Zračni promet na pretkrizne razine teško će stići prije 2024.

Autor: Darko Bičak , 16. prosinac 2021. u 22:01
Foto: Shutterstock

Prijevoznici na globalnoj razini očekuju 51,8 milijardi USD gubitka.

Iako je tijekom 2021. došlo do stanovitog oporavka zračnog prometa, kako u cijeloj Europi tako i u Hrvatskoj, povratak na pretpandemijske brojke očito će pričekati. Da se naredne godine ne očekuje stvarni oporavak, najbolje pokazuje ovotjedna odluka Europske komisije koja je odobrila produljenje pravila o ublažavanju obveze iskorištenosti slotova za ljetnu sezonu reda letenja 2022. Umjesto uobičajenog zahtjeva da se iskoristi najmanje 80% serije slotova, zračni prijevoznici bit će obavezni obvezni iskoristiti samo 64 % serije kako bi zadržali povijesna prava na te slotove tijekom pandemije Covida-19. Iako se zračni promet još nije vratio na razine iz 2019., on je u ljetnoj sezoni reda letenja 2021. premašio 70 % preklanjskog prometa.

U prvih 10 mjeseci ove godine Hrvatska bilježi značajan rast broja zračnih operacija i broja putnika u odnosu na lani, ali i dalje su te brojke daleko od rekordne 2019. Tako je, prema zadnjim podacima Državnog zavoda za statistiku, od siječnja do listopada zabilježeno 76.540 zrakoplovnih operacija, a što je 56% više nego lani, te 4,28 milijuna putnika ili 112,6% više nego što je to bilo slučaj u 2020. Samo za usporedbu, u 2019. je tijekom čitave godine bilo 135.819 zrakoplovnih operacija i 11,4 milijuna putnika. Iz Croatia Airlinesa ističu da globalna zdravstvena kriza izrazito pogubno utječe na industriju zračnog prijevoza te će pandemija koronavirusa i dalje biti najveća neposredna prijetnja njihovu poslovanju u sljedećoj godini.

”Prognoze najrelevantnijih međunarodnih zrakoplovnih udruga i organizacija govore da se povratak na pretkrizne razine može očekivati tek 2024. Konkretno, prema podacima Međunarodne udruge za zračni prijevoz (IATA) zračni prijevoznici na globalnoj razini su ostvarili povijesno rekordan gubitak u 2020. od 137,7 milijardi dolara. Za 2021. IATA procjenjuje ukupne gubitke zračnih prijevoznika u iznosu od 51,8 milijardi, a u 2022. godini projicirani gubici se smanjuju na 11,6 milijardi dolara”, kazao je Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa.

Iz hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika dodaju da će tempo oporavka odrediti provedba programa cijepljenja i ukidanje graničnih ograničenja, koja uz nesigurnost i složene propise u vezi s protokom putnika sputavaju međunarodna putovanja. Naglašavaju da će planiranje redovitog prometa i dalje ovisiti o vanjskim faktorima na koje kompanija nema mogućnost utjecati, a to su prije svega ograničenja, zabrane i druge mjere koje objavljuju nacionalni stožeri država, što izravno utječe na mogućnost putovanja u domaćem i međunarodnom redovitom prometu, pri čemu su naročito osjetljive rute koje ovise o “point to point” potražnji.

“Sukladno tome orijentirat ćemo se na fleksibilno planiranje mreže letova uz prognozu potražnje za pojedinim vrstama putovanja, a nastojat ćemo ostvariti optimalnu popunjenost i prosječnu tarifu u uvjetima prometovanja sa smanjenim kapacitetom. Ipak, određeni optimizam kojem svjedočimo temelji se na posljednjoj prognozi Međunarodnog monetarnog fonda, koji u 2022. godini predviđa nastavak oporavka hrvatskoga gospodarstva, odnosno rast od 5,8 posto. U tom kontekstu naš fokus u 2022. godini bit će usmjeren na racionalizaciju troškova i implementaciju definirane Post-covid strategije kompanije”, zaključuju u CA.

Europska organizacija za sigurnost zračne plovidbe procjenjuje da bi 2022. godine zračni promet mogao doseći 89% prometa iz 2019., a zahvaljujući novoj EU stopi za slotove osigurat će se učinkovito iskorištavanje kapaciteta zračnih luka, kao i koristi za putnike. Iz Bruxellesa pojašnjavaju da će se produljiti i odredbe o opravdanoj neiskorištenosti slotova kojima se štite povijesna prava zračnih prijevoznika na slotove u situaciji kad državne mjere za suzbijanje pandemije Covida-19 uvelike ograničavaju putovanja.

”Napredak u provođenju kampanja cijepljenja te uvođenju EU digitalne Covid potvrde zaslužan je za vraćanje povjerenja putnika i zračne povezanosti u EU-u, što je ojačalo pozicije te industrije u suočavanju s kratkoročnim šokovima. Iako još nismo gotovi, napravili smo još jedan korak prema povratku u uobičajeno upravljanje slotovima zračnih luka sljedećeg ljeta. Poznato mi je da novi soj omikron te nedavni pad broja rezervacija letova izazivaju zabrinutost u sektoru zrakoplovstva te pozorno pratimo razvoj situacije”, kazala je povjerenica EK za promet Adina Vălean.

Slot je žargonski naziv u engleskom jeziku za pravo slijetanja i uzlijetanja na velikim svjetskim aerodromima koji su pretrpaniprometom te im slot daje svojevrsnu koncesiju. Slotovi su uglavnom dodjeljivani temeljem povijesnih stečenih prava prometa nekih zrakoplovnih kompanija, a njima se često i trguje. Croatia Airlinesa je sukcesijom 1992. nakon raspada Jugoslavije dobila devet slotova, odnosno prava na slijetanje na londonskom Heathrowu u devet termina. No, CA je u studenom 2016., zbog restrukturiranja poslovanja i uštede, pokrenula proces njihove prodaje. Nakon što je Heathrow dao ukupnu procjenu vrijednosti slotova te popis aviokompanija koje bi potencijalno mogle biti zainteresirane za kupnju, Croatia Airlines poslala ponude aviokompanijama.

Najbolju ponudu dala je američka Delta Airlines, čiji je iznos bio gotovo dvostruko veći od druge najbolje ponude, te je na temelju toga u siječnju 2017. sklopljen kupoprodajni ugovor u iznosu od 19,5 milijuna dolara za jutarnje slotove utorkom, srijedom, četvrtkom, subotom i nedjeljom.

Dogovorom dviju kompanija, CA je ipak zadržala pravo da koristi neke od tih slotova u narednom razdoblju.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close