Autor teksta je Jurica Dujmović, marketinški konzultant i urednik portala za poduzetnike Brand manager. Portal je namijenjen malim i srednjim poduzetnicima i svakodnevno čitateljima nudi besplatne poslovne, knjigovodstvene i marketinške savjete
Piše: Jurica Dujmović
Danas ćemo govoriti o važnosti ambalaže. Vaš proizvod može biti krema za kožu, ukusne grickalice ili pak suvenir, ali bez obzira o čemu se radilo, velika je vjerojatnost da ćete proizvod kupcu uručiti u nekakvom pakiranju. Ovo ljeto proveo sam na otoku Visu i imao prilike obići veliki broj štandova i malih obrta. Ono što sam posebno primijetio jest da unatoč tome što veliki broj njih ima izvrsne proizvode, ambalaža rangira od neprepoznatljive (sive vrećice bez natpisa) do neadekvatne (suveniri bez zaštitnog pakiranja.). Koja je zapravo važnost ambalaže? Kao što ćemo vidjeti u nastavku teksta – velika. Evo nekoliko osobina koje čine vrhunsku ambalažu:
Prezervacija
Vaša ambalaža mora biti takva da produlji svježinu i valjanost vašeg proizvoda. Ovo je bitno, kako kod skladištenja, tako i kod prezentacije na policama. Neke je proizvode tako potrebno vakuumirati, dok drugima odgovara tamno UV nepropusno pakiranje. Za neke je potrebna fleksibilna ambalaža, dok drugi trebaju krutu. Ukoliko vaš proizvod ima neodgovarajuću ambalažu (npr. staklene posude u kojima se kondenzira vlaga koja čini da vaš proizvod u samom pakiranju trune ili klija), posljedice mogu biti propast proizvoda ili znatno skraćen rok trajanja. Najčešće posljedica je snižena kvaliteta proizvoda, koja ne samo tjera kupce, nego širi i loš glas o vama i vašim proizvodima.
Skladištenje
Ukoliko se bavite iole masovnijom proizvodnjom, skladištite proizvode kroz dulje razdoblje ili planirate isporučivati otkupljivačima ili trgovačkim centrima koji će vaše proizvode prenositi skladištiti, ambalaža mora biti takva da olakšava skladištenje i manipulaciju. Ovdje posebno treba imati na umu izdržljivost ambalaže prilikom transporta kao i težinu koju svaki pojedini artikl može izdržati u uvjetima skladištenja (težina bi morala biti prenesena na transportnu ambalažu, palete i slično, a ne na sam proizvod). Posebnu pažnju obratite na izolacijska svojstva ambalaže, s obzirom na uvjete u skladištu. Premda sve veći broj trgovačkih centara uvodi sve modernije metode skladištenja, nemojte smetnuti s uma da najveći teret leži na vama – proizvod propada ili biva oštećen u nekvalitetnoj ambalaži, a u konačnici za vas to znači gubitke – od smanjenog otkupa, do nezadovoljnih kupaca. Dakle, postoje ozbiljni razlozi da svom proizvodu priuštite adekvatnu ambalažu. Sve navedeno pogotovo vrijedi za transportnu ambalažu.
Lakoća korištenja i ergonomija
Ovisno o namjeni, ambalaža mora biti takva da vašem kupcu olakša korištenje proizvoda. Nema ništa gore od staklenki koje niti vodoinstalater ne može otvoriti ili pakiranja čipsa koje će se prije rasprsnuti u rukama nego vam dozvoliti da kušate njegov sadržaj. Također, posebno su “simpatični” gelovi ta tuširanje koji su tako obli da vam iskliznu iz ruku i prospu svoj sadržaj po dnu kade. Na vama je, dakle, da svoj proizvod prilagodite uporabi. Potrudite se da kupac može do sadržaja doći BRZO i jednostavno. Ne stavljajte dodatne prepreke između kupca i konzumacije. Ovim kvarite iskustvo korištenja proizvoda i otežavate konzumaciju. Nadalje, prilagodite oblik ambalaže načinu držanja i uporabe proizvoda kad jednom dosegne kupca. Ergonomija je izuzetno bitna, jer pretvara ambalažu iz “običnog” pakiranja u dio proizvoda – onaj dio koji olakšava korištenje i pospješuje iskustvo konzumacije. Ergonomski oblikovana ambalaža koja olakšava pristup proizvodu velik je adut kojim možete konkurirati na tržištu, steći nove kupce, a stare učiniti još zadovoljnijima – ovaj segment nipošto ne biste smjeli zanemariti.
Boja, reklama i oblik
Puno toga se može reći na ovu temu, ali ovdje ćemo se zadržati na općenitim stavkama. Ukratko – oblik koji vizualno naglašava količinu sadržaja, kao i boja koja naglašava osobine branda, poželjne su karakteristike koje bi vaša ambalaža trebala imati. S druge strane, veliku ulogu imaju i vizualni elementi vaše ambalaže. Koristite ih da kupcu u što kraćem roku prenesete koristi koje mu vaš proizvod pruža. Preferirajte slike kad je god moguće (brže prenose informaciju od teksta) i ne zaboravite uključiti i jednostavne upute za otvaranje. Sve ovdje navedeno trebali biste prilagoditi vašoj ciljnoj skupini. Ovdje ide i jedna izuzetno važna napomena: ne zaboravite svoj proizvod učiniti prepoznatljivim – kako oblikom i bojom, tako i reklamnom porukom. Dobra ambalaža djeluje može biti učinkovito sredstvo oglašavanja, pa vodite računa da je prepoznatljiva i pamtljiva.
I da zaključimo – kvalitetna, primamljiva i praktična ambalaža jednako je dio proizvoda kao i ono što se u njoj nalazi. Potrudite se i njome pokazati kako kupcu u svakom trenutku – od kupnje do konzumacije (pa i bacanja u koš) – želite pružiti vrhunsko iskustvo uporabe.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu