Brodarske su dionice najveći dobitnici u široj regiji u prvom kvartalu ove godine. Sektor pomorskog prometa ima daleko najveći porast s medijanom rasta cijene dionice od početka godine od 25,9%.
Brodarstvo je najviše potaknula Uljanik Plovidba koja je zabilježila rast cijene dionice od čak 77%. Daleko iza su Atlantska plovidba i Jadroplov koji su zabilježili povrate od 19,7% i 25,9% u prvom kvartalu. Sve u svemu, sektor brodarstva u regiji bez sumnje je nadmašio ostale.
Pet eura po dionici
U prošloj godini lanci opskrbe koji su bili pod velikim pritiskom tijekom 2020. te 2021. godine počeli su se oporavljati, iako je i dalje postojalo nekoliko izazova poput kontinuirane politike nulte tolerancije COVID-19 u Kini, svjetskom proizvodnom središtu i najvećem izvozno/uvoznom tržištu.
Naravno, početak rata u Ukrajini samo je pogoršao situaciju, jer je opskrba sirovinama poput nafte, plina, pšenice i rijetkih metala, između ostalog, postajala sve teža. Unatoč očekivanjima o recesiji koji su prisutni od početka godine, potražnja za brodarskim prijevozom i dalje je velika.
Analitičari su u slučaju Atlantske plovidbe ipak skloni reći da je potencijal daleko iznad aktualne izvedbe. Potvrđuje to i činjenica da je neto vrijednost imovine ovog brodara gotovo dvostruko veća od tržišne kapitalizacije, odnosno ukupne vrijednosti dionica. Pojednostavljeno rečeno, Atlantska plovidba vrijedi gotovo dvostruko više da je netko likvidira i rasproda flotu brodova i drugu imovinu, nego da je proda kao “živu” kompaniju prema burzovnoj cijeni dionice.
Mali dioničari nadali su se da će se dolaskom aktivističkog investitora Igora Bilbije, koji trenutno posjeduje 12,65% dionica kao najveći dioničar, rezultirati rastom vrijednosti dionica. To se nije dogodilo, što je, dakako, razočaralo male investitore dubrovačkog brodara.
Dubrovački brodar održat će u idućih mjesec dana dvije glavne skupštine na kojima će dioničari odlučivati o formalnim pitanjima poput usklađivanja temeljnog kapitala s eurom, ali i prijedlogu dividende od 5 eura koji je predložila Uprava.
Na prvoj skupštini koja de se održati 16. svibnja predviđeno je usklađivanje temeljnog kapitala i dionica s eurom. Dosadašnji temeljni kapital iznosi 418.656.000,00 kuna, a bit će preračunat sukladno odredbama Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj u iznos od 55.565.200,08 eura.
Osim navedene promjene, ukida se nominalni iznos od 300,00 kuna za redovne dionice ATPL koje postaju dionice bez nominalnog iznosa, a sve u postupku usklađenja temeljnog kapitala s eurom kroz izmjene statuta društva.
Druga skupština sazvana je za 9. lipnja. Na njoj će Uprava prezentirati godišnja financijska izvješća za 2022. godinu s revizorskim izvješćem, izvješćima izvršnih direktora i Upravnog odbora, te izvješćem Revizijskog odbora. Iz materijala dostupnih na internetskim stranicama kompanije, Atlantska plovidba je u 2022. godini ostvarila neto dobit od 3.000.673 eura, a dioničarima će se isplatiti dividenda od pet eura po dionici.
Gubici, bonusi i oprez
Kompanija posljednjih godina kontinuirano dobro posluje. U 2021. godini je ostvarila vrlo dobre rezultate uz solidnu dobit, a nastavila je snažno u 2022. ostvarivši solidnu dobit.
Međutim, kretanje cijena dionica to ne prati. Usporedbom s kompatibilnim domaćim kompanijama iz brodarskog sektora, uočljivo je kako se cijene njihovih dionica multipliciraju u proteklih nekoliko godina, dok Atlantska plovidba raste skromnim stopama. I dok su primjerice dionice Atlantske plovidbe od početka godine porasle 18,9 posto (zaključni s 15. svibnja), dionice pulskog Alpha Adriatica mogu se pohvaliti uzletom od gotovo 80 posto.
U top 10 dioničara je od institucionalnih investitora prisutan samo OTP indeksni fond koji kupuje dionice sastavnice CROBEX-a u koji je uključena ATPL, drugih fondova nema.
Menadžment kompanije najavljuje novu politiku primitaka za razdoblje 2024.-2027., prema istom načelu kao i do sada. Uprava je odlučila nastaviti isplaćivati bonuse vezane za EBITDA-u umjesto uz neto dobit. To nije posve neuobičajeno, ali je zanimljivo da se uvodi upravo u trenutku kad to najviše ide na ruku primateljima bonusa.
Gubitak Grupe Atlantska plovidba u 2020. godini iznosio je 46,2 milijuna kuna (-33,48 HRK po dionici). EBITDA je iznosila 74,01 milijuna kuna, a u 2019. 2,2 milijuna kuna (-1,60 HRK po dionici). EBITDA je iznosila 155,31 milijuna kuna.
U isto vrijeme, menadžment nije osjetio posljedice ovakvih rezultata na vlastitim primicima. Upravo suprotno. Temeljem Statuta, 12. rujna 2022., Društvo je prenijelo 7509 vlastitih dionica, ukupnog nominalnog iznosa 2.252.700,00 kuna, članovima Upravnog odbora i izvršnim direktorima na ime sudjelovanja u dobiti Društva u poslovnim godinama 2019., 2020. i 2021.
Dioničari su u stvarnosti dvije od tri godine pretrpjeli gubitak, menadžmentu je za svaku godinu isplaćen pripadajući bonus.
Na skupštini koja je na rasporedu 9. lipnja predviđa se nastavak iste politike do 2027. Rezultati prvog kvartala ove godine sugeriraju oprez. Atlantska plovidba zabilježila je u prvom kvartalu pad prihoda od prodaje od 47,5% na godišnjoj razini, pad EBITDA-e od 65,8%, te neto prihod od 197,4 tisuća eura, što je smanjenje od 97,8% na godišnjoj razini.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu