Zračna luka Zagreb spremna je za veliki poslovni iskorak u nadolazećim godinama. Razvoj infrastrukture je u fokusu, a posebno dodatni sadržaji koji bi kompaniji trebali donijeti usklađivanje s globalnim trendovima, što će cijelom prostoru dati dodatnu atraktivnost. O svemu tome razgovaramo s njenim direktorom Rankom Ilićem.
Zračna luka Zagreb u predstojećem će razdoblju dobiti sadržaj koji će upotpuniti njenu ponudu – aerodromski hotel. Kako ste došli na tu ideju? Zašto je potreban takav hotel?
Zračna luka Zagreb djeluje kao holding, nadzirući koncesionara Međunarodnu zračnu luku Zagreb (odnosno Zračnu luku dr. Franjo Tuđman). Vodimo računa o svojoj imovini, kao i procesima koji nisu zahvaćeni koncesijskim ugovorom. Razvoj infrastrukture zračne luke značajno se mijenja. Od prethodno osnovne infrastrukture koja je bila prvenstveno u funkciji promjene modaliteta prijevoza, rastom u segmentu prijevoza putnika, postalo je nužno za zračne luke da razvijaju i ostale komplementarne sadržaje koji će biti u funkciji njihovog održivog razvoja…
Zračna luka Franjo Tuđman, također bilježi pozitivan trend u kretanju putnika što je bilo vidljivo i u 2024. godini, kada je ostvaren rekord prema broju putnika sa 4,3 milijuna. U cilju dodatnog razvoja sadržaja, izgradnju hotela prepoznali smo kao jedan od prvih koraka u razvoju komplementarne infrastrukture zračne luke, povećanju kvalitete i spektra usluga krajnjim korisnicima, nakon koje bi u budućnosti uslijedilo proširenje s ostalim objektima, zgradama s uredima za najam, konferencijskim centrom te drugim sadržajima, a sve u svrhu realizacije globalno sve popularnijeg koncepta Airport Cityja.
Izgradnjom hotela na području Zračne luke Franjo Tuđman ući ćemo među zračne luke koje prate globalne trendove te one koje ulažu značajna sredstva u razvoj ponude za njene korisnike. Bitno je napomenuti i to da je Zračna luka Franjo Tuđman mini čvorište Star Alliancea zbog nazočnosti matičnog zračnog prijevoznika Croatia Airlinesa, kao i baza Ryanaira, što nam daje dodatnu polugu i atraktivnost.Sve u svemu, aerodromski hotel dodatna je vrijednost i za Zračnu luku Franjo Tuđman, i za Zagreb i Zagrebačku županiju, ali i doprinos cjelokupnom razvoju turizma i prometa u Hrvatskoj.

Možete li procijeniti koliko bi ukupna investicija mogla biti vrijedna?
Prema studiji isplativosti koju smo izradili, ukupna investicija je na razini od 40 milijuna eura. Kao podloga je korišten idejni projekt u kojem hotel ima 172 sobe, te se pored njega nalazi trgovačko-poslovni centar s dodatnim sadržajima. Bitno je naglasiti da prema urbanističkim parametrima maksimalni kapacitet hotela iznosi 500 kreveta, te da trgovačko-poslovni centar mora imati sadržaje koji su u funkciji zračne luke i njenih putnika.
Investitor će imati priliku prilagoditi idejni projekt svojim potrebama i procjenama isplativosti, