Tvrtku UX Passion osnovali su 2009. Antun Debak, Darko Čengija i Vibor Cipan. Nakon dvije godine poslovanja više od 96 posto prihoda ostvaruju izvozom svojih rješenja. Prije točno godinu dana ova je zagrebačka softverska tvrtka UX Passion otvorila podružnicu u Londonu radi jačanja izvoznih aktivnosti i širenja poslovanja na Veliku Britaniju i zemlje Commonwealtha.
Otvaranje podružnice u Londonu bio je velik iskorak, ali i logičan potez u dugoročnoj strategiji, jer su i dosad uspješno surađivali s mnogim britanskim klijentima, poput tvrtki Vodafone, IBM UK, Ogilvy PR UK i Qualtrak.
UX Passion je tvrtka koja se bavi dizajnom korisničkih iskustava (UX) na webu, mobilnim i društvenim platformama. Danas zapošljava osam stalnih zaposlenika uz više stalnih vanjskih suradnika.
Direktor tvrke je Vibor Cipan za Poslovni.hr kaže kako su im najveću prepreku pri pokretanju biznisa u Hrvatskoj predstavljali izuzetno kompleksni procesi i spora administracija. "Imali smo goleme probleme prilikom odabira imena tvrtke i da bismo dobili u konačnici UX Passion kao željeno ime, donosili smo kopije i isječke iz Platonovih i Aristotelovih djela kao i Vergilijevih zbirki kako bismo dokazali latinsko, odnosno, starogrčko podrijetlo riječi u nazivu. Dodatno, učestalo mijenjanje propisa i visoka cijena rada uz stravično neučinkovitu javnu upravu značajno otežava poslovanje", kaže Cipan.
Kriza kao filtar
Savjet
Da danas pokrećem startup sigurno ne bih mijenjao ništa jer je svako iskustvo vrijedno, a pametan tim i čovjek na njemu uče.
Dodaje kako je pokretanje biznisa u vrijeme krize prilika za dokazivanje samome sebi. "A ujedno, kriza ima i dobru stranu – može služiti kao filtar onih koji imaju tržišne izglede i onih koji nemaju. Naravno, nije situacija toliko jednostavna ili jednoznačna", objašnjava.
Uzori su im tvrtke poput Applea, Froga "i svih ostalih koji poslovnu disciplinu i uspjeh temelje na dizajnu vrhunskih korisničkih doživljaja". Na pitanje što bi opisao kao najveći uspjeh tvrtke dosad, odgovara: "Odličan tim koji smo izgradili. Zaista, imamo toliko izvrsnih ljudi u timu da su imena naših klijenata poput Microsofta, IBM-a, Vodafonea ili činjenice da naše usluge i proizvode koristi predsjednik SAD-a ili World Economic Forum i njihova konferencija u Davosu, u biti samo posljedica izvrsnosti ljudi s kojima biramo raditi".
Njihovi korisnici su, kaže, raznoliki – ali najčešće je riječ o velikim tehnološkim tvrtkama i telekomima te vrlo inovativnim startupovima. "Drugi segment korisnika čine korisnici našeg Wall of Tweets i Pulse Wall rješenja – to su organizatori događaja i ljudi kojima je analiza i prikaz informacija s društvenih mreža prioritet. Trenutno, naše usluge i proizvode dodiruje, koristi ili na njima stvara više od 380 milijuna ljudi na svim naseljenim kontinentima", otkriva.
Tvrdoglavost
Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobili je 'Ne otvaraj firmu u Hrvatskoj. Nismo poslušali jer smo tvrdoglavi.
Svakog sudionika rubrike Moja ideja pitamo u kojoj bi zemlji najradije pokrenuli biznis. "Nema idealne zemlje. Još uvijek, vjerojatno naivno, vjerujemo da Hrvatska jednog dana može biti barem dovoljno dobrom, ako ne idealnom zemljom", odgovara Cipan.
