Zlatarna Križek obiteljsko je poduzeće, osnovano davne 1935.godine i od tada pa do danas poslovanje se prenosi s generacije na generaciju, trenutno četvrta generacija obitelji polako ali sigurno preuzima poslovanje. Trenutno imaju 50-tak zaposlenika, vlastiti proizvodni pogon i pet poslovnica (dvije u Zagrebu, dvije u Velikoj Gorici i jednu u Dubrovniku).
Iz zlatarne kažu kako kombiniraju suvremenu tehnologiju (3d printer) sa zlatarskim umijećem svojih majstora zlatara, jer nijedan komad nakita ne može izaći iz proizvodnje a da nije ručno završen. Riječ je i o tvrtki koja je dobila bespovratna sredstva iz EU fondova za promociju dubrovačkog nakita, a koji je ujedno i nositelj certifikata „Izvorno hrvatsko“.
U 2013.godini pred zlatarskom strukom su brojni izazovi, kaže nam Viktor Križek, suvlasnik Zlatarne Križek. I dalje osjećaju pad prodaje nakita što je posljedica krize u Hrvatskoj, ali i rast cijene zlata na svjetskim burzama. Očekuju ih i dodatne kalkulacije s obzirom na ukidanje poreza na luksuz, a tu je i uvođenje fiskalnih blagajni koje će tražiti promjene u organizaciji maloprodaje.
Od iduće godine ukida se porez na luksuz koji iznosi 30%. Može li se očekivati da će ukidanjem poreza na luksuz nakit pojeftiniti ? Hoće li Vaše zlatarne snižavati cijene?
Viktor Križek
Zlatarna Križek ima svoju proizvodnju i u mogućnosti smo napraviti gotovo sve što naš kupac zamisli. Kada se navedena serija ('Sulejman', op.a.) počela prikazivati i kod nas, nakon samo par tjedana počeli smo dobivati upite od naših stalnih kupaca hoćemo li napaviti repliku prstena kakav ima Hurem. Naime počeli smo s prstenom, nakon toga smo izradili i naušnice pa zatim i ogrlicu s privjeskom, tako da se trenutnu u svim našim poslovnicama može pronaći cijeli komplet jer tržište to traži. Zadovoljni smo prodajom, jer kupci prepoznaju naš ručni rad i vidi se razlika u kvaliteti između našeg nakita i nakita iz uvoza.
Nakon 13 godina, od 01. siječnja 2013. ukida se porez na luksuz. Navedeni porez je gotovo uništio zlatarsku struku, naravno da unazad par mjeseci radimo analize maloprodajnih cijena i da će doći do određenih korekcija, iako na MPC nakita najviše utječe izuzetno skupa sirovina čija cijena i dalje raste na svjetskim burzama.
Kako se nosite s rastom cijene zlata? Gdje nabavljate sirovinu (zlato) za vaš nakit?
Zlato je burzovna roba i na njegovu cijenu nemamo utjecaja. Trenutno cijena varira između 40.000,00 i 44.000,00 € za jedan kilogram čistog zlata, a prognoze analitičara za naredno razdoblje predviđaju daljni rast. Stalno povećanje cijene sirovine bitno nam otežava poslovanje jer smo u stalnim potragama za dodatnim uštedama kako bi MPC nakita održali u prihvatljivim okvirima. Hrvatska je jedna od rijetkih zemalja koja nema uređeno tržšite zlata odnosno ja ne mogu otiću u banku i kupiti 1 kg čistog zlata, kao što je to praksa u EU. Zbog navedenog do sirovine dolazimo putem otkupa zlata u našim poslovnicama. Otkupljeno zlato koristimo kao sirovinu za vlastitu proizvodnju nakita.
