Veliki međunarodni investitori procijenili su da u razvoj Rimac Grupe vrijedi uložiti velik novac. U novom investicijskom krugu podržali su ga s pola milijarde eura.
Uz fond iz grupacije japanskog Softbanka (s tehnološkim startupima kao glavnim ulagačkim fokusom) u vlasničku strukturu Rimac Grupe odlučila je ući i grupacija Goldman Sachs, a u transakciji su sudjelovali i Porsche i Investindustrial koji su dioničari otprije, ali su očito pokazali da žele zadržati (Porsche) odnosno pojačati (Investindustrial) svoje udjele u budućem razvoju kompanije.
Nova investicijska runda teža je od svih dosadašnjih, a u njezinoj javnoj objavi naročito je zazvonila informacija da je realizirana uz valuaciju veću od dvije milijarde eura. Time je Rimac grupa potvrđena kao drugi hrvatski “jednorog”, što je atribut koji je nešto ranije dobio još jedan domaći startup, Infobip.
Sumnje i zadrške
Sve u svemu, Mate Rimac uspio je ono što u moru tehnoloških startupa ne uspijeva baš brojnima. Prepoznat je kao “taj” od globalnih igrača kojima se s raznih strana svijeta nude inovativne investicijske priče (i)u sferi elektromobilnosti.
Najnovija kapitalna podrška dolazi pak u okolnostima gospodarskog usporavanja koje nije poticajno za ulaganja u tu tržišnu nišu. A na tom tragu je i Rimčev Facebook komentar transakcije; podcrtao je, naime, da je odrađena “u vrijeme kada je većina drugih EV/autotehnoloških kompanija izgubila 50-90 posto vrijednosti”.
Rimac je u tom segmentu iz perspektive Hrvatske ono što je Luka Modrić u nogometu, kaže jedan burzovni profesionalac. Štoviše, dodaje, ako se složimo da Hrvatska ipak ima tradiciju dobre nogometne škole, a što se za autotehnologiju svakako ne može reći, Rimčevo postignuće ima dodatnu težinu.
“On prodaje inovaciju, a turbojurilica je samo dokaz da njegove ideje i funkcioniraju. Konačno, u to je uvjerio velike strane investitore, na koje se i dosad uglavnom oslanjao”, zaključuje.
Većini (nas) laika teško je pojmiti i da je, primjerice, Tesla Elona Muska donedavno imao tržišnu kapitalizaciju veću od deset vodećih proizvođača automobila zajedno, a i trenutačno ona premašuje tržišne valuacije njih sedam-osam zajedno.
A to nije rezultanta procjena nekolicine igrača, već opcija na koju se kladi mnoštvo međunarodnih investitora, pri čemu očito nisu relevantni neusporedivi brojevi dosad isporučenih automobila.
Kao i za ranijih, također respektabilnih ulagačkih runda u Rimac grupi, ni najnovija, međutim, nije otklonila ni sumnje i zadrške kod nekih promatrača u domaćem javnom prostoru. Takve su se svojedobno čule i u Hrvatskom saboru (npr. Katarina Pejović), ali i od nekih viđenijih aktera na domaćoj tehnološkoj odnosno IT sceni.
U svijetu društvenih mreža, pak, domaća Facebook ekipa koja se naslonila na grupu pod nazivom “Tvornica laži Mate Rimca” broji gotovo 13 tisuća članova, a neki od aktivnijih među njima podcjenjivački su popratili i vijest o gotovo četiri milijarde kuna međunarodnih ulagačkih divova koji u Rimcu vide “vodećeg EV tehnološkog partnera globalnoj automobilskoj industriji u tranziciji prema električnoj budućnosti”.
Kasni kampus, što je s homologacijom… neke su od meta u komentarima. Kakofonija o raznim temama, pa i onima o kojima većina nas zna jako malo, dio je uobičajenog “mrežnog” folklora. A ponešto očito ima i u onoj da se kod nas najteže oprašta uspjeh.
Dometi tehnoloških inovacija
Hoće li i gdje sve jednog dana voziti robotaksiji osmišljeni u kompaniji sa sjedištem u Svetoj Nedelji? Što su perspektive Nevere u nekom roku? Kakvu će ulogu u pomicanju granica performansi baterija i električnog pogona sutra na tržištu imati Rimac Technology i hoće li godišnje proizvoditi desetke tisuća komponenti, od hibridnih baterijskih sustava do cijelih platformi za druge proizvođače?
Odgovore na ta pitanja ne znamo, ali oni koji u tu vrstu klađenja ulažu velik novac nesumnjivo su se dugo i mnogo bavili analizama. Istina je, doduše, da se danas i u svjetskim znanstvenim krugovima nerijetko čuju ocjene kako je razina pompe ili hypea oko novih tehnologija velika i da je investicijski poželjno “manje hypea i više uravnotežene ekonomske analize u kontekstu obećanja novih tehnologija”.
Takvom pristupu skloni znanstvenici smatraju i kako već dugo razdoblje usporavanje rasta produktivnosti, uključujući i usporavanje produktivnosti istraživanja, sugerira općenito niža očekivanja o dometima inovacija u tehnološkom sektoru.
No, sve to svakako ne umanjuje uspjeh koji je s pola milijarde prikupljenog kapitala ostvarila Rimac grupa. Ta je investicija, uz ostalo, danas općenito jedna od najvećih u srednjoj i istočnoj Europi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu