Fiktiv je kreativni studio specijaliziran za dizajn vizualnih komunikacija i razvoj interaktivnih sustava, a priču o njegovom nastanku i razvoju pišu osnivači Andrej Filetin i Marko Vuković:
Što je Fiktiv?
Službena verzija: Fiktiv je kreativni studio specijaliziran za dizajn vizualnih komunikacija i razvoj interaktivnih sustava, osnovan 2002. u Zagrebu. Neslužbena verzija: Fiktiv je naše igralište na kojemu je granica između posla i hobija nacrtana brzim pokretom po zraku. Nije nastao planski, već organski – kao prirodan nastavak naših zanimacija, preokupacija, studija i suradnji. Andrej je već za studija slikarstva na Akademiji dane i noći provodio baveći se dizajnom i tako po malo postavio temelje za osnivanje Fiktiva. Marko je za to vrijeme hakirao društvene akcije, isprogramirao sve od Ministarstva do Attacka i skupljao važne insajderske informacije. Komplementarne vještine i karakteri bili su nam izuzetno važni u izgradnji partnerstva i kasnije tima.
Sve je ozbiljnije počelo s produkcijom dijela izložbe arhitekata Penezića i Rogine na Venecijanskom bijenalu 2000., nastavilo se dugogodišnjim prijateljstvom s Wulf sportom kroz dizajn ShoeBeDo brenda, cipela, kampanja, interijera i web stranica, sazrjelo kroz sjajnu suradnju na izgradnji brenda The Garden Festival i rezultiralo nagradom Art Directors Club New York, Zagrebačkog salona, mnogim publikacijama i izložbama.
U proteklih 11 godina postojanja realizirali smo na stotine projekata, iskusili brze uspjehe i spore neuspjehe – i skupili nešto znanja. Iako smo počeli kao studio za grafički dizajn i u prvim godinama bili fokusirani na dizajn tiskanih materijala, fleksibilno okupljanje timova oko projekata omogućilo nam je eksperimente u vrlo različitim tipologijama, od dizajna vizualnih identiteta, kreiranja strategija brendova i savjetovanja u marketingu, osmišljavanja i produkcije oglasnih kampanja, preko dizajna interijera i proizvoda, eksperimentalnih izložbi do razvoja prezentacijskih web stranica ali i kompleksnih interaktivnih aplikacija. Fluidno smo se, u trenutku kada se za to pokazala potražnja, pojačali u segmentu produkcije novih medija. Ali zajednički nazivnik svih ostvarenih projekata naš je pristup dizajnu kao strukturi i komunikaciji, a ne kao dekoraciji. Pristupačnost i svrhovitost te komunikacije naša je primarna motivacija. Danas smo većinom orijentirani na inozemstvo. Na svakom projektu radi 5–7 sjajnih ljudi. Trudimo se odrasti, zalijevati biljke redovito i postati šefovi, ali i dalje volimo zasukati rukave.
Povratna petlja
U filmu Beskonačni dan, Phil (Bill Murray) savršeno opisuje stanje u kojem se svi prije ili kasnije zateknemo: povratnu petlju. Nekome je to dosadni susjed koji po stoti put nasred stubišta želi detaljno prodiskutirati problematiku upravitelja zgrade, drugome gablec petkom koji se ponavlja iz tjedna u tjedan. U Fiktivu vrtimo donekle kompleksniju povratnu petlju. Izrasli smo iz truda i velikog entuzijazma praktičara: dizajnera i programera. Na kraju krajeva, da ne volimo raditi taj posao ne bismo ga niti odabrali. U početku to je strateška prednost svake firme. Sjajna je stvar ako posao vodi netko tko zaista voli zaprljati ruke i razumije sve produkcijske detalje. Dugoročno, to se pokazalo kao jedan od izazova razvoja. Povratna petlja manifestira se na najpodlije načine i uzima danak uglavnom kod poslova vezanih uz upravljanje. Primjerice, kad imamo previše posla, nema veće sreće za direktora nego li vratiti se u rovove. Ako je poslovno opterećenje manje, eto prilike za neki R&D zadatak. Adio prodaja, adio generiranje leadova, adio planiranje, adio pamet. Ali sreća je tu. Pošto Fiktiv vode dvije osobe, ipak nas iz sna prije ili kasnije trgne onaj drugi – superego.