Povijesni nakit
Iz Zlatarne kažu kako su njihovi majstori uspješno revitalizirali nakit iz hrvatske povjesti i na taj način doprinijeli očuvanju hrvatske kulturne baštine. Tako u svojim poslovnicama nude kolekciju nakita „Morčići“, zatim „Dubrovački nakit“ i od ove godine i slavonski nakit „Đurđice“.ZK je dobitnik brojnih nagrada i priznanja, među kojima posebno ističu i najveće priznanje – statu „Zlatne ruke“ HOK. 2012. godinu završavaju, kažu, sa jednim novim početkom – početkom suradnje sa poznatim bračnim parom Tarikom i Lejlom Filipović, koji su postali zaštitna lica ZK, ali u jednom novom obliku – naime tržištu će već početkom 2013. godine predstaviti zajedničku kolekciju nakita – vjenčano prstenje.
Ulice u Hrvatskoj preplavljuju poslovnice za otkup zlata. Doživljavate li ih kao ozbiljnu konkurenciju?
Ne, ne doživljavamo ih kao konkurenciju jer se prije svega ne bavimo istom primarnom djelatnošću – ZK se bavi proizvodnjom nakita i prodajom, dok spomenute poslovnice rade samo otkup zlata i izvoze ga. Brojna otkupna mjesta i kunkurencija među njima uvjetovala je veliki porast cijene loma zlata, što nama proizvođačima stvara ogromne probleme jer naravno ne možemo pratiti tako visoku cijenu otkupa. Takva situacija bitno nam otežava nabavu sirovine za izradu nakita i tako visoka cijena loma zlata bitno narušava naše kalkulacije.
Sve ove godine Zlatarna Križek se uspješno nosila sa svim izazovima tržišta i ekonomske situacije u RH. Koja je tajna uspjeha?
Kvaliteta, ime i tradicija. Mi smo obiteljsko poduzeće koji je u ovom poslu od 1935.godine. Iz godine u godinu ulažemo u znanje i tehnologiju jer bez toga ne bismo bili tu gdje jesmo. Početkom ove godine oformili smo odjel marketinga jer dosad smo to radili onako usput, investirali smo u ovoj kriznoj godini u novi vizualni identitet, imamo ambasadore Tarika i Lejlu Filipović, prvi kvartal u 2013. godini bit će jako dinamičan jer ćemo tržištu ponuditi niz noviteta ne samo u proizvodnom asortimanu već ćemo dati sasvim jedan novi pristup. Tako da bi uz kvalitetu, ime i tradiciju nadodao još i investiranje u brend.
Što biste naveli kao najveću prepreku za obiteljska poduzeća koja posluju u Hrvatskoj?
Sve ono što o čemu govore i moje kolege poduzetnici: administracija i porezi.
U poslovnicama Zlatarne Križek može se kupiti i prsten iz popularne serije "Sulejman Veličanstveni". Kako ste se odlučili na prodaju 'Sulejmanovih' prstena, kakva je potražnja za njima?
Zlatarna Križek ima svoju proizvodnju i u mogućnosti smo napraviti gotovo sve što naš kupac zamisli. Kada se navedena serija počela prikazivati i kod nas, nakon samo par tjedana počeli smo dobivati upite od naših stalnih kupaca hoćemo li napaviti repliku prstena kakav ima Hurem. Naime počeli smo s prstenom, nakon toga smo izradili i naušnice pa zatim i ogrlicu s privjeskom, tako da se trenutnu u svim našim poslovnicama može pronaći cijeli komplet jer tržište to traži. Zadovoljni smo prodajom, jer kupci prepoznaju naš ručni rad i vidi se razlika u kvaliteti između našeg nakita i nakita iz uvoza.
Zlatarna Križek u ponudi ima i replike prstena Kate Middleton. Je li zanimanje za njih bilo veliko, te tko su najčešći kupci tih replika?
Da imamo i repliku prstena Kate Middelton, zanimanje za prsten je bilo zadovoljavjuće i ono još uvjek traje. Navedena replika kupuje se najčešće naravno kao zaručnički prsten, ali i kao poklon za godišnjicu braka.
Početkom 2013. godine počinje uvođenje fiskalnih blagajni. Koje je Vaše mišljenje o fiskalizaciji? Smatrate li da su obveznici fiskalizacije imali dovoljno vremena za pripremu?
Vidjet ćemo kako će fiskalizacija funkcionirati u praksi pa ću moći više reći, za sada podržavam uvođenje fiskalizacije, ali pričekajmo da vrijeme i praksa pokažu svoje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu