Delegiranje je odlika uspješnih menadžera

Autor: Ozren Podnar/VLM , 02. travanj 2013. u 20:51
Jasno izložite kakve rezultate želite radniku kojemu ste povjerili zadatak

Nesklonost povjeravanju zadataka može potjecati od neiskustva, straha da će nekom drugom pripasti slava ili nepovjerenja kojeg odražava izreka: “Želiš li nešto obaviti dobro, obavi to sam.”

Mnogi se menadžeri žale što imaju previše posla, ali se svejedno sudržavaju od prenošenja dijela zadataka podređenima. Delegiranje poslova jedna je od najslabije razvijenih i najrjeđe korištenih menadžerskih vrlina. Warren Buffett, međutim, nije jedan od takvih menadžera.

Prema Buffetovoj biografiji iz pera Rogera Lowensteina, CEO Berkshire Hathawaya rado delegira, neovisno o rizicima takvog pristupa. Buffett "upravlja" vojskom od 257.000 radnika uz pomoć samo 21 zaposlenika u svom malom središnjem uredu u Omahi.  Jedan je Buffettov poslovni partner ovako opisao njegov radni dan. "Provodi pola dana samo sjedeći i čitajući. A ostalo vrijeme razgovara telefonski ili uživo s vrlo darovitim ljudima kojima vjeruje." Ponekad vjeruje pogrešnim ljudima. David L. Sokol, čovjek kojeg su smatrali kandidatom za Buffetovog nasljednika, prošle je godine prisiljen dati ostavku zbog nemoralnog postupanja prije jednog zvučnog preuzimanja.Sokol je bio kupio Lubrizolovih dionica u vrijednosti od 10 milijuna dolara i par dana kasnije nagovorio Buffetta da kupi tu kompaniju. Kad je ovaj pristao i nabavio Lubrizol za devet milijardi dolara, vrijednost dionica te kompanije narasla je za 30 posto, zajedno s vrijednošću Sokolovog udjela.  Iako mu je Sokol spomenuo da je Lubrizolov dioničar, Buffett kaže da ga nije pitao kada je i koliko dionica kupio. Naprosto, mudri ulagač iz Nebraske suradnicima daje veliku slobodu djelovanja, sve dok ne iznevjere njegovo povjerenje. A dogodi li se to, slijedi razlaz.

"Prema onome tko uzrokuje novčane gubitke Berkshireu, bit ću blag; prema onome tko naškodi ugledu Berkshirea, bit ću nemilosrdan", čuven je Buffettov moto.   Njegovo povjerenje ima više dobrih nego loših strana. Dio Buffetove genijalnosti je stvaranje kulture slobode, koja potiče suradnike na inicijativu, a druge poduzetnike da prodaju svoje kompanije Berkshireu i ostanu raditi pod novim gazdom. Znaju da će im se takav aranžman isplatiti, jer ih iz centrale neće često nazivati da im drže lekcije o upravljanju. Unatoč povremenim propustima u procjeni ljudi, dosad se njegov stil upravljanja pokazao fenomenalno uspješnim: Berkshire Hathaway u posljednja je četiri desetljeća ostvarivao godišnji povrat od ulaganja iznad 20 posto. Bit će da Buffett, u pravilu, ima jednako dobar nos za izbor ljudi s kojima se okružuje, kao i za kupovanje kompanija. Tipičan menadžer nema Buffettovu intuiciju pa mu se ne preporučuje biti tako ležeran u delegiranju, ali ne smije biti ni krut poput većine. Nesklonost povjeravanju zadataka može potjecati od neiskustva, straha da će nekom drugom pripasti slava ili nepovjerenja kojeg odražava izreka: "Želiš li nešto obaviti dobro, obavi to sam."

Šest pravila prenošenja poslova:

Usvojite ovih šest pravila uspješnog delegiranja i skinite dio tereta sa svojih leđa. 

1. Provjerite jeste li si natovarili previše posla na leđa. Tražite znakove upozorenja: radite li prekovremeno i osjećate li se nezamjenjivi?Dajte pravo svojim direktnim podređenima da vas obavijeste kad  uoče da ste propustili delegirati zadatak prikladan za to.

2. Jasno izložite kakve rezultate želite radniku kojemu ste povjerili zadatak. Definirajte što podrazumijeva uspješno obavljen posao.Naglasite mu ako želite da pri obavljanju zadatka primijeni posebne metode s kojima se inače ne služi.  

3. Objasnite mu koje su mu ovlasti tijekom obavljanja posla, uključujući ovlasti koje će imati nad drugim radnicima. Zaposlenik mora znati što je slobodan samostalno poduzeti, bez daljnjih konzultacija s vama. Kažete li mu "učini sve što je potrebno", riskirate da dotični prekrši pravilnike, a možda i zakon. A ako ga jako sputate, možda će delegiranje izgubiti na smislu. 

4. Utvrdite vremenske okvire. Ljudi različito poimaju vrijeme pa ako kažete da zadatak mora biti obavljen "ubrzo" ili "u dogledno vrijeme", moguće je da zaposlenik neće imati dovoljno jasnu predodžbu o onome što ste vi imali na umu. Želite li da određene faze posla budu dovršene u pojedinim rokovima, naglasite to.

5. Povremeno i pravovremeno provjeravajte napredak zadanog posla i utvrdite potrebu za pružanjem pomoći zaposleniku. Neki radnici nevoljko sami postavljaju pitanja, strahujući da će time sugerirati vlastitu nesposobnost. Ohrabrite ga da vam iznese sve dvojbe i nejasnoće.

6.  Ne odustajte od delegiranja. Zaposlenik može pokušati vratiti zadatak na menadžerov stol, ili ga menadžer sam može uzeti natrag uoči li da zaposlenik ima teškoća. No, ovu mjeru treba ostaviti samo za krajnje slučajeve, kad je očigledno da je uspješno dovršenje delegiranog zadatka nemoguće. 

Opseg posla

Korist za obje strane

Menadžeri delegiraju posao ne samo zato da olakšaju svoj opseg posla, već i da omoguće podređenima da uče i rastu. Uspješno delegiranje je dvosmjerna komunikacije i razumijevanje. Budite jasni kad povjeravate i objašnjavate zadatak, dajte osobi priliku da vam postavlja pitanja, pratite napredak posla i ponudite pomoć prema potrebi. Uspješno delegiranje donosi korist i menadžeru i osobi kojoj je posao povjeren.

Komentirajte prvi

New Report

Close