Jesu li imali kakvih početničkih grešaka? "Totalno nepoznavanje propisa i zakona", odgovara Cipan, pa nastavlja: "Nismo znali razliku između računa i fakture (sada znamo da je nema), nismo imali realan dojam o tome koliko je administracija nevjerojatno spora i neučinkovita i koliko mnogo papirologije ima. Ali činjenica je da se to sve brzo da naučiti i nama to nije predstavljalo nikakav problem".
Idealan zaposlenik? "Naš idealan budući zaposlenik vjerojatno već sada radi na nekom od naših projekata. Volimo taj model u kojem s ljudima radimo mjesecima prije nego se uvjerimo da si dobro odgovaramo. Izuzetno smo strogi prilikom zapošljavanja – tražimo cjelovite osobe, ne samo developere ili dizajnere, naginjemo pomalo renesansnim tipovima osoba koje njeguju specifičan pogled na život, umjetnost i glazbu. Izuzetno nam je važno da je osoba puno više od svojeg životopisa – i gotovo isključivo zapošljavamo prema preporukama".
Traže li zaposlenike? "Uvijek smo u potrazi za izuzetnim ljudima, ljudima kojima dolazak na posao nije dolazak po plaću. Tražimo ljude kojima je rad u UX Passionu više od samog rada, više od puke obveze. Mi smo kao tim nastojimo pozicionirati kao platforma na ljudima koji s nama u konačnici rade, predstavljamo prvi izbor za njihovo mijenjanje svijeta. Ništa uobičajeno, rutinski i dosadno kod nas ne prolazi. Što se tiče plaća, one su sukladne potencijalu i rezultatima, imajući na umu da smo mali tim, bez ikakvih vanjskih investicija (svojevoljno smo ih do sada odbijali), nudimo plaće koje su poticajne, a visina plaće je direktno vezana uz uspjeh cijelog tima. To je dodatna motivacija, iako ne glavna, svima da budu većima od sebe", kaže Cipan.
Imaju li kakvih 'recepata' za ostale koji pokušavaju pokrenuti biznis? "Nema posebnog recepta osim fokusirajte se na izgradnju vrhunskog tima i kulture unutar firme. Ljudi često kažu treba nam proizvod, idemo ovo, brzo ono, međutim, naše je isustvo pokazalo da je jedini ispravan put onaj kojeg si sami stvarate. Na kraju, biti poduzetnikom znači ići nekim svojim putem, ne slijediti nečiji tuđi. To je bit cijele priče".
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.…””Nismo znali razliku između računa i fakture (sada znamo da je nema)…” he,he…ima, ima razlike…eto prilike za gosn Prtenjaču da objasni u svojim slijedećim člancima…[emo_zloban]
nije administracija spora nego je u većini slučajeva nepotrebna i suvišna!
tema sama po sebi nije ni relevantna za hrvatsku, za ovu vrstu biznisa potpuno je nevažno gdje se nalaze, početna infrastruktura i kapital su minimalni, tako da ništa u okruženju ne utječe na posao.
da mediji nisu toliko autistični, barem bi ponekad objavili da se ovakvi biznisi otvaraju i u gabonu, palestinskoj samoupravi ili obali bjelokosti, i pametni ljudi tamo nisu niti pametniji niti gluplji od nas ili bilo koga drugoga.
poslovnim novinama bi valjda trebale biti zanimljivije makroekonomske koristi, a tu bi lako našli da najveći dio profita ide tamo gdje je najrazvijenije poslovno okruženje, tj. na jedan eur koji ja zaradila ova naša pamet neki englez dobije 20 eura.
drugim riječima, stvarni učinak na ekonomiju je minimalan.
a ove poslovne priče o menadžmentu, zaposlenicima, koncepcijama obično su lapradanje jer su primjenjive samo na uski segement superprivilegiranih poslova.
dokad će it inustrija biti industrija terora prodavatelja nad kupcem, to je druga priča. sa srećom im dok zarađuju, to više ne može predugo trajati.
I za to im je trebao savjet? 🙂
Uključite se u raspravu