Često se nađemo u situaciji da nam netko nešto kaže i da se nakon toga loše osjećamo. Kako si pomoći da ne primamo srcu baš sve što nam se kaže? Sposobnost prihvaćanja kritike je važan dio uspjeha te je bitno poznavati vrste kritike kako bismo mogli na pravovaljani način reagirati.
Mnogi ljudi pod pojmom kritika podrazumijevaju nešto negativno. Većina ljudi previše uzima k srcu bezazleno bockanje svojih bližnjih i shvaćaju to kao osobnu uvredu. Nepravedna kritika često nije ništa drugo nego zaodjeveni kompliment, te u većini slučajeva znači da ste svojim poslom i ponašanjem pobudili zavist bližnjih. Važno je ostati ravnodušan prema nepravednoj kritici i ignorirati je, a ne sprečavati ljude da vas napadaju. Najčešće nas drugi kritiziraju zato što su oni učinili nešto loše prema sebi ili drugima, zato što upravo oni nisu napravili nešto bolje i zato što su oni prekršili neki dogovor. Dvije su osnovne vrste kritika: konstruktivna i destruktivna. Destruktivna kritika se koristi kada želimo nekoga povrijediti, poljuljati tuđe samopouzdanje poniziti, omalovažavati i podcijeniti. Takva kritika najčešće izaziva obrambena ponašanja i prijelaz od sadržajnog na relacijski vid komunikacije i ne nudi nikakva rješenja. Postoji opasnost da kritizirana osoba shvati to kao napad i reagira protunapadom ili povlačenjem. A kada kritika sadrži napade i uvrede, onda je teško reagirati konstruktivno. Nemojte dozvoliti napadaču da vas porazi i pokušajte savladati tehnike kojima će te se obtaniti od nedobronamjerne kritike. Kako se zaštiti od nedobronamjerne kritike? Posao obavite po vlastitoj savjesti i nabolje što možetene dozvolite da vas bilo tko omete u tome. Kod napada otvorite ‘‘kišobran’’ i njime zaustavite pljusak kritike. Zatim osvijestite svoje greške i propuste prije nego ih uoče drugi i nastojite ih ispraviti. Ljudski je griješiti kao što je ljudski i ispraviti greške.
Budite mudri i nastojite učiti od onih koji vas kritiziraju. Svaki “dobronamjerni savjet” preslušajte dva puta. Nikada ne odgovarajte na kritiku, jer ulazite u mrežu konflikta – samo se na nju nasmijte. Zapamtite da niste i ne možete biti savršeni. Sve što vam se kaže usmjerite na sadržaj a ne na sebe. Odvojite sadržaj od osobnosti. Konstruktivna kritika je dobronamjerna kritika. Ona nudi rješenje problema, pozitivna je i motivirajuća. Pozitivnom kritikom ne “udaramo” na osobnost već na sadržaj. Što znači konstruktivno reagiranje na kritiku? To možemo odrediti kao: stav kritiziranog da kritičar možda ima pravo, ili djelomično pravo i da njegove poruke mogu biti korisne kritiziranom kako bi se oslobodio negativnih postupaka u ponašanju; ili stav kako kritičar ima pravo na svoje nezadovoljstvo i na pravo da bude saslušan, a njegova kritika uvažavana. Konstruktivno prihvaćanje kritike očitovanje je demokratske kulture čiji je sastavni dio priznavanje sugovornikove ravnopravnosti. Komunikacijska ponašanja kod konstruktivnog reagiranja na kritiku možemo svrstati u dvije skupine – objašnjavanje i prihvaćanje. Prva skupina obuhvaća ponašanje čiji je cilj objašnjavanje same kritike, a druga skupina označava ponašanje kojima se iskazuje prihvaćanje onih vidova kritike za koje se to može smatrati opravdanim. Kod objašnjavanja koristimo metodu aktivnog slušanja kako bi kritičar mogao dati što više konkretnih informacija. Kritizirani može koristiti tehniku izravnih pitanja. Objašnjavanjem postižemo da se komunikacija vraća iz relacijske u sadržajnu sferu, znatno otupljujemo oštricu kritike, te kritiku svodimo na konkretne pojave i omogućavamo kritiziranom prihvaćanje onoga što mu se čini opravdanim i odbacivanje ono što vidi da je neopravdano.
* Autorica je stručno-pedagoška voditeljica Poslovnog učilišta Supera
Kako se postaviti
Što postižemo prihvaćanjem konstruktivne kritike?
Postiže se suradnja između kritičara i kritiziranog. Treba prihvatiti onaj dio kritike koji se da prihvatiti jer skoro svaka kritika u sebi ima zrnce istine. Kad odlučite prestati mariti za svoje kritičare, vaš ego i mišljenje o sebi više neće patiti. Pokušajte shvatiti kritiku i prihvatiti je, tada ste već na pola puta do uspjeha. Nastojite destruktivnu kritiku pretvoriti u konstruktivnu i uspjeh vam je osiguran.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu