Digitalna financijska uključenost jača otpornost na klimatske promjene

Autor: Ellen Jackowski , 29. prosinac 2024. u 22:00
Digitalni alati i pristup financijskim uslugama ne mogu zaustaviti katastrofe povezane s klimom, ali mogu ljudima olakšati oporavak/Shutterstock

Klimatske promjene i siromaštvo su povezani, nema rješenja jednog bez drugog.

Skupina ekonomista okupila se ranije ove godine kako bi dovršila najveću analizu učinaka uragana na gospodarstvo SAD-a do sada. Jedno od najupečatljivijih otkrića bilo je da su tvrtke s isključivom fizičkom prisutnošću koje su se našle na putu uragana pretrpjele pad prodaje od 56 posto otprilike na tri tjedna, dok su one s online prisutnošću zabilježile daleko manji pad – samo 23 posto.

Jasan zaključak je da gotovo svaka tvrtka – od željezarije u Sjevernoj Karolini do malih supermarketa u Nairobiju – može ojačati svoju otpornost na klimatske promjene pridruživanjem digitalnom gospodarstvu. Globalni napori u borbi protiv klimatskih promjena brzo su se proširili posljednjih godina.

Energetska i automobilska industrija revidiraju lance opskrbe kako bi potaknule prihvaćanje čistih tehnologija. Vlade provode politike za ubrzavanje zelene tranzicije, od mehanizma Europske unije za graničnu prilagodbu emisija ugljika do američkog Zakona o smanjenju inflacije.

Korist cijelom gospodarstvu

Jačanje financijske otpornosti klimatski najugroženijih kućanstava koristi lokalnim zajednicama, ali i cijelom globalnom gospodarstvu.

Integracija u akcijske planove
Međutim, mjere za promicanje digitalne i financijske uključenosti – ključnog posla pružanja pristupa internetu zapostavljenim zajednicama, bankovnih računa radnicima i digitalnih alata poduzetnicima – često nedostaju u borbi protiv globalnog zatopljenja.

Izvješće o utjecaju uragana, koje su proveli Svjetska banka, Institut za održivo i zeleno financiranje i Mastercard Ekonomski Institut, prikazuje zašto bi integracija ovih mjera u akcijske planove za borbu protiv klimatskih promjena imala snažan učinak.

Više od milijardu ljudi bez bankovnog računa živi u klimatski najosjetljivijim zemljama, a poboljšanjem njihovog pristupa digitalnom bankarstvu i platnim uslugama, i oni i njihove zajednice postali bi otporniji na gospodarske i klimatske šokove.

Nakon prirodne katastrofe, kućanstva bi mogla lakše dobiti sredstva za pomoć putem digitalnih prijenosa novca, a tvrtke bi mogle nastaviti prodavati svojim klijentima putem interneta.

To predstavlja jasnu priliku, posebno za fintech tvrtke i neprofitne organizacije, da stvore više proizvoda i usluga na sjecištu otpornosti na klimatske promjene i digitalne uključenosti. Dobar je primjer toga društveno poduzeće Abalobi, finalist nagrade Earthshot 2023. Abalobi je stvorio aplikaciju kojom se mali ribari mogu koristiti za unos ulova, pokazujući točno gdje love.

Ta aplikacija rješava dva problema. Prvo, pruža neprocjenjive podatke vladama i znanstvenicima o tome tko ribari održivo, a tko ne. Drugo, mali ribari često prodaju preko posrednika koji im plaćaju niske cijene, pa su primorani zaraditi što više da mogu preživjeti. Ali ovi se ribari mogu izravno povezati preko aplikacije s digitalnim tržištem, restoranima i drugim kupcima, što će im omogućiti prodaju svog ulova po višim cijenama. To im omogućava selektivniji ribolov, što pak smanjuje pritisak na morski svijet.

Napori za klimu

Digitalna i financijska uključenost moraju postati temeljni stup budućih klimatskih napora.

Zaobilaženje posrednika
Yo! Pay Agric, koji pokreće platforma Mastercard Community Pass, također omogućava malim poljoprivrednicima povezivanje s regionalnim kupcima putem svojih poljoprivrednih zadruga, zaobilazeći posrednike te tako postižu više cijene za svoje usjeve.

Poljoprivrednici se mogu koristiti podacima o transakcijama iz ovih prodaja pri utvrđivanju svoje kreditne sposobnosti, što im olakšava osiguravanje zajmova za ulaganje u sjeme, gnojiva i rješenja za čistu energiju poput poljoprivredne opreme na solarni pogon. Digitalna i financijska uključenost moraju postati temeljni stup budućih klimatskih napora, s naglaskom na smanjenju broja pojedinaca koji nemaju bankovni račun i izgradnji digitalne infrastrukture u klimatski ugroženim zajednicama.

U tu svrhu, privatne tvrtke, vlade i neprofitne organizacije moraju surađivati na stvaranju inovativnih rješenja, uključujući proizvode kao što su Abalobi i Yo! Pay. Ovaj bi pristup pomogao lokalnim korisnicima da poboljšaju svoje financijsko zdravlje, a istovremeno unaprjeđuje otpornost. Klimatske promjene i siromaštvo međusobno su povezani: ne možemo se učinkovito uhvatiti u koštac s jednim, a da se ne pozabavimo drugim.

Digitalni alati i pristup financijskim uslugama ne mogu zaustaviti katastrofe povezane s klimom, ali mogu ljudima olakšati oporavak od tih šokova. Jačanje financijske otpornosti klimatski najugroženijih kućanstava koristi lokalnim zajednicama, a koristi i cijelom globalnom gospodarstvu.

© Project Syndicate 2024.

Komentirajte prvi

New Report

Close