Dvadeset minuta prije slijetanja pokvario se jedan od avionskih motora. Neki su počeli paničariti. Jedina stvar koja ih je umirila bio je pogled na Mandelu koji je mirno čitao svoje novine kao netko tko se jutarnjim vlakom vozi na posao. Aerodrom je pripremljen za prisilno slijetanje i pilot je uspio avion prizemljiti sigurno. Kad smo poslije sjeli na stražnje sjedalo njegova blindiranog BMW-a, okrenuo se prema meni i rekao: ‘Čovječe, prestravio sam se tamo gore!’ ” Tako je svoj doživljaj s Mandelom, za vrijeme predsjedničke kampanje 1994. godine, opisao urednik Timea Richard Stengel koji je u to doba gotovo dvije pune godine bio Mandelina sjena – radeći na njegovoj (auto)biografiji. Sada se s njime sastao kako bi uoči Mandelina 90. rođendana pokušao razotkriti tajnu njegove karizme. Što je to što ga čini najvećim moralnim vođom današnjnice (osim što je 27 godina proveo u zatvoru).
Izuzetan utjecaj
Još su prije točno dvadeset godina Conger i Kanungo proveli vrlo opsežno istraživanje vođa i (ruko)voditelja koji su uživali glas karizmatika (harisma, grč. = milost, dar; osobita – božanska nadarenost, nadahnuće). To su ljudi koji imaju sposobnost izuzetnog utjecaja na one s kojima rade. Od ostalih se razlikuju po nekim osobinama. Prije svega, visoko su samopouzdani, tj. imaju potpuno povjerenje u svoje procjene i sposobnosti. Imaju idealizirani cilj koji bi trebao dovesti do boljeg stanja u budućnosti. Usput budi rečeno, što je veća razlika između idealiziranog cilja i postojećeg stanja, to je veća vjerojatnost da će sljedbenici pripisati vođi izuzetnu viziju. Karizmatički vođe žele promjenu a ne održavanje postojećeg stanja. Zatim, sposobni su objasniti viziju tako da svima bude jasna. Takva artikulacija pokazuje da razumiju potrebe svojih sljedbenika i stoga djeluje kao motivacijsko sredstvo. Karizmatički vođa je izuzetno posvećen cilju, spreman je izložiti se velikom osobnom riziku, mnogo uložiti i žrtvovati se za postizanje svoje vizije. Njegovo ponašanje je novo, nekonvencionalno i suprotno postojećim normama. Kada je uspješno, izaziva iznenađenje i divljenje sljedbenika. I dakako, takva je osoba sposobna realno procijeniti ograničenja u okolini i uvjete potrebne za ostvarenje vizije. Kako to izgleda u praksi? Proces započinje time što vođa jasno artikulira viziju koja obećava uspjeh. Nakon toga postavlja visoka očekivanja i izražava uvjerenje da ih ljudi mogu i ostvariti. Na taj način povećava se njihovo samopoštovanje i samopouzdanje. U sljedećem koraku svojim riječima i djelima postavlja nove vrijednosti i svojim primjerom potiče (vođa, menadžer, trener…) da ga se u tome slijedi. I na kraju, karizmatički vođa se žrtvuje i ponaša na neuobičajeni način i tako iskazuje hrabrost i svoje vjerovanje u viziju. No, vratimo se na početak. Hrabrost nije odsutnost straha. Za onoga tko se u opasnoj situaciji ne boji postoji niz vrlo ne-laskavih naziva; nijedan nije u vezi sa zdravim razumom i silnom pameti. Hrabra će osoba djelovati strahu usprkos. Osobito kad zna da je uzor drugima, mora moći pokazati sigurnost i odlučnost koja će inspirirati sljedbenike – narodne mase ili (samo) vlastite zaposlenike. Budi na čelu, ali ne ostavljaj svoju bazu iza sebe, tj. ne dopusti da ljudi ne znaju što i zašto nešto radiš – sljedeći je Mandelin princip koji se također može lako primijeniti na svaku situaciju rukovođenja. Ljudi moraju znati zašto da te slijede. Još je bolje vjeruju li da su oni na čelu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu