Luka Maras web dizajnom se profesionalno bavi već 12 godina. Sada se odlučio otvoriti vlastitu tvrtku, za 10 kuna, sa sobom kao trenutno jedinim zaposlenim.
Njegova je tvrtka Luka Maras j.d.o.o. za web dizajn registrirana u Zavodu za statistiku u NKD kategoriji 6201 – računalno programiranje. To je najbliže onome čime se, kaže, bavi: web dizajn, izrada web siteova od temelja do konačnog proizvoda, multimedija, interaktivni digitalni sadržaji, optimizacija za tražilice, izrada sadržaja. Tvrtka je registrirana u Zagrebu.
>>> Intervju s Lukom Marasom pročitajte ovdje
Svojim nam je riječima opisao kako je teklo osnivanje jednostavnog poduzeća. Njegovu priču prenosimo u cijelosti i bez izmjena:
Sva birokracija i papirologija je tekla jako brzo, bio sam ugodno iznenađen. S time da ni u jednoj instituciji nisu bili spremni za j.d.o.o. (!) ali su mi dali sve potrebne papire da mogu krenuti dalje. S izuzetkom Porezne uprave, na čije sam riješenje čekao skoro dva tjedna. No, sad je sve riješeno i vjerujem da će ljudima odsad nadalje sve teći još brže jer je j.d.o.o. konačno u sustavu, bar koliko ja znam. Evo, jučer sam izdao svoj prvi račun.
Moj opći dojam: svi su bili brzi i ljubazni, gdje god sam došao. Jedino mislim da bi trebalo zakonski dodatno smanjiti troškove, prvenstveno javnog bilježnika, ubrzati izdavanje rješenja na sudu. I omogućiti rješavanje stvari preko weba – općenito, ne samo za j.d.o.o.
Krenimo redom.
Registracija imena i rješenje trgovačkog suda (19.10.2012.)
Zahtjev za registraciju imena i ostale stvari vezane uz Trgovački sud riješio je moj prijatelj, odvjetnik. Zna sve te institucije i procedure pa me riješio muke. Za one koje zanima, ime firme se može čuvati do 30 dana. Dozvolili su mi da naziv firme bude moje ime i prezime. Odlučio sam se na to jer više od 12 godina imam domenu www.lukamaras.com po kojoj me svi već znaju i nije imalo smisla stvarati novi brend. Na to se čekalo 4 dana, da sam uzeo neki drugi naziv, išlo bi vjerojatno brže. Ovako su morali provjeriti potencijalne konflikte sa drugim firmama koje imaju moje prezime u nazivu.
Troškovi:
• Javni bilježnik: 557,50 Kn (uzeti račun da vam vaša vlastita firma kasnije vrati gotovinu, jer to ulazi u troškove osnivanja)
• Uplata osnivačkog pologa za j.d.o.o.: 10,00 Kn
• Naknada za uplatu osnivačkog pologa za j.d.o.o.: 50,00 Kn
• Državni proračun – sudska pristojba: 60,00 Kn (+6,00 Kn provizija banke)
• Narodne Novine – objava oglasa: 200,00 Kn (+6,00 Kn provizija banke)
Ukupno do sada: 889,50 kn.
Kod javnog bilježnika je sve teklo jako brzo i začudili su se koliko malo papira po zakonu treba isprintati i potpisati. Doslovce se potpišu tri lista. U banci je isto bilo brzo. Službenici u banci je bilo neugodno naplatiti 50 kn trošak na polog temeljnog kapitala od 10 kn 🙂 Banka nije imala j.d.o.o. u svom informatičkom sustavu, ali su mi otvorili račun za polog temeljnog kapitala bez ikakvih problema.
Rješenje stiglo. Izrada žiga i DZZS (30.10.2012.)
Od Trgovačkog suda sam dobio rješenje. Preporuka: odmah ga kopirati u 4-5 primjeraka.
Zatim sam izradio dva žiga (obavezno neka budu numerirani). Cijena za dva žiga: 270 kn + PDV (s time da sam sam izradio dizjan za iste – ne znam koliko bi koštali da nije bilo tako). Preporuka: uzeti R-1 račun za žigove, jer se mogu ubaciti u troškove osnivanja kasnije. Na žigu mora biti j.d.o.o., naravno! Ne zaboravite to napomenuti osobi koja vam radi žig, ako im dizajn ne donesete sami.
Sa žigovima sam se uputio u Zavod za statistiku. Dočekalo me lijepo iznenađenje: BESPLATNO! Standardni d.o.o. plaća 55 kn, j.d.o.o. ništa. Odaberete NKD (ono što je najbliže primarnoj djelatnosti vaše firme iz knjige koju vam gospođa dadne). Potpišete i prvi put upotrijebite vaš žig! Dobiti ćete dva originalna primjerka njihove potvrde – obavijesti o svrstavanju po NKD-u 2007. Kopirajte u 4-5 primjeraka.
Sa svim papirima do sad, slijedeća je destinacija banka. Odaberite neku koja ima dobro internet bankarstvo (moj savjet). Traje najdulje, zbog hrpe papira koju trebate ispuniti. Pogotovo ako uzimate internet bankarstvo. Imajte pri ruci: vaš osobni OIB, OIB novog j.d.o.o.-a kojeg ste upravo osnovali, JMBG, osobnu iskaznicu (s nje će vam trebati njen broj i rok isteka valjanosti) i naravno žigove. Ako su dva žiga – svakako napomenite, kako bi se s bilo kojim od njih moglo raditi sve što je potrebno. Oba će biti evidentirana u dokumentima koje ispunjavate. Račun koji dobijete je unificirani račun sa svim valutama. Nema odvojenog za kune i eure, dolare – sve ide na isti, samo su stavke različite. Tako da će vam odmah dati IBAN i SWIFT.
Porezna uprava, mirovinsko i zdravstveno osiguranje (02.11.2012.)
Nakon toga sam se uputio u Poreznu upravu svoje općine, kako bi uveo svoj novoosnovani j.d.o.o. u sustav PDV-a (ne morate, ali ja sam to odabrao jer mi se više isplati). Dakle, za sve iz Zagreba: NE idete u veliku staklenu zgradu u Aveniju Dubrovnik, već svoju općinu (Maksimir, Centar, Medveščak, Trešnjevka, itd, itd – gdje već pripadate).
Ovdje traže:
• Dvije ispunjene prijave u sustav PDV-a (ima na webu neke državne institucije, ali ne znam koje, možete si isprintati)
• kopiju rješenja Trgovačkog suda
• kopiju izvoda Zavoda za statistiku
• kopiju Prijave potpisa – to je dokument koji dobijete u banci kad otvarate račun firme (vidi moj raniji post), na kojem autorizirate sebi (svoj potpis) i pečat firme za raznorazne transakcije.
• Radnu knjižicu (u koju ste upisali da ste se zaposlili kad već – valjda isti dan kada idete na mirovinsko, za mene sve u istom danu).
Onda vam oni u Poreznoj upravi na licu mjesta dadnu dva dokumenta koja morate ispuniti, potpisati i pečatiti:
• Izjavu kojom jamčite da od dana osnutka firme na Trgovačkom sudu pa do sada (potpisivanja ove izjave) niste izdali račun sa obračunatim PDV-om.
• Očevidnik. Tu upisujete sve podatke o vašoj firmi, osobi koja je vlasnik firme (vi), odgovornoj osobi (vi) te kontakt osobi u firmi (vi). Također, upisujete firmu koja vam vodi knjigovodstvo i osobu u njoj za kontakt. Na dnu ovog dokumenta piše da ste kao privitak dali rješenje suda, izvod zavoda, potpisni karton (ono iz banke, vidi iznad) i ugovor o najmu prostora kao i kopiju ugovora o vođenju knjiga. E sad ja ova dva nisam imao jer ih tek trebam napraviti, ali su mi rekal da je ok, da mogu donijeti i kasnije. To ću slijedeći tjedan.
Službenica mi je rekla da ne moram istog trena imati ugovor o najmu poslovnog prostora. To ću riješiti zadnje. Oba dokumenta sam iskopirao i tražio potvrdu primitka (pečat, datum, potpis). Za moju evidenciju. Poreznu sam riješio za 15 min.
Sada otiđite u Narodne novine i uzmite obrazce za prijavu firme i vas kao fizičke osobe na mirovinsko (MO) i zdravstveno (HZZO), te Ugovor o radu na neodređeno vrijeme. Kad ste već tu, uzmite i ugovor o najmu poslovnog prostora. Trebat će vam.
Mirovinsko – riješeno za 10 minuta! Prvo prijavite svoju fimru, a onda sebe na nju. Nisu imali j.d.o.o. u informatičkom sustavu ali su mi zaprimili sve dokumente i dali mi ono što meni treba za zdravstveno.
Zdravstveno – riješeno za 20 minuta. Primljeno također, svi dokumenti. Sve ovo (MO, HZZO, Porezna) je besplatno. Nema pristojbi koje se plaćaju.
Porezna uprava – rješenje (09.11.2012.)
Nazvali su me da je riješeno, j.d.o.o. je ubačen u sustav. Sutra idem po rješenje (potvrdu) da sam u sustavu PDV-a, a onda napraviti ugovor o najmu poslovnog prostora sa stanodavcem. S njim se ide kod javnog bilježnika da ovjeri ugovor, a onda on sam (stanodavac) u Aveniju Dubrovnik da prijavi plaćanje poreza na taj ugovor.
Našao sam dobar knjigovodstveni servis.
I to je to! Vjerujem da će sad sve brže ići nakon što je sustav razdrman i probuđen iz sna i j.d.o.o. uveden kao stavka. Sve skupa je trajalo manje od tri tjedna, a vjerujem da sad može i brže. Vjerujem da sam naveo većinu toga, ako ne i sve, bar koliko me sjećanje služi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Vrlo interesantan tekst o tome kako to izgleda u Hrvatskoj. Licno se otvaranjem firmi[/url] bavim u Srbiji i veoma je zanimljivo cuti i iskustva iz regiona.
Zvuči odlično! Ja imam nekoliko originalnih ideja, barem tako mislim, razrađen detaljan plan i strategiju i nešto sredstava, ali i problem – ovrhu na Fina-i. Zanima me što će reći Porezna ili Fina ako se upustim u otvaranje j.d.o.o.-a a to doista želim?
Hvala na savjetima!
prednost neulaska u sustav PDV-a je pritom jasan, možete ponuditi niže cijene u odnosu na konkurenciju, primjerice baš za uslugu web dizajna ili programiranja aplikacija. Manji su ti troškovi vođenja knjigovodstva.
što se tiče izrade pečata, to čak možete napraviit i online, s dostavom u roku od 24h u cijeloj Hrvatskoj preko stambilji.hr
Uključite se u raspravu