih tehnologija čiste energije. Dizalice topline, indukcijske peći i električna vozila (EV), da spomenemo samo tri, u suštini su bolje tehnologije od onih koje su postojale prije. Najbolje plinske peći mogu doseći 95 posto učinkovitosti, što znači da pretvaraju 95 posto energije kojom se koriste u toplinu. Ali većina dizalica topline lako prelazi 200 posto, a neke dosežu 400 posto ili više.
Slične usporedbe mogu se napraviti između indukcijskih i plinskih štednjaka, te između električnih vozila i vozila na benzinski ili dizelski pogon. Općenito, znamo koje bismo tehnologije trebali koristiti za uklanjanje emisija stakleničkih plinova; a u slučajevima kada to ne činimo, znamo kakve stvari pokušati.
Brža komercijalizacija
Ovo se znanje proteže daleko dalje od električnih vozila i dizalica topline na cijele industrijske sektore poput cementa ili željeza i čelika. Ovdje je administracija američkog predsjednika u odlasku Joea Bidena dala važan doprinos izvješćima za komercijalni uzlet Ministarstva energetike, koja zacrtavaju puteve komercijalizacije širokog raspona niskougljičnih tehnologija.
Uzmimo za primjer cement, čiji udio iznosi oko osam posto godišnjih globalnih emisija stakleničkih plinova. Obični portland cement, patentiran prije 200 godina, desetljećima dominira tim sektorom. Iako mjere poput zamjene klinkera i poboljšanja učinkovitosti mogu smanjiti do 40 posto emisija, postizanje nule iziskivat će dodatne korake.
Oni općenito spadaju u dvije kategorije: smanjenje emisija iz proizvodnje portland cementa ili potpuno napuštanje toga. Obećavajući američki startupovi poput Brimstonea i Sublime Systemsa utrkuju se kako bi pokazali da su oba ta puta komercijalno izvediva.
Jedan od ključnih sastojaka su javne subvencije koje pomažu tvrtkama da napreduju na krivulji učenja i spuste se na krivulji troškova prema bržoj komercijalizaciji. I Brimstone i Sublime Systems dobili su početna sredstva za istraživanje i razvoj od američke Agencije za napredne istraživačke projekte Ministarstva energetike SAD-a (ARPA-E) i sada su napredovali u fazu uvođenja, dobivši do 190 odnosno 90 milijuna dolara za izgradnju prvih komercijalnih postrojenja. Sve u svemu, Dvostranački zakon o infrastrukturi i Zakon o smanjenju inflacije dodijelili su oko 100 milijardi dolara za takve svrhe, a javno financiranje ovisi o odgovarajućim privatnim ulaganjima.
Štoviše, ti su iznosi patuljasti u odnosu na program zajmova Ministarstva energetike. Sa samo 17 milijardi dolara sredstava poreznih obveznika, Zakon o smanjenju inflacije ovlašćuje Ured za programe zajmova ministarstva da posudi 350 milijardi dolara za ulaganja u čistu energiju i domaću proizvodnju električnih vozila. A ti javni fondovi tada kataliziraju višestruko više privatnih ulaganja. Iako neki republikanci i članovi nadolazeće administracije Donalda Trumpa žele smanjiti ovaj program, to bi samo naštetilo američkoj konkurentnosti.
Banalno često istinito
Možemo li vratiti razum našim nacionalnim politikama? Možda je otrcano reći da promjena počinje kod kuće, ali banalne su stvari često istinite. Treba pogledati primjer New Yorka. Iako taj grad ima mnogo problema, njegova klimatska politika nije među njima. Oko 70 posto izravnih emisija u New Yorku nastaje od grijanja i hlađenja zgrada, dok ostalih 30 posto nastaje od automobila i kamiona.
Srećom, lokalni zakon 97 već se bavi ovim prvim. Taj je zakon jedna od najambicioznijih mjera dekarbonizacije za zgrade uopće jer se njime zahtijeva od većine da smanje emisije za 40 posto u ovom desetljeću i za 100 posto do 2050. godine. I dok New York može učiniti samo toliko po pitanju emisija iz vozila, njegov dugo odgađani program naplate zagušenja konačno se provodi. To je dobar početak. S obzirom na to da je New York nekada bio najzagušeniji grad na svijetu, već je sada moguće osjetiti poboljšanje kvalitete života zbog manjeg prometa.
Isto vrijedi i za još jednu mjeru čije je rješavanje trajalo apsurdno dugo: nedostatak kanti za smeće. Tijekom prošle godine, grad je konačno izdao službene kante za smeće, recikliranje i kompost, a provedba za stambene zgrade počinje ovog mjeseca. Promjena ponašanja nabolje, uključujući obvezno kompostiranje i druge politike, neće spasiti planet. Ali učinkovita bi vlada to mogla učiniti.
Fizika sama po sebi neće gurnuti klatno skroz natrag tamo gdje je bilo prije. Bit će potrebne politike temeljene na zdravoj ekonomiji. Ako Trump ne razbije uporište i ne sruši cijelo klatno, politike koje su uveli njegov prethodnik i lokalne zajednice i dalje će biti sila koja vrši pritisak u pravom smjeru.
© Project Syndicate 2025.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu