U lipnju 2012. godine Ivan Klarić osnovao je tvrtku iON STUDIO. Nešto ranije pokrenuo je startup projekt, Score Alarm, mobilnu aplikaciju za praćenje rezultata sportskih događaja, koja predstavlja core business moje tvrtke. Ovo je njegova priča:
Score Alarm beta, aplikacija koja više nije dostupna na AppStoreu i Android Marketu stvorila je bazu od preko 10.000 korisnika, od kojih smo dobili odličan feedback. Od kada smo prvu verziju pustili na tržište dobili smo brojne ideje na temelju kojih smo razvili novi B2B koncept koji danas nudimo kladioničkim organizacijama. Glavni feature novog Score Alarma, koji će svojim igračima nuditi kladionice (klijenti) bit će prenošenje događaja s listića u aplikaciju jednostavnim fotografiranjem. S ovim featureom i brojnim drugim inovativnim mogućnostima, kao i zanimljivim povezivanjem s Facebookom i Twitterom, cilj nam je postati najbolje mobilno rješenje za praćenje rezultata sportskih događaja te osvajati tržište po tržište. Score Alarm će u Hrvatskoj korisnicima smartphonea ponovno biti dostupan za otprilike dva mjeseca.
Najveću prepreku pri pokretanju biznisa predstavljalo nam je financiranje razvoja, u početcima, dok prihodovna strana nije postojala, u čemu bih svakako istaknuo visoke troškove osnivanja tvrtke. Ipak, smatram kako to nije nepremostiva prepreka zbog koje treba odustati prije početka. Score Alarm je dobar primjer. U trenutku kada sam se sa Score Alarmom našao pred zidom, odlučio sam potražiti izvor prihoda koji će omogućiti da Score Alarm 'preživi'. Konstantno 'networkanje' omogućilo mi je pronalazak klijenta iz SAD-a, jednog uglednog bankara, za rad na njegovom malom, privatnom projektu. On je bio u potrazi za 'jeftinijom' radnom snagom, a moj tim je znao realizirati njegov projekt, koji je omogućio život i razvoj Score Alarma još nekoliko mjeseci, do ugovaranja posla s prvim većim klijentom. Današnji voditelj razvoja aplikacije Petar Kujundžić i Marin Huljev, kao najbliži suradnici, tu su od samih početaka, sudjelovali su u važnim odlukama i velik broj sati odradili smo na krilima vjere u uspjeh i danas nam se to svima vraća.
Neću otkriti toplu vodu ako kažem da kriza potiče inovativnost. U krizi caruju rješenja koja imaju snagu ostvarivanja konkurentske prednosti, ušteda, direktnog povećanja prihoda itd. U krizi caruje i IT, jer njegova primjena može uvelike pridonijeti u ostvarivanju svega navedenog. B2B koncepti, kakav je Score Alarm, a koji se velikim tvrtkama nude kao gotova rješenja, koja imaju snagu pozitivno utjecati na poslovanje tih tvrtki, danas imaju veću težinu. I mi polako postajemo tržište gdje uspijevaju inovativniji, brži, spretniji…
Da danas pokrećem startup sigurno ne bih…Niti sekundu izgubio razmišljajući: što ako ne uspijem?
Među domaćim tvrtkama koje razvijaju određeni proizvod, oduševila me priča o Farmeronu, a taj mi je projekt i posebno drag jer je nastao u mojoj Slavoniji. Nije li sjajno da se IT rješenje nastalo baš u poljoprivrednoj Slavoniji primjenjuje na preko 800 farmi širom svijeta!? Imao sam priliku upoznati i Matiju, Farmeronovog osnivača i to je zaista ekipa i projekt iz kojeg mogu/možemo puno naučiti i na koji bi Hrvati, a posebno Slavonci trebali biti ponosni. Istaknuo bih i kolege iz tvrtke iSTUDIO. Broje preko 40 zaposlenih, redom mlađih od 30 godina. Tu su i kolege iz UX Passiona (Wall of Tweets), koji su svoje znanje dokazali na globalnoj razini, a čija lista klijenata vrvi globalno poznatim imenima. Kada govorimo o uspješnim domaćim startup proizvodima svakako treba istaknuti Salespod i Shoutem. Svima u zajednici važna je i Netokracija, čiji urednik Ivan često putuje i večera s kapitalom te koja i meni osobno pomaže u prezentiranju projekta i 'networkanju'.
Upoznavanje ovih projekata, njihovih osnivača, ljudi koji svakodnevno rade na njima, surađivanje i razmjena iskustava, možda su i najveći benefint posla kojim se bavim.
Najbolji poslovni savjet koji smo ikada dobili je…Nitko od tvojih kolega, koji imaju svoje uspješne projekte, neće ukrasti tvoju ideju. Pričaj o njoj, tako ćeš puno naučiti!
Najvećim uspjehom smatram stvaranje i prodaju B2B koncepta Score Alarma, koji je sada u razvoju, a koji će se na AppStoreu i Android Marketu naći do početka 2013. godine. Najveće zadovoljstvo predstavlja mi to što na projektu radi odličan tim, čiji članovi od Score Alarma relativno dobro zarađuju, obzirom da projekt postoji tek nekoliko mjeseci. Stvorili smo B2B koncept, predstavili ga u Hrvatskoj u suradnji s Hrvatskom Lutrijom, a korisnici društvenih mreža u jednoj zemlji regije počeli su putem Twittera slati upite svojoj lutriji – kada će ova aplikacija doći kod nas? U toj susjednoj zemlji danas razgovaramo s potencijalnim klijentom. Imamo veliku priliku, moj tim ju je stvorio i to me čini zadovoljnim, ali i motivira, stvara pozitivan pritisak i gura dalje.
Klijente, dakle kladioničke kuće nastojimo pridobiti originalnim idejama. Nudimo nešto jedinstveno, nešto što donosi konkurentsku prednost i klijenti su to brzo prepoznali. Na nama je sada da opravdamo povjerenje, a znamo kako to učiniti. Funkcionalnost proizvoda mora biti na najvišoj razini.
Ako želi zadržati startupe – bisere naše ekonomije – država mora reagirati
Trudim se ostati u Hrvatskoj, doprinijeti društvu i vjerujem kako iz Hrvatske možemo konkurirati u cijelom svijetu. Moja 'Idealanija' (idealna zemlja za poslovanje) vjerojatno bi bila neka zemlja koja bi mi pomogla, primjerice na način da me u prvih godinu dana oslobodi nekih nameta. Brže bih rastao, lakše bih zapošljavao i tako vratio što sam 'dobio' na početku. Startupi su tu, ne odlaze, vole Hrvatsku, ali svi uspješni konstantno imaju ponude 'izvana'. Država treba što prije i što snažnije reagirati želi li zadržati startupe, bisere naše ekonomije.
Kad praktički iz ničega stvorite nešto, a ustvari ste još uvijek na početku, teško je govoriti o pogreškama. Nedavno sam analizirao prvih pola godine Score Alarma i zaključio da smo uglavnom radili dobro. Sve što se događalo, dogodilo se s nekim razlogom. Sve bih učinio isto. Tko radi, čini pogreške, a one mogu biti produktivne ako naučimo učiti iz njih. O početnim pogreškama pitajte me za nekoliko mjeseci, tada ću sigurno imati konkretniji odgovor.
Imamo odličan tim koji djeluje kao jedno i snažno vjeruje u Score Alarm. Organizirat ćemo se na način da svaki član tima dobije i određeni udio u Score Alarmu, jer Score Alarm, kao i svaki drugi projekt, bez ljudi koji ga stvaraju nema vrijednost. Tako će svi koji rade na Score Alarmu imati priliku stvarati vrijednost i za sebe, za svoju budućnost.
Savjet? Prije konkretnih poteza istražite tržište
Moj projekt nije u fazi kada na temelju njega trebam dijeliti velike recepte, jer smo još uvijek na početku i moj je projekt ostvario tek odličan start. Čeka nas još jako puno posla.
Mišljenje, temeljeno na Score Alarm iskustvu je da prije konkretnih poteza treba istražiti tržište te procijeniti opseg tržišta kojeg uz trenutne resurse možete zahvatiti svojim proizvodom, 'networkati' te što više pričati o svojoj ideji s uspješnim ljudima iz branše, pitati za iskustva, savjete, mišljenja. Osobno mi je dosta ljudi izašlo u susret i pomoglo, samo treba imati pravi pristup, a njihova mišljenja ne treba stavljati ispred svog, već ih analizirati i izvući najbolje iz njih. U slučaju ograničenih financijskih sredstva nije dobro proizvod razvijati 'sto' godina. Treba ga pustiti na tržište i vidjeti što ono kaže. Mi ono što danas radimo, nismo imali u primisli kada smo prvu verziju Score Alarma puštali na tržište. Najbolje ideje rodile su se tek kasnije, a novom i starom Score Alarmu zajednička će biti samo tema. Moje iskustvo, ali i sva iskustva koja sam čuo kažu kako nema uspjeha preko noći. Prije pokretanja projekta treba biti spreman na ogromna odricanja i jako puno rada.
Broj članova tima povećavat će se s obimom posla i ja u to vjerujem. Dakle, postoji mogućnost da u Score Alarm tim primimo još nekoga u sljedećih tri mjeseca. Svatko tko bude radio na Score Alarmu bit će plaćen, u skladu s trenutnim mogućnostima, postat će dio Score Alarma i ostvariti udio u Score Alarmu. Važno je da zaposlenik vidi sebe i svoju budućnost u projektu, jer samo tako može davati 120 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.tip je geekčina, nama trebaju radna mjesta za srednje i osrednje.
Izazov znanja je uspjeno
i cestitamo mu.
Uključite se u raspravu