Proizvodnju hrvatskih bicikala potiče tajlandska gospodarska komora

Autor: Bernard Ivezić , 05. veljača 2013. u 22:01
Mislav Streicher i Anja Juretić na svojim biciklima/Goran Stanzl/PIXSELL

Tvrtka Mondo, proizvođači hrvatskih bicikala, za sada se zadovoljavaju prodajom u Hrvatskoj, a ozbiljniji izvoz planiraju ulaskom u EU.

Mondo je nova hrvatska marka bicikala koja je lani, u prvoj godini poslovanja, već pronašla 60 kupaca. Kupci tih atraktivnih gradskih bicikala su uglavnom iz Hrvatske, a nedavno su, kako tvrdi Mislav Streicher, direktor tvrtke Mondo bicikli, uspjeli izvesti hrvatski bicikl u Njemačku. "Očekujem da će skori ulazak Hrvatske u EU dodatno povećati našu prodaju u članicama unije i to za nekoliko puta, jer ne samo da je tržište koje nam se otvara veće, već ima kupce koji su osvješteniji te imaju veću platežnu moć", kaže Streicher.Paralelno, tvrdi, u Hrvatskoj se budi svijest o biciklu kao ravnopravnom sredstvu gradskog prijevoza u odnosu na automobile i motore što dodatno povećava ukupnu potražnju za svim vrstama bicikala. K tome, očekuje se i bujanje projekata gradskih bicikala koje imaju svi veći gradovi u EU članicama, poput Ljubljane. "Ulaskom u EU otvara se ne samo potencijal za naš brend već nam to donosi i opasnost od veće konkurencije. No, nemamo straha, jer dizajnirali smo lijep, gradski bicikl, koji je globalno konkurentan proizvod", kaže Streicher.

Počeo s BMX-ima
Dodaje da će, k tome, zbog ukidanja carina nakon ulaska u EU biti još konkurentniji što je i razlog zašto zasad još ne rade aktivno na izvozu.Tvrtka Mondo bicikli Streicherov je san odmalena. Kako je opisuje, to je obiteljski posao, u koji je ušao još kao student i koji zajedno gradi sa svojom djevojkom Anjom Juretić. Streicher je zadužen za geometriju rame, tehničko osmišljavanje bicikla i vođenje posla, dok Juretić radi finalni dizajn, upravlja brendom Mondo i vodi marketing. Streicher se izradom bicikala bavi se već desetak godina i u tome je imao dosta uspjeha te razvijenu mrežu kontakata."Od vrtića sam na BMX-ima, a u srednjoj sam se počeo baviti BMX akrobacijama. Putovao sam po Europi, najviše Budimpešti i Muenchenu, išao na natjecanja i družio se sa drugim zaljubljenicima u ovaj sport", ističe Streicher.A onda je 2004. godine došao na ideju da konstruira svoj vlastiti BMX. U Hrvatskoj je, kaže, u to vrijeme bilo malo vozača te vrste bicikla, a u trgovinama ih uopće nije bilo. Stoga je skicirao vlastiti prototip BMX-a i pronašao način da ga izradi na Tajvanu. Kad je isporučen, prijatelji su ga tražili da takve bicikle napravi i njima.

"Uslijedila je prava mala serijska proizvodnja od 150 do 200 komada BMX-a godišnje, a nakon dvije godine primjetio sam da u Hrvatskoj više nema 30-tak vozača te vrste bicikla već njih više od tisuću. Postalo mi je jasno da sam potaknuo značajan rast potražnje, jer su specijalizirane trgovine počele uvoziti BMX-e", prisjeća se Streicher. Anja Juretić kaže da sada sličan trend vide na području gradskih bicikala."Nakon što smo lani otvorili prvu specijaliziranu trgovinu s gradskim biciklima u Zagrebu, ove su godine brojni specijalizirani dućani značajno proširili ponudu u tom segmentu", kaže Juretić. No, kako ističe, to samo naglašava jedinstvenost njihove ponude koju čine četiri modela. Dva muška crni New York i zeleni Dublin, te dva ženska crveni London i bijeli Pariz. Svi modeli dolaze u varijantama sa i bez brzina i svi su potpuno opremljeni gradski bicikli. Uz to su izradili limited seriju modela Tokyo, te jedan po narudžbi napravljen Berlin. U planu imaju još tri serijska modela i jedan izvanserijski, potpuno unikatni model, koji će se zvati Zagreb i biti zagrebačko plave boje.