Možda se čak može naslutiti da postoji otpor vlasnika da se transformiraju iz radnika u kapitalistu. E sad, dok se ta teza može efikasno primijeniti na jednog direktora kojemu su čak i na sudu dokazane komunističke tendencije, ona pada u vodu na slučaju drugog člana ovog dinamičnog dua kojemu ni zloglasna MacCarthyjeva komisija ne bi našla mane. Je li u pitanju neki dublji strah, doktore? Kako god bilo, svaka novogodišnja rezolucija glasi: posvetit ću se vođenju i razvoju Fiktiva. No takav odnos prema poslu donosi nam puno dobroga: jači osjećaj pripadanja ekipi, manje krute hijerarhije, dinamičnije mogućnosti razvoja…
Izazovi (samo)promocije
Iako smo i dalje uvjereni kako je najbolja investicija u posao raditi ga pošteno, razvijati dobre odnose s kupcima i stvarati dodanu vrijednost projektima, ponekad je potrebno malo podsjetiti tržište i struku na to kako bismo željeli da nas oni vide. Takve naše aktivnosti bile su zabavne i uspješne, ali često bismo željeli da smo odvojili više energije da bi zaživjele u punom profilu, posebno one koje su nam se činile naročito plodnima. Možda najbolji primjer je akcija FFF – ideja “besplatnih web stranica za dobre ideje” koja je u suštini pun pogodak. Poziv koji smo uputili imao je jako dobar odjek. Dobili smo puno vrijednih projekata i teško ali s guštom odabrali jedan. Kao rezultat FFF-a napravili smo stranicu Muzeja ulične umjetnosti, rad kojim se ponosimo ponajviše zbog originalnog koncepta koji se u međuvremenu afirmirao probojem Pinteresta. Svaka takva nova aktivnost direktno nam pomaže da naučeno primijenimo i na svakodnevni posao. Posebno je zadovoljstvo vidjeti vlastite inicijative i proizvode kako dobivaju javne obrise i koriste ljudima.
O Darwinu
Dugoročno najvrednijim faktorom za kvalitetan razvoj pokazao se zdravi omjer klijenata s kojima imamo dugogodišnju, blisku suradnju praktički na razini partnerstva, i dinamičnih, manjih, sporadičnih projekata. Suočeni sa smanjenim prihodima kao posljedicom gospodarske krize nekako smo se ipak oduprli dosadnoj kuknjavi. Umjesto depresije odabrali smo optimizam. Kao malena tvrtka morali smo paziti na troškove a prihode smo prestrukturirali tako da nas održe u životu. Od početaka Fiktiva većina kupaca dolazila je iz domaćeg komercijalnog sektora: mediji, trgovci, lokalni brendovi i zastupstva. Kako je domaće gospodarstvo osjetno smanjilo investicije (a to je prostor u kojem Fiktiv djeluje), okrenuli smo se projektima koji su imali osigurano financiranje za naredni period i tako si kupili vrijeme. Istovremeno, okrenuli smo se inozemstvu i to nas je spasilo. U 2012. ostvarili smo 65% prihoda van Hrvatske, u Americi i Europi.
Budućnost
Oduvijek je naša vizija bila od Fiktiva stvoriti platformu na kojoj ćemo moći graditi vlastite inovativne projekte – spoj komunikativnog dizajna, nevidljive tehnologije i vrhunske korisnosti. Voljeli bismo razvijati nove proizvode koji će ljudima unaprijediti život, biti mjesto na kojemu mladi ljudi mogu učiti i stvarati. Čeka nas puno serpentina do tamo, ali po prirodi nam je zanimljivo istraživati puteve. Tko zna, možda je cilj na onom susjednom vrhu.
Andrej Filetin i Marko Vuković
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.svaka čast momcima ali to su geekovske priče, dok ne krene građevina neće biti gospodarskog uzleta na nivou cjelkupnog gospodarstva.
Dečkima svaka čast i puno daljnjih uspjeha! Svaka čast i na, pomalo filozofskom, tekstu!
Uključite se u raspravu