Ciljanje inflacije u doba klimatskih promjena

Autor: Lucrezia Reichlin , 14. srpanj 2024. u 22:00
Foto: Reuters

Ulaganja u zelenu tehnologiju osjetljiva su na financijske uvjete.

Krajem travnja, u govoru na Sorboni, francuski predsjednik Emmanuel Macron predložio je da europski čelnici razmotre proširenje ciljeva Europske središnje banke da se uključe ciljevi dekarbonizacije.

Njegov se prijedlog uglavnom ignorira. Mnogima se vjerojatno čini preradikalnim da bi bio vrijedan rasprave. Ali on uopće nije radikalan, a njegovo bi zanemarivanje predstavljalo veliku propuštenu priliku.

Ciljevi Europske središnje banke po pitanju održavanja stabilnosti cijena, kao i njezina neovisnost, uvijek su se smatrali “nedodirljivima”. No, težnja za stabilnošću cijena ne događa se u vakuumu.

To priznaje Ugovor iz Maastrichta, kojim je uspostavljen pravni okvir za europsku monetarnu uniju. Iako se u ugovoru navodi da glavni cilj ESB-a mora biti održavanje stabilnosti cijena, on također nalaže da bi, “ne dovodeći u pitanje” taj cilj, ESB trebao podržati šire gospodarske politike Europske unije, “kako bi pridonio ostvarenju” ciljeva Unije.

Potreban fleksibilniji pristup
To se uvijek tumačilo pod pojmom “hijerarhijski ciljevi”: stabilnost cijena je na prvom mjestu, ali treba težiti i drugim ciljevima, kao što su zapošljavanje i financijska stabilnost. Dakle, kada je ESB u svojoj reviziji strategije za 2021. predložio da u svoj okvir politike uključi “pitanja povezana s klimatskim promjenama”, djelovao je pod pretpostavkom da će klima biti od sekundarne važnosti u odnosu na stabilnost cijena.

Međutim, što se događa kada se sukobe ciljevi ESB-a? Težnja za stabilnošću cijena može, uostalom, uključivati kompromise. No, trenutačno ne postoji uspostavljen postupak ESB-a za određivanje monetarne politike kada je težnja za stabilnošću cijena u sukobu s drugim prioritetima EU-a. Macronov provokativni prijedlog trebao bi primorati europske čelnike da računaju s tim jazom – počevši od sljedeće revizije strategije ESB-a, planirane za sljedeću godinu.

Po Ugovoru iz Maastrichta

ESB mora održati stabilnost cijena, ali bi trebao podržati i šire gospodarske politike EU ‘kako bi pridonio ostvarenju’ ciljeva Unije.

ESB nije jedini. Središnje banke koje prije svega provode strategiju ciljanja inflacije (poput središnje engleske banke ili središnje banke nordijskih zemalja) i američki Fed (koji ima dvostruke ciljeve – dualni mandat) suočavaju se s istim vrstama kompromisa. Te središnje banke nastoje ostvariti svoje inflacijske ciljeve u srednjoročnom razdoblju, ali omogućuju određena odstupanja u kratkoročnom razdoblju, upravo kako bi izbjegle ili smanjile prijelazne troškove, kao što su gubitak radnih mjesta ili proizvodnje.

Kao što je bivši guverner središnje engleske banke Mervyn King jednom rekao, “onaj tko cilja inflaciju, ne mora biti luđak usmjeren samo na inflaciju nauštrb ostalih ciljeva”. Ali, kao i kod ESB-a, tim će središnjim bankama možda biti potreban nijansiraniji i fleksibilniji pristup.

Konkretno, kada bi brzo vraćanje inflacije na ciljanu razinu vjerojatno donijelo velike troškove – u pogledu zapošljavanja, financijske stabilnosti i napora u borbi protiv klimatskih promjena – možda bi bilo pametno produljiti vremenski okvir kod središnje banke. U tu bi svrhu trebalo formulirati formalne kriterije za povezivanje troškova s vremenskim okvirima.

Neće biti lako objasniti razloge za klimatsku tranziciju. Razmotrite utjecaj regulatornih ograničenja na upotrebu tehnologije fosilnih goriva – ključne komponente strategija nulte neto stope. Ona funkcioniraju baš kao i ograničenja opskrbe koja proizlaze iz poremećaja u lancu opskrbe ili geopolitičkih šokova, pomičući krivulju ponude ulijevo i čineći je strmijom.

U tim okolnostima, promjene u potražnji mogle bi dovesti do nestabilnosti cijena, a monetarna politika usmjerena na inflaciju mogla bi negativno utjecati na zaposlenost. U svakom slučaju, kada je inflacija uzrokovana čimbenicima na strani ponude, učinak monetarne politike je ograničen, pa se za ublažavanje ograničenja moraju upotrebljavati drugi instrumenti.

Macronov prijedlog pokretač
Iako tradicionalni makroekonomski modeli pretpostavljaju da monetarna politika ne utječe na potencijalnu proizvodnju, postoje empirijski dokazi koji upućuju na to da bi strmoglava povećanja kamatnih stopa mogla smanjiti ulaganja u sektore za koje se smatra da su rizičniji, čak i ako bi se dugoročno mogli pokazati produktivnijima.

Možda je najvažnije u našem primjeru ulaganje u istraživanje i razvoj u zelenoj tehnologiji, gdje su potrebna golema početna ulaganja. Tvorci monetarne politike stoga se moraju pobrinuti da napori za postizanje inflacijskog cilja ne ometaju takva ulaganja.

Iako se ulaganja u zelenu tehnologiju mogu poticati uporabom financijskih i fiskalnih instrumenata, i dalje su osjetljiva na financijske uvjete. Dakle, ako središnje banke postrože te uvjete, kako bi kratkoročno kontrolirale inflaciju, riskiraju dugoročno ugrožavanje produktivnosti i održivosti, pa čak i poticanje inflacije. Naposljetku, gospodarstvo koje je manje produktivno i izloženije ograničenjima opskrbe i klimatskim rizicima bit će osjetljivije na inflaciju. Naravno, postoje i troškovi odgađanja antiinflacijskih intervencija. Mora se postići prava ravnoteža.

Ovo uopće nije ezoterična tema o kojoj će akademski ekonomisti međusobno raspravljati, već ozbiljan praktični izazov s kojim će se središnje banke morati suočiti u narednim desetljećima. Budući da zelena tranzicija uključuje rebalans proizvodnje daleko od “prljavih” procesa, vjerojatno će biti obilježena privremenim inflacijskim pritiscima. Središnje banke moraju se pobrinuti da njihova reakcija ne dovede do većih poremećaja i povećanih troškova proizvodnje.

Prepoznajući to, neke središnje banke već su uključile fleksibilnost u način na koji pristupaju svojim ciljevima. No, sada tu fleksibilnost moraju operacionalizirati osmišljavanjem transparentnog okvira utemeljenog na istraživanju za upravljanje troškovima i koristima inflacije i drugih ciljeva. Macronov prijedlog trebao bi pokrenuti taj proces.

© Project Syndicate 2024.

Komentirajte prvi

New Report

Close