Mnogi poslovni psiholozi savjetuju radnike kako da se što uspješnije ophode s nadređenim: što da govore, što da prešute; što da čine, od čega da se suzdrže. Razumljiva je ta briga za radnike, jer su ugroženiji i jer mnogo njih ovisi o odlukama malog broja rukovoditelja. Međutim, ima dobronamjernih šefova koji nesmotreno pridonose lošem ozračju na radnom mjestu nesmotrenim primjedbama. Ako žele smanjiti pritisak na radnike i povećati produktivnost, vodit će računa da ne izgovaraju ove štetne i demoralizirajuće opaske.
1.Kriza je, budi sretan što imaš ikakav posao
Dobar menadžer ne predbacuje svom zaposleniku činjenicu da ima radno mjesto. Time ga omalovažava i prešutno mu priopćava da ga samo tanka crta djeli od otkaza. Želite li od radnika izvući najbolje, recite mu – "hajdemo zajedničkim snagama održati ovu tvrtku na životu."
2. Ja ti osiguravam plaću, radi kako ti kažem
Ova izjava dolikuje tiraninu, a ne nadređenom na radnom mjestu. Veći ćete učinak izvući od radnika ako ga potaknete pohvalama, uputite u bolji rad savjetima i motivirate ga nagradama. Vodite pozitivnim primjerom, a ne prijetnjama ili ucjenama.
3. Ne plaćam te da misliš
Samo će loš pretpostavljeni ovako odbrusiti radniku kad mu ovaj iznese komentar ili prijedlog koji mu nije po volji. Osim što je takav odgovor uvredljiv i ponižavajući, ostavlja nadređenog bez potencijalno korisnog doprinosa od zaposlenika. Čak i ako je šef genij u čije se zamisli ne smije sumnjati, ovakvo ophođenje obeshrabruje radnike. S druge strane, većina menadžera koja se služi ovakvom retorikom daleko je od genijalnosti.
4. Znaš li da radim prekovremeno i vikendom?
Nadređeni smije od zaposlenika zahtijevati samo ono što je ugovoreno. Želite li više od toga, zamolite ga, umjesto da ga silite na žrtvovanje. Postoji li vitalna potreba za dodatnim angažmanom zaposlenika, kao dobar rukovoditelj potrudite se uvjerljivo je objasniti osoblju. Ako svojevoljno radite cijeli tjedan, to je vaša stvar i odluka.
5. Tko ti je dopustio da učiniš to-i-to?
Zaposlenik je poduzeo određenu radnju – obavio zadatak, naručio opremu, sazvao sastanak – i to uspješno te u skladu s ciljevima poduzeća. Međutim, učinio je to na svoju ruku. Uštogljeni rukovoditelj opsjednut hijerarhijom to će dotičnom zaposleniku zamjeriti, iako je od njegovog postupka tvrta imalala koristi. Ako je važno strogo poštivanje zapovjednog lanca, obzirno upozorite radnika, ali ga istovremeno pohvalite zbog dobro obavljenog posla.
6. Uzet ću to na razmatranje
Ova je birokratska rečenica tipična za radnu sredinu, dok se u privatnom životu nikad ne koristi. Njeno pravo značenje je "neću poduzeti ništa u pogledu tvog prijedloga i nemoj me više ništa o tome pitati." Takav odgovor nadređenog ujedno će obeshrabriti radnika da mu se ikad više obrati sa sugestijom i dati mu do znanja da ga ovaj uvažava kao
7. Mi to radimo drukčije
Mnogi menadžeri automatski odgovaraju ovim riječima na prijedlog za bilo kakvu inovaciju, jer on zahtijeva promjenu i prilagodbu. Umjesto da gušite u zametku svaki pokušaj kreacije, pitajte zaposlenika za mišljenje kako bi se stvari mogle obavljati bolje. Dobri su izgledi da ćete često čuti korisnih sugestija.
8. Ne želim slušati tvoje žalopojke"
Mudar menadžer sluša što mu radnik ima za reći, uključujući molbe i prigovore. Moguće je da će od njega čuti korisnu sugestiju ili doznati za njegov problem u čijem mu rješavanju može pomoći. Čak i ako se zaposlenik samo želi izjadati i nakratko si dati oduška, dopuštenje da to učini može mu podići moral i uvećati osjećaj lojalnosti prema poslodavcu.
9. Režemo troškove pa smanjujemo plaće/otpuštamo"
Ove se riječi čuju od mnogih rukovoditelja koji istovremeno poboljšavaju vlastite radne uvjete nabavkom novog namještaja, vozila ili računala. Isto govore brojni privatnici koji troše svoj novac na luksuz, umjesto da novac ulože u tvrtku. Radnici ne cijene nadređenog koji živi u svijetu različitom od njih.
10. J%#****!!! (cenzurirano)
Iako je psovanje ili vrijeđanje radnika klasičan mobing, ta praksa na žalost još nije iskorijenjena. Osim što pruža temelja za tužbu, na duži će rok naškoditi radnom učinku, jer će uvrijeđeni i uplašeni zaposlenik izgubiti i koncentraciju i motivaciju za rad. A isto bi se moglo dogoditi i ostalim radnicima koji su svjedočili neugodnoj sceni.
Nepoželjno
Još upečatljivih opaski koje šefovi trebaju izbjegavati:
"Ako se tebi ne radi ovaj posao, naći ću drugoga"
"Bolje ti je da ne budeš dugo bolestan, inače…"
"Ako ti se ovdje ne sviđa, idi drugamo"
"Budi zahvalan što si dobio božićnicu/naknadu za godišnji"
"Privatni problemi ne smiju utjecati na tvoj rad"
"Nitko drugi ne kuka osim tebe"
"Kolega te zlostavlja? Ovdje nismo da se volimo, nego da radimo"
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Pošaljem sve u PČM,i ne dođem dva dana i ništa ih ne pitam…onda, se raspituju
jesam li bolesna..i kako će se problemi riješiti ,ako ja ne dođem…?!Naravno,
da im sve govorimo, što ste gore napisali…ali, kulturno i s razlogom…
Ja svojima tako nešto nikad nisam rekao niti mi pada na pamet, i sve odlično funkcionira.
Deset stvari koje Šef netreba reći dobrom Radniku ,
jer
dobar Radnik tih deset stvari i sam zna !
A ako nije zadovoljan ?
Neka ide ča !
Neka si sam otvori svoju tvrtku pa nek šefuje !
Uključite se u raspravu