Svidjeli se ženama
Streicher ističe da je svih osam modela osmišljeno kako bi pružili vrhunsko iskustvo gradske vožnje. Rama, odnosno okvir prilagođena je geometrijom za uspravno sjedenje koje pruža najveću preglednost u gradskoj vožnji, te najmanje opterećuje kralježnicu, pa ih mogu voziti svi od sedam od 77 godina. Navodi da nemaju ugrađen torpedo način kočenja, jer primarno služi za usporavanje, što je neefikasno. Umjesto toga, Mondo bicikli imaju caliper kočnice koje su staromodnija varijanta kočnica, ali zato vrlo efikasna jer ne blokira kotače, zbog čega nema bojazni da ćete preletjeti preko volana kad snažno zakočite. Kotači su na svim modelima veliki, od 28 cola, stoga što veći kotači pružaju veću stabilnost u vožnji jer stvaraju veću centrifugalnu silu. "To zvuči paradoksalno, ali ljudi koji i danas traže Ponyje zato što misle da su stabilniji se varaju, jer je to fizikalno netočno", nadovezao se Streicher.Juretić naglašava da su osobito pazili na detalje. Zato svi modeli dolaze s kompletnom opremom, koja uključuje udobna sjedala, prednja i zadnja svijeta, te prednje i stražnje blatobrane."Pazili smo da naši bicikli izgledaju 'retro' i zato uz svaki idu svjetla koja izgledaju starinski, ali zapravo sadrže LED diode koje rade na baterije. Takav bicikl je lakše voziti nego onaj koji koristi dinamo, a k tome LED diode omogućuju dugu vožnju bez promjene baterije", kaže Juretić.

Streicher kaže da njihove bicikle najviše kupuju bolje obrazovani mladi ljudi koji ih koriste za put na posao, a poseban interes pobudili su među ženama svih dobih skupina koje kupuju modele s košarom naprijed."Posebno smo se svidjeli ženama, jer smo se jedini specijalizirali za gradske bicikle koji ne izgledaju agresivno", kaže Juretić. Dodaje da su i trgovinu u Zagrebu konceptualno osmislili u tom duhu. Jedini smo, pojašnjava Streicher, koji izložbeni dio trgovine ne koristimo kao "skladište"."Nekim specijaliziranim trgovinama ne možete čak ni prošetati koliko je modela poslagano, dok smo mi išli filozofijom da kupac želi steći puni dojam o onome što kupuje pa i isprobati. Gotovo svaki naš kupac iskoristi tu mogućnost i napravi jedan krug po gradu prije nego kupi naš bicikl", kaže Streicher. Mondo bicikli se konstruiraju i razvijaju u Hrvatskoj, a zatim se sama proizvodnja odvija na Dalekom Istoku.

Tajvanci pouzdani ponudi
"Sama proizvodnja radi se na Tajvanu, jer je ta zamlja najveći svjetski proizvođač bicikala i tamo se održava najveći svjetski sajam bicikala. Oni su poznati po dva proizvoda: računalnim čipovima i biciklima, a za razliku od Kine imaju odlične trgovinske veze s EU što je dobro za planiranje buduće proizvodnje", pojašnjava Streicher.Ističe i da su Tajvanci vrlo pouzdani partneri. Posao vode preko posredničke agencije koja kontrolira kvalitetu i s kojom koordiniraju dodatna testiranja kvalitete proizvoda."Želimo biti sigurni da našim kupcima možemo reći da imamo najkvalitetnije bicikle i zato ih podvrgavamo testiranjima sličnim onima kroz koje prolaze novi modeli automobila prije nego izađu na tržište. To rade roboti koji opterečuju bicikle raznim kilažama te im provjeravaju izdržljivost materijala, kvalitetu izrade, dugotrajnost, torzije i slično", zaključuje Streicher.

Obiteljski posao

Novac posudili roditelji

Da je riječ o obiteljskom poslu, Streicher naglašava time što su mu dodatna sredstva za rad posudili roditelji. "Za nas dvoje studenata riječ je o velikom inicijalnom ulaganju od čak 30.000 eura i tu su djelom uskočili moji roditelji. No, nije bilo jednostavno. Morao sam napraviti poslovni plan, projekcije, procijeniti isplativost i uvjeriti ih da će to biti uspješno", kaže Streicher. Dodaje da bez njih ne bi uspio, jer niti jedna mu banka za takav projekt nije bila spremna dati novac.

Certifikat HGK preskup

Oznaka hrvatskog proizvoda ne isplati nam se

Unatoč tome što je više od polovice vrijednosti Mondo bicikla hrvatski proizvod, a to uključuje hrvatski dizajn, hrvatsku kvalitetu. hrvatski know-how i dodatnu lokalnu doradu, nemaju oznaku hrvatskog proizvoda. "Dobili smo potvrdu od HGK da možemo dobiti taj certifikat, ali nam se to zasad pokazalo preskupim s obzirom da smo tek na početku i ne vodimo kako bi nam to pomoglo u prodaji", kaže Streicher. U Tajvanu ih, s druge strane, njihova gospodarska komora stimulira da rade još veći promet. "Za njihove razmjere imamo mali promet, ali nas subvencioniraju kroz pokrivanje troška dolaska na njihov sajam bicikala, gradskog prijevoza, smještaja, a jedno vrijeme čak i trošak službenih večera. Sve to sa ciljem da povećaju zauzetost proizvodnih kapaciteta svojih tvornica bicikala", kaže Streicher.

Komentirajte prvi

New Report

Close