Za slovenske startupe 2017. godina bila je iznimno uspješna jer su se pokazali poprilično propulzivnima u privlačenju kapitala, no istovremeno su i skrenuli pažnju na činjenicu da se u najvećem broju slučajeva radi o stranom kapitalu. Kako piše Delo, čak 95 posto novca je iz inozemstva, a ondje obično i ostaje jer se zbog ne tako povoljnih uvjeta tek četvrtina prikupljenog iznosa investira u Sloveniju. Od prošle godine prikupljenih 150 milijuna dolara 35 milijuna došlo iz američkih fondova, oko 11 milijuna dolara iz EU te 6 milijuna dolara iz fondova sa sjedištem u Sloveniji.
Ostatak je prikupljen masovnim financiranjem odnosno crowdfunding kampanjama te ICO-ima, među kojima su najuspješnije bili Origintrail s prikupljenih 22 milijuna dolara, Layer, Celtra, Tokens i cofound.it s po 15 milijuna dolara.
Slovenija se k tome sudjeluje s 5-postotnim udjelom u ukupnom prometu kriptovalutama na globalnoj razini. Ipak, slovensko poslovno okruženje i nije odveć naklonjeno novim tvrtkama zbog čega one i jesu orijentirane prema stranim zemljama, istaknuo je Boštjan Špetič iz slovenskog startupa Zemante. "Trebalo bi se više raditi na promicanju investicija jer su vrlo važne. U našoj zemlji nedostaje kapitalnih ulaganja, kao i poreznog olakšanja", napomenuo je Špetič dodavši i da bi zapošljavanje dodatnog inženjerskog kadra iz inozemstva također ostavilo pozitivnog traga na nacionalnu ekonomiju.
22 milijuna
dolara prikupio je prošle godine ICO Origintraila
Želi milijun dolara
Među primjerima uspješnih crowdfunding kampanji ističe se se Anže Miklavec koji ovog svibnja kreće u svoju treću Kickstarter kampanju, ovaj put s pametnom bocom za vodu nazvanom Equa koja svog vlasnika na na mobitel obaviještava o njegovom dnevnom unosu vode, a cilj mu je prikupiti milijun dolara. Prethodna dva puta Miklavec je na Kickstarteru prikupljao za razvoj Goat Mug šalice za kavu koje se prodaju za oko 30 dolara po komadu i dizajnerskog aparata za kavu Gino čija se cijena danas kreće oko 250 dolara, oba puta premašivši ciljane iznose. O njegovim su proizvodima pisali i svjetski mediji, a artikli se mogu pronaći i na Amazonu. Na umu treba imati da mnoge ideje nakon uspjeha na Kickstarteru ne zažive na tržištu, pa se tako Miklavec s prva proizvoda našao u određenim problemima, ali posljednjih nekoliko godina njegova tvrtka ZkotZ ipak raste.
Reinvestira 90% zarade
Lani su imali prihod od 2,4 milijuna eura i pola milijuna eura dobiti, a preko 90 posto zaređenog novca reinvestiraju. "Kickstarter je još uvijek vrlo popularan u Americi, a količina prikupljenog novca je javno dostupan podatak i što više prikupiš to je proizvod popularniji. Sve ostvareno od prodaje Goat Muga i Gina uložili smo u razvoj. Svaki višak koji stvorite treba preusmjeriti u razvoj kako biste ponovno mogli napraviti proboj na tržištu", istaknuo je Miklavec za portal Siol.
Dodao je i da proizvodi slični Equi već postoje, da je i sam prisutan u ovom segmentu, ali da Equa nudi novu tehnologiju s velikim naglaskom na korisničko iskustvo. Jedno od pravila kojima se u svom poslovanju Miklavec vodi je postulat da je bolje napraviti proizvod koji će jedni mrziti, a drugi obožavati, umjesto raditi proizvode za široke mase.
Dobar početak
U prvom kvartalu 40 mil. $
Prošlu su godinu slovenski startupi završili s rekordom od 150 milijuna dolara kapitala koji su privukli. Prvi kvartal 2018. u kojem je na ICO-ima prikupljeno 40 milijuna dolara ukazuje da bi i tekuća godina mogla biti sjajna. Nastavak je to, uostalom, dobrih brojki iz 2014. kada su startupi prikupili oko 70 milijuna dolara, godinu kasnije 131 milijun dolara, a 2016. godine 95 milijun dolara. Od 2005. naovamo, prikupljeno je više od 500 milijuna američkih dolara, a najbolje je išlo tvrtkama koje se bave hardverom, webom, strojnim učenjem i tehnologijom blockchaina.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu