Zubakov Oryx htio uvesti “car sharing”, ali odustao

Autor: Darko Bičak , 09. siječanj 2013. u 22:01
U Hrvatskoj premalo korisnika i vozila za drukčiji model rent-a-cara

Potrebna je velika logistička mreža da bi svatko dobio na korištenje automobil kakav želi na lokaciji koja mu je optimalna.

Iako je Zubakov rent-a-car Orix nedavno razmatrao uvođenje globalno sve popularnije usluge "car sharing" (sukorištenja automobila), čini se da će njeno uvođenje u Hrvatskoj ipak pričekati.

"Već dulje vrijeme razmatramo mogućnosti 'car sharing' usluge u Hrvatskoj, no nakon provedenog istraživanja prošle godine, zaključili smo kako hrvatsko tržište još uvijek nije zrelo za uvođenje te vrste usluge. Razvoj ili kupovina tehnologije i softvera je izrazito skupa te je potreban veliki broj vozila u ponudi kako bi se usluga isplatila, a da bi krug bio zatvoren potreban je, naravno, veliki broj korisnika usluge. S obzirom na to da potencijalnih korisnika u Hrvatskoj još uvijek ima premalo, ne razmatramo u ovom trenutku pokretanje te usluge", kaže nam Ivan Zubak, član Uprave Oryx-grupe. Oryx-grupa je lider na hrvatskom tržištu rent-a-car usluga. Iako nisu željeli navesti konkretne brojke, naglasivši samo da su u 2012. imali rast od 30 posto, procjenjuje se da drže i više od 50 posto tržišta. U svojoj floti imaju 1900 automobila u 30 kategorija u mreži od 19 poslovnica.Iz ostalih većih rent-a-car kuća koje smo kontaktirali dobili smo neslužbene najave da se promatra situacija na tržištu te da će su u skladu s uvjetima mijenjati i poslovni modeli. Iako Hertz u Americi ima već tvrtku koja se bavi car sharingom, ta usluga u Hrvatskoj nije dostupna.

Car sharing je popularan u velikim gradovima u sjevernoj Americi i Europi, gdje ljudi ne žele dodatni trošak i neugodnosti koje donosi posjedovanje osobnog automobila. Naime, radi se o modelu iznajmljivanja automobila koji podrazumijeva potencijalne korisnike – članove koji plaćaju godišnju članarinu za mogućnost korištenja automobila kad god to požele. Samo korištenje, koje u pravilu nije ograničeno danima ili kilometražom, se plaća dodatno, ali po puno povoljnijoj cijeni nego što je to slučaj pri iznajmljivanju automobila iz klasičnog rent-a-cara. Da bi sustav funkcionirao, potrebna je velika logistička mreža s velikim brojem automobila u ponudi koja će omogućiti da svatko dobije na korištenje onakav automobil kakav poželi na lokaciji koja mu je optimalna. No, to nužno znači velike troškove koji se mogu pokriti samo s brojnim članstvom koje učestalo koristi usluge car sharinga.

Tijekom 2011. na jednom modelu car sharinga uvelike su radili u start-up tvrtki Autodivision Croatia (ADC), no njihov projekt "Oddo Carsharing" je "stavljen na čekanje" jer nije bilo investitora. "Za ovakav projekt je nužna podrška grada koji mora dati beneficije u vidu javnih prostora te mogućnosti korištenja javnog prijevoza za korisnike u smislu modularnog prijevoza i slično. Iskustva iz Europe i Amerike pokazuju da ovaj model donosi velike ekološke, a u krajnjem slučaju i ekonomske koristi jer se smanjuje broj automobila u gradu, zagađenje i oštećenje cesta, a i potreba za novim garažama", kaže Bojan Dragojević, voditelj projekta u ADC-u. Ovaj prometni stručnjak smatra da brakovi rent-a-car tvrtki i car sharinga nisu najsretniji jer, na primjeru iskustva s Hertzom, kaže da djelatnici rent-a-car kuće u svakoj prigodi favoriziraju svoj matični proizvod, klasično iznajmljivanje automobila, jer se radi o jednostavnijoj usluzi koja se može više naplatiti.

Akvizicija

Avis preuzeo Zipcar

Globalna rent-a-car tvrtka Avis, koja djeluje i u Hrvatskoj, je u SAD-u za oko 500 milijuna dolara kupila poduzeće za car sharing Zipcar koje je osnovano 2000. godine i ima 760.000 članova. Očekuje se da će preuzimanje Zipcaru koristiti jer će povećati flotu vozila za dijeljenje u najvećim špicama. Avis pak namjerava preuzimanjem uspješnije konkurirati Hertzu, koji ima svoje poduzeće za car sharing "Hertz on Demand".

Komentirajte prvi

New Report

Close