S Marijanom Mrkonjićem, direktorom Novih biznisa u Ini, razgovarali smo o ANI startup programu, potencijalu hrvatskih startupova i okruženju koje treba stvoriti da se njihove ideje ostvare.
INA je nedavno pokrenula vlastiti startup program ANI. Kako je došlo do te inicijative?
Jasno je da se svijet u kojem živimo mijenja brže nego ikada. Tehnologije bez kojih danas ne možemo nisu ni postojale prije desetak ili dvadeset godina. Ove promjene osjete se u svim područjima života pa i na tržištu na kojem INA djeluje. Povećanje udjela obnovljivih izvora energije u ukupnoj proizvodnji energije, rastuća cijena CO2 emisija, veća efikasnost i niža cijena novih tehnologija, snažnija penetracija električnih vozila na tržište, ukupna drugačija percepcija svijeta mobilnosti, jačanje ekonomije dijeljenja samo su neki od trendova koji utječu na naše poslovanje. S obzirom na to da smo kao kompanija ovoga svjesni, logičan je korak jače se uključiti u djelovanje startup zajednice koja je najčešće i generator novih trendova. Na taj način dobivamo direktan uvid u nove ideje, a i pokazujemo da smo kao veliki sustav spremni prihvatiti nove ideje i mijenjati se s njima.
Koji je cilj programa?
ANI je kratica od ‘akceleriranje novih ideja’, a istovremeno je i INA čitana unazad čime želimo naglasiti namjeru kompanije da sagleda poslovne izazove i iz druge perspektive, sa stajališta novih tehnologija i potencijalno novih načina obavljanja poslova koji za nas do sada nisu bili uobičajeni. Važno je istaknuti da je ovaj program poseban baš po tome što se mi kao jedna od najznačajnijih hrvatskih kompanija aktivno uključujemo u startup zajednicu što programu daje posebnu težinu kroz potencijalnu sinergiju velike i snažne kompanije s malim i agilnim, gdje je korist višestruka za obje strane. S naše strane dobivamo direktan uvid u nove ideje i nove poslovne modele koje možemo implementirati u našu organizacijsku strukturu ili možemo dobiti priliku za razvoj održivih poslovnih modela koji nisu nužno vezani uz Ininu osnovnu djelatnost. S druge strane, iza velikih ideja uvijek stoje ljudi i oni su najznačajniji resurs svake organizacije, a startup zajednica je prije svega zajednica kreativnih angažiranih pojedinaca i timova koji mogu znanjem i trudom svoje ideje i svaku organizaciju podići na višu razinu. Ulaskom u ovakav program prezentiramo našu kompaniju onim najagilnijima i otvaramo mogućnost da se ti pojedinci pridruže našem timu. Također, ne treba zaboraviti ni to da smo mi kao kompanija već prepoznati u javnosti kao oni koji značajno ulažu u zajednicu, društveno-odgovorne projekte odnosno održivi razvoj. Suradnja i poticanje razvoja startup scene u potpunosti odgovara spomenutim nastojanjima te smo iznimno ponosni što ovim projektom INA potvrđuje svoja kontinuirana društveno odgovorna nastojanja te konkretno utječe na održivi razvoj kroz poticanje inovacija za održivu budućnost.
Hoće li fokus ANI programa biti područja vezana uz temeljno poslovanje Ine ili su dobrodošle i druge ideje?
Fokus natječaja je na maloprodaji, mobilnosti i energiji, ali i drugim izazovima koji mogu biti relevantni za kompaniju ili mogu funkcionirati kao samostalni poslovni model. Istaknuli smo nekoliko područja koja su sinergijska s našim temeljnim poslovanjem, ali istovremeno, nismo htjeli zatvoriti vrata niti jednoj inovativnoj i kvalitetnoj ideji iz koje bi se potencijalno mogao razviti novi biznis.
Na koji način će INA podržavati timove?
Sam program koncipiran je na način da najzanimljivije ideje i timovi dobivaju podršku naših partnera kroz višemjesečni inkubacijski program, mentoriranje, pomoć u oblikovanju proizvoda koji može biti održiv na tržištu te konkretne novčane nagrade za one najbolje. Ipak, uz ove direktne benefite za startupove daleko važniji mogu biti oni koje dodatno donosi INA kroz ANI program. To je prije svega mentoriranje timova u područjima u kojima je INA jaka, mogućnost pilotiranja proizvoda na jednoj od najvećih maloprodajnih mreža u Hrvatskoj ili na našim postrojenjima, pristup velikom tržištu te u konačnici ako se pronađe zajednički jezik i mogućnost financijske podrške konkretnim poslovnim modelima.Ne želimo eliminirati niti jednu kvalitetnu ideju, bez obzira da li je riječ o ranoj fazi razvoja ideje ili prototipa ili već gotovom proizvodu ili usluzi. Startupovi su jaki upravo u sposobnosti da se prilagode novim okolnostima i da odgovore na neočekivane izazove. Često počinju s jednom idejom, a u njenom razvoju je preispitaju i unaprijede na neočekivani način. Zato treba biti otvoren prema novim idejama i inzistirati na timovima koji su spremni marljivo raditi na razvoju svoje ideje u suradnji s Inom i našim partnerima, ali i na usvajanju novih poslovnih vještina.
Smatrate li da mladi u Hrvatskoj imaju šansu prezentirati i ostvariti svoje ideje i koliko su uopće aktivni u tome?
Ako govorimo o odnosu društva prema inovacijama rekao bih da potencijal definitivno postoji, ali, s druge strane, sustav koji treba biti u centru ‘startup ekosustava’ tek se razvija i tu kaskamo za nekim usporedivim državama. S jedne strane, za razvoj su potrebni centri koji će osigurati znanja koja mladi poduzetnici nemaju te dovoljan broj potencijalnih izvora financiranja bilo privatnih ili državnih. Da budem slikovit, to su zemlja i voda bez koje sjeme inovacija neće narasti. S druge strane, nužno je da mi kao društvo prihvatimo neuspjeh kao dio normalnog puta ka uspjehu, jer neuspjesi se događaju u startup zajednici, i da budemo spremni razmišljati na način da u promjeni treba tražiti nove prilike, a ne prijetnje. To su sunce i hrana uspjeha startupova. Ako spojimo sve ove elemente možemo imati uspješnu startup scenu koja će dati snažan poticaj cijelom gospodarstvu. Mi smo, kao jedna od najznačajnijih kompanija u Hrvatskoj, kroz naš program ANI htjeli podržati taj razvoj jer shvaćamo što se oko nas događa, otkud dolaze inovacije i koliko su one važne za našu budućnost. Stoga, pozivam sve startupove koji imaju inovativne proizvode ili usluge da posjete našu internetsku stranicu www.ina.hr/ani i da nam se jave na ani@ina.hr.
* Sadržaj omogućila INA