Poduzetnici, ovo trebate znati o PDV-u kod usluga promidžbe

Autor: Mazars Cinotti , 10. prosinac 2013. u 11:48
Thinkstock

Gotovo svi poduzetnici u svojemu poslovanju su koristili usluge promidžbe kako bi osvijestili kupce o svojoj prisutnosti na tržištu ili povećali prodaju.

Gotovo svi poduzetnici u svojemu poslovanju su koristili usluge promidžbe kako bi osvijestili kupce o svojoj prisutnosti na tržištu ili povećali prodaju. Sama marketinška usluga se može obavljati na razne načine i putem različitih kanala oglašavanja. Međutim, postavlja se pitanje gdje je mjesto oporezivanja PDV-om u poslovima promidžbe sa poslovnim partnerima iz inozemstva.

Kao što smo naveli ranije postoje razne situacije kod usluga oglašavanja, pa se tako poduzetnici osim tradicionalnih načina oglašavanja putem televizije, radija i slično, također oglašavanju putem raznih plakata, organiziranjem banketa, putem bannera na sportskim događajima i raznim drugim promocijskim aktivnostima. Obračun PDV je jednostavan u situaciji kada se ovakva poslovna transakcija obavlja između dva hrvatska poduzetnika, međutim postavlja se pitanje što se događa s PDV-om kada se usluga promocije obavlja između hrvatskog poduzetnika i poreznog obveznika iz EU.

Generalno pravilo za oporezivanje usluga između poreznih obveznika iz različitih članica EU (B2B pravilo) je da se PDV obračunava prema primatelju, odnosno da poduzetnik koji obavlja uslugu izdaje račun bez PDV-a, a primatelj je dužan sam obračunati PDV i prijaviti stjecanje iz EU.

Međutim, postoji više iznimki od navedenog generalnog pravila, te se određene usluge oporezuju uvijek u mjestu obavljanja usluge. Tu se prije svega radi o uslugama vezanim za određenu nekretninu (npr. usluga hotelskog smještaja), ugostiteljskima uslugama i drugima.   

U praksi se događaju situacija da neki inozemni porezni obveznik početak proboja na hrvatsko tržište obilježi organiziranjem banketa ili da se oglašava putem bannera na trgovima i slično, te tim slučajevima ostaje upitno da li se radi o ugostiteljskoj usluzi (banket) ili eventualno o usluzi vezanoj za nekretninu (npr. banner na nogometnom stadionu).

Hrvatski Zakon o PDV-u, kao i EU PDV direktiva, nisu dovoljno detaljno definirali granicu u ovakvim situacijama, te su određene zemlje članice različito tumačile obavljanje predmetnih usluga što je dovodilo do dvostrukog oporezivanja ili neoporezivanja graničnih slučajeva.

Presuda Europskog suda pravde (C-73/92)

Budući da je došlo do nesuglasica između država članica EU oko prava ubiranja PDV-a u ovakvim situacijama, presudu oko ovoga pitanja je donio Europski sud pravde. Važno je napomenuti da su presude Europskog suda pravde iznad nacionalnih zakona te je njihova primjena obavezna.

Sud je u svojoj presudi naveo da se usluge oglašavanja moraju interpretirati jednoznačno u svrhu izbjegavanja dvostrukog oporezivanja ili neoporezivanja.

Sukladno tome, mjesto oporezivanja usluga oglašavanja je mjesto sjedišta društva kojemu se usluga pruža (generalno pravilo B2B).

Nadalje navodi, da koncept usluga oglašavanja nužno podrazumijeva širenje poruke sa namjerom informiranja kupaca o postojanju i kvaliteti proizvoda ili usluga u cilju povećanja prodaje. Iako se širenje poruke uobičajeno obavlja putem razgovora, pisanih riječi ili slika, putem novina, radija ili televizije, ono može biti djelomično ili u potpunosti obavljeno putem drugih sredstava.

Kako bi se određena promocijska aktivnost, poput prodaje po nižim cijenama, besplatne distribucije proizvoda, davanja usluga po nižim cijenama ili besplatno, organiziranje koktel partija ili banketa, definirala kao usluga oglašavanja, dovoljno je da uključuje prenošenje poruke sa namjerom informiranja kupaca o postojanju i kvaliteti proizvoda ili usluga u cilju povećanja prodaje.

Prema tome, kada promocijske aktivnosti zadovoljavaju gore navedene uvjete i smatraju se uslugama oglašavanja, potrebno je primijeniti generalno pravilo prilikom oporezivanja, te ukoliko se radi o poreznom obvezniku druge zemlje članice izdati račun bez PDV-a.

Zaključak

Predmetna presuda Europskog suda pravde za mjesto oporezivanja kod usluga promocije i oglašavanja je samo jedna od mnogih presuda koje definiraju probleme vezane za PDV. Budući da je njihova primjene obvezna i u Hrvatskoj od ulaska u EU, hrvatski poduzetnici bi prije donošenja odluke o  poreznom tretmanu određene transakcije trebali istražiti presude suda kako bi izbjegli naknadna neugodna iznenađenja. 

Članak napisao Mazars Cinotti Consulting

 

Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.

Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.com).

Komentirajte prvi

New Report

Close