Manifest Media je agencija za dizajn i razvoj online rješenja. Njeni klijenti su većinom hrvatske tvrtke, međutim u zadnjih 6 mjeseci dogovaraju poslove isključivo sa stranim klijentima, od Francuske do SAD-a. Zašto? Odgovor na pitanje dao nam je Dario Krznar, kreativni direktor tvrtke.
Nedavno smo krenuli na širenje van granica RH, otvorili smo Manifest Media Global Inc. u SAD-u te polako zapošljavamo ljude koji će tamo raditi prodaju. U rad Manifest Medije trenutno je uključeno petero ljudi i taj broj će se do kraja godine značajno povećati.
Birokracija, dobro poznata boljka
Najveće prepreke prilikom pokretanja biznisa? Jednom riječju – birokracija. U Hrvatskoj je nažalost sve organizirano tako da se ljudima koji kreću u poduzetničke vode čini kao da je država u kojoj žive nešto čega se trebaju bojati i nešto što će im znatno otežati svakodnevni rad. U zadnjih godinu dana jedino negativno iskustvo što se tiče poslovanja firme bilo je s državnim institucijama.
Naravno, nije sve tako crno, koliko god da se u početku stvari čine kompliciranima, sve dođe na svoje mjesto. Samo je potrebno dobro upoznati pravila igre.
Nova aplikacija
Agencija Manifest Media nedavno je predstavila svoju inovativnu aplikaciju Glittsy, riječ je o jednom od startup projekata Manifest tima.
Ukratko, Glittsy omogućava ljudima da saznaju koliko su točno privlačni i popularni. Korisnici postavljaju svoje fotografije koje drugi korisnici mogu dijeliti i ocjenjivati. Preko tražilice možete, na primjer, odabrati želite li vidjeti sve slike muških/ ženskih osoba, od 20 do 30 godina na nekom području, recimo u Hrvatskoj. Temeljem tih kriterija generira se galerija slika koje možete ocjenjivati. Ukoliko nađete nekoga tko vam se posebno sviđa, možete ga/ ju kontaktirati i pratiti sve buduće fotografije te osobe.
Ideja je nastala obrnutim redoslijedom od uobičajenog načina smišljanja ideja za projekt. Ljudi inače dobiju ideju, najčešće nešto što bi im jako koristilo u tom trenutku i onda krenu u razvoj nadajući se da ima još ljudi koji bi taj servis smatralo korisnim, i da je takvih ljudi jako puno.
Mi smo krenuli od tržišta. Zanimalo nas je koja grupa ljudi na internetu najviše troši, koja je najaktivnija i generira najviše sadržaja. Kada smo našli tu "grupu" krenuli smo istraživati njihove potrebe. Nismo se zamarali pronalaženjem problema koje bi im naš servis riješio, već smo se koncentrirali na potrebe. Problemi se mijenjaju, dolaze, odlaze, dok su potrebe ljudi u dobrom dijelu univerzalne i konstantne.
Zadovoljavanje osnovnih ljudskih potreba
Naša ciljana publika, ili prije spomenuta "grupa", su mladi ljudi između 18 i 25 godina. Prva rečenica u našem pitchu je "Everyone who owns a mirror cares about how they look."
Ljudi će uvijek imati potrebu pokazivati se u najboljem svijetlu. Razmislite samo koliko vremena ljudi provode pred ogledalom prije izlaska i koliko su željni pozitivnih komplimenata. Na temelju te potrebe rodila se ideja za Glittsyjem.
Prije svega u ovo je uloženo jako puno vremena. Od istraživanja tržišta, pisanja detaljnog poslovnog plana do samog razvoja i realizacije. Naravno, takvo nešto nije jeftino. Nama je prednost to što svi radimo na istom mjestu i projekt je zajednički tako da nemamo prevelikih financijskih troškova.
Prvo SAD, a onda cijeli svijet
Projekt Glittsy je u završnoj fazi i trenutno ga ne promoviramo niti na jedan način. Predstavili smo ga na Geeks on a Plane konferenciji koja je bila dosta popraćena u medijima. Ovo je, zapravo, prvi puta da se piše isključivo o njemu. Sav marketinški plan orijentiran je na globalno tržište, u početku isključivo na SAD, a s vremenom, i ovisno o mogućnostima, i na cijeli svijet. Ljudi koji su vidjele ranu beta verziju dale su nam iznimno pozitivne komentare.
Cjelokupno iskustvo vezano za GOAP bilo je toliko pozitivno da bi se mogao raspisati u nedogled. Velika je čast biti odabran među toliko prijavljenih projekata i neizmjerno smo zahvalni što smo dobili priliku sudjelovati na takvom eventu. Organizatori su nam dali nešto što se ne može kupiti novcem, a to je mentoring i iskustvo pitchanja pred 300-tinjak ljudi i 10-ak investitora. Od objave finalista do završetka eventa vodili su nas, drilali, trenirali. Jednostavno, svaka im čast.
Na samom eventu kontaktiralo me troje investitora, svi su htjeli čuti detalje o projektu jer je u 5 minuta prezentacije bilo teško istaknuti sve bitne dijelove projekta.
Uvijek u potrazi za kvalitetnim ljudima
Što se tiče zapošljavanja – jako se brzo razvijamo i uvijek tražimo kvalitetne ljude. Najbitniji kriteriji su da je osoba odgovorna, samostalna i da brzo uči. Nije bitno da ima godine iskustva i ogromne projekte iza sebe, već da uspjeh tvrtke vidi kao svoj osobni uspjeh.
Početničkih pogrešaka smo imali, to se podrazumijeva. Prvu tvrtku otvorio sam sa 21 godinom i mogu iskreno reći da sam sigurno prve 3 ili 4 godine radio isključivo greške. Naučio sam stvari koje vas ne mogu naučiti na ni jednom fakultetu jer se jednostavno moraju osjetiti na vlastitoj koži. Danas sam radi tog iskustva puno oprezniji i realniji. Da ne nabrajam sve stvari koje mogu poći po zlu, savjetujem da u poslovanju uvijek idete korak po korak u željenom smjeru. Uvijek si ostavite mogućnost za vraćanje korak unazad jer se radi nepromišljenog zalijetanja možete vrlo lako ponovo naći na početku.
Imamo li tvrtku uzora? Prve koje mi padaju na pamet su svakako UX Passion i iStudio. Njih su pokrenuli ljudi koje dugo znam i s kojima sam imao čast raditi. Zaista im se divim jer su pokazali svima koji su ih sputavali da se može uspjeti i na globalnoj razini.
Širenje na strana tržišta
Što se tiče planova za budućnost, trenutno radimo na nekoliko projekata za strane klijente i na tri interna projekta od kojih je jedan Glittsy u fokusu. Zapošljavamo ljude u SAD-u i u Hrvatskoj i koncentriramo se na širenje na strana tržišta.
Što bih savjetovao drugima? Prije svega, razmišljajte globalno i nemojte se koncentrirati isključivo na lokalne projekte. Svojim proizvodom ili uslugom nemojte pokušavati riješiti tuđe probleme, radije pokušajte zadovoljiti potrebe. Problemi imaju rok trajanja, potrebe ne. Pripremite se na niz pokušaja i pogrešaka. Ako pogrešku koju ste napravili danas doživite kao lekciju koja će Vas poštedjeti veće pogreške sutra, imate dobre šanse za uspjeh. Poduzetništvo je avantura za koju prije svega treba imati hrabrosti i vremena, stoga se probajte baviti onim što vas usrećuje jer klijenti brzo osjete nedostatak entuzijazma.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu