Sva je politika lokalna, kaže stara američka izreka. To bi djelomično moglo objasniti zašto demokratska politika ide tako loše – osobito, ali ne samo, u Sjedinjenim Američkim Državama.
Da bi lokalna samouprava ispravno funkcionirala, mora postojati lokalno novinarstvo kako bi se političare pozvalo na odgovornost. Međutim, lokalno novinarstvo propada u mnogim dijelovima svijeta.
Dramatične posljedice
Zbog toga se građanima teže povezati s građanskim životom, na lokalnoj i na nacionalnoj razini. Ne izvješćuje se o lokalnim problemima koji bi mogli biti od šireg značaja i nisu prepoznati mnogi učinci nacionalnih politika na terenu.
No, iako ne postoji jedinstveno “rješenje” za propadanje lokalnog novinarstva, nismo bespomoćni. Eksperimenti u različitim zemljama ukazuju na načine revitalizacije lokalnog izvještavanja. Svi oni čine proizvodnju vijesti od javnog interesa svim raspoloživim ekonomskim sredstvima prioritetom u odnosu na nastojanje da se spase zastarjeli komercijalni pristupi.
Lokalno se novinarstvo počelo urušavati 1990-ih, ne samo zato što su oglasi migrirali na besplatne internetske ploče za klasificirano oglašavanje, već i zato što lokalnim novinama nedostaju resursi za izgradnju atraktivne prisutnosti na internetu koja bi mogla podržati uspješan model pretplate.
Posljedice su dramatične. Prema nekim procjenama, trećina novina koje su postojale u SAD-u 2005. nestat će do 2025. godine. Nekih 70 milijuna građana SAD-a već živi ili će uskoro živjeti u “pustinjama vijesti”. U Ujedinjenom Kraljevstvu zatvoreno je 320 lokalnih novina između 2009. i 2019.
Društva s privatnim kapitalom koja su otkupljivala novinske organizacije imaju tendenciju pogoršati stvari. Umjesto ulaganja u novinarstvo, usredotočene su na nemilosrdno smanjenje veličine redakcija i prodaju novinskih zgrada (od kojih su mnoge na unosnim lokacijama u centru grada).
Posljedice za demokraciju izvjesne su. Znanstvenici koji proučavaju to pitanje jasno su pokazali kako manje lokalnog novinarstva rezultira višom razinom korupcije, potkopava političku konkurenciju i smanjuje angažman građana.
Budući da se političari koji predstavljaju ruralna ili zanemarena područja smatraju manje odgovornim, također je manje vjerojatno da će se učinci njihovih odluka na njihove izborne jedinice pravilno istražiti.
Čak i ako postoji dobro lokalno izvještavanje, ono prečesto ostaje lokalno. Serijske laži Georgea Santosa bile su poznate oko Long Islanda i o njima se pisalo u lokalnim novinama, ali to je postala nacionalna vijest tek nekoliko tjedana nakon što je izabran u Kongres.
Iako se nijedan jedinstveni poslovni model nije pojavio kao pouzdana zamjena za prihode od oglašavanja, postoje alternative tiraniji tržišta. Razmislite o filantropiji. Iako postoji očita opasnost od stvaranja ovisnosti ili sukoba interesa, mješavina filantropskog financiranja i volontiranja može dovesti do inspirativnih inicijativa poput Izvještavaj za Ameriku (Report for America), što smješta novinare u usponu u lokalne redakcije kako bi izvijestili o pitanjima o kojima se nedostatno izvješćuje.
Vlasništvo novinara i zajednice
Ostali inovativni pristupi uključuju novinske organizacije u vlasništvu zaposlenika i zajednice. Primjerice, Philadelphia Inquirer vodi se kao korporacija za opće dobro i u vlasništvu je neprofitnog instituta posvećenog oživljavanju lokalnog novinarstva.
U svakom slučaju, nije važno samo da novinske organizacije dobiju dovoljno sredstava, već da također kreativno koriste tehnologiju kako bi angažirale lokalnu publiku i, u idealnom slučaju, omogućile prethodno marginaliziranim zajednicama da generiraju vlastito izvještavanje.
Demokracija ovisi o komunikaciji. Ali učinkovita komunikacija, pak, ovisi o razumijevanju koje su demokratske odluke doista važne. U tu svrhu, neprofitna organizacija sa sjedištem u SAD-u States Newsroom izravno se usredotočuje na politike na državnoj razini koje utječu na građane na načine koji nisu očiti čak ni relativno dobro informiranima.
Program Documenters obučava i plaća ljudima da izvještavaju o sastancima lokalne samouprave koji bi inače prošli nezapaženo. A BBC se, pak, udružio s lokalnim novinama kako bi se povećala količina i kvaliteta izvještavanja na lokalnoj razini, odašiljući jasan signal da su odluke na terenu važne.
Neki će pristupi funkcionirati bolje od drugih, ovisno o području. No, općenito je ključno izbjegavati strategije koje prvenstveno koriste većim regionalnim ili čak nacionalnim novinskim tvrtkama, a ne lokalnim institucijama.
Dobronamjerni planovi da puste novine pregovarati o naknadama za sadržaj s velikih platformi poput Googlea funkcionirali su za moćne medijske tvrtke u Australiji, a možda funkcioniraju i za velike organizacije u SAD-u, zahvaljujući Zakonu o tržišnom natjecanju i očuvanju novinarstva.
Ali i novac mora ići na lokalnu razinu. Cilj je, naposljetku, generirati istinske vijesti od javnog interesa o mjestima i s mjesta koja su zaboravljena ili zanemarena.
© Project Syndicate 2023.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu