Dobro izabrano ime donosi prevagu nad konkurencijom

Autor: Ozren Podnar/VLM , 07. svibanj 2013. u 20:30
Ime nove tvrtke mora se jasno razlikovati od imena već postojeće tvrtke upisane u sudski registar i mora biti na hrvatskom jeziku

Ako se ljudima mora objašnjavati što ime znači ili kako se ispravno izgovara, znači da je ime promašeno.

Imena tvrtki su vrlo moćna, a dobro izabrano ime donosi prevagu u konkurenciji sličnih poduzeća. Proces nazivanja tvrtke sastoji se od niza koraka koji se ne smiju preskakati, a neki se koraci, oni koji proizlaze iz propisa, i ne mogu preskočiti.

Prema Zakonu o trgovačkim društvima, ime nove tvrtke mora se jasno razlikovati od imena već postojeće tvrtke upisane u registar kod istog suda. Ime mora biti na hrvatskom jeziku, ali pojedine riječi smiju potjecati iz latinskog i starogrčkog. Riječ iz živih stranih jezika dopuštene su samo ako su uvriježene u hrvatskom i ako za njih nema odgovarajuće hrvatske riječi. Iznimke su i strane riječi koje su dio imena tvrtke registrirane izvan Hrvatske, ako je ta tvrtka osnivač ili suosnivač tvrtke u Hrvatskoj. Dopuštene su i kratice, akronimi i složenice od slogova imena ili prezimena osnivača. 

Administrativni izazovi
Ime tvrtke ne smije zbunjivati tako što bi ukazivalo na djelatnost s kojom se tvrtka ne bavi, ili tako što bi asocirali na drugi poslovni subjekt. Nije dopušteno koristiti imena drugih država i inozemnih organizacija, a ime ne smije sadržavati niti riječ Hrvatska ili njenu izvedenicu. Nakon što se svladaju administrativni izazovi, potrebno je prebaciti se na kreativni dio posla. Ime treba stvoriti pozitivan i intrigantan prvi dojam. Zamislite da se radi o prometnom znaku kojim želite privući promet prema sebi, a ne odbiti ga od sebe. Naziv tvrtke mora biti na valnoj dužini ljudi koje želite doseći. Primjerice, i u trgovinama se također koriste malim trikovima zanata kako bi se poboljšala prodaja, a osim imena proizvoda važno je i strateško razmještanje, tzv. egzistencijalnih proizvoda po, primjerice, raznim odjelima trgovine koje može skrenuti pažnju kupca na druge proizvode i odjele gdje se želi povećati prodaja. Pri tom se treba voditi računa o veličini prostora na policama, kutevima pod kojima su smješteni proizvodi, razmaku između proizvoda.Kada se bira ime važno je provjeriti i konkurenciju odnosno kakva imena nose uspješna poduzeća iz branše, na koje se pojmove oslanjaju. Pomoć se može pronać i u priručnicima, a koristiti se mogu i alati koji su dostupni u tiskanom i online obliku, prije svega rječnik i enciklopediju.

Sjetite se pridjeva i imenica koji odražavaju ono što vi želite usaditi kompaniji, a uzmite u obzir i sinonime. Kad ste sastavili uži spisak mogućih naziva, pitajte za mišljenje, dojmove i sugestije kolege, prijatelje pa i ponekog potencijalnog klijenta. Treba voditi računa o tome da se ne naziva samo tvrtka nego i brend odnosno potrebno je sagledati željeno ime u kontekstu stvarnog svijeta, uljučujući mentalitet društva. Kako će se naziv odražavati na svakodnevno poslovanje tvrtke? Kakve će emocije i asocijacije izazivati? Kako će se uklopiti u ime internetske domene, u promidžbene materijale i u druge aspekte brenda koji se stvara. I zvuk je bitan odnosno ime mora biti dobro i kad se vidi i kad se izgovara. Razmislite o aliteraciji – dvije ili više riječi koje počinju s istim suglasnikom. Ime je potrebno izgovoriti nagas i slušati kako zvuči, a još je bolje da ga izgovara netko drugi. Jer, ako se želi da se ime čuje u medijima i da ga ljudi izgovaraju, mora zvučati dobro. Ime kompanije treba biti lako za izgovaranje i pamćenje, ali ne treba zanemariti vrijednost upečatljivosti i originalnosti naziva. Ako naziv nosi osebujno značenje ili pobuđuje snažne asocijacije, imat će dodatnu vrijednosti.  

Ne ograničavajte se
Ne treba stvarati pojmovne prepreke odnosno ne treba vam grandiozna ideja za naziv tvrtke, nego naziv za vašu grandioznu poslovnu ideju. Ako se ljudima mora objašnjavati što ime znači ili kako se ispravno izgovara, znači da je ime promašeno. Ako je potrebno, može se posegniti i za opisom. Opisno ime ne mora biti dosadno u očima potrošača. Dovoljno je da se temeljnoj riječi doda jednostavnu opisnu riječ koja će upotpuniti značenje i audio-vizualni dojam naziva. Treba izbjegavati inicijale i akronime. Neke su tvrtke, poput IBM-a i IKEA-e postigle golem uspjeh, ali te su kompanije teške mnogo milijardi i prisutne su desetljećima. Dok im se ne približite po značaju, držite se imena koje je zanimljivo i koje potrošačima nešto govori. Također je važno ne ograničavati se. Ako se odabere ime koje doslovno označava djelatnost kojom se tvrtka trenutno bavi (npr. "Tiskanje naljepnica"), sputat će se širenje biznisa. Jer, sutra će se tvrtka možda prebaciti na tiskanje drugih vrsta proizvoda pa će se doći do zaključka da je prvobitno ime preusko. No, s druge strane treba paziti i da ime ne bude previše općenito. Ne "popravljajte" ono što valja. Ako ste registrirali ime s kojim ste zadovoljni, a u međuvremenu ste premjestili težište na druge djelatnosti, vjerojatno ćete razmatrati promjenu imena. No, rebrandiranje je skupo, a možda nepotrebno. Ako naziv kompanije nije vezan za pojedinačni proizvod, nego za spektar djelatnosti ili vrijednosti koje zastupate, bolje je da zadržite postojeće ime.

Nespretna imena

Nemojte krpati ime

Izbjegnite preuređivanje prvobitne ideje. Većina osnivača tvrtki ima neko ime na umu pa ga provjerava u registru trgovačkih društava. Potom, utvrde li da je ime zauzeto, pokušavaju prilagoditi svoju ideju tako da produžuju naziv ili dodaju slova u ime, da bi ga razlučili od već registriranog. U prepravljanju izvorne ideje nastaju vrlo nespretna imena. Ako je željeno ime zauzeto, pokušajte nešto sasvim drugo.

Komentirajte prvi

New Report

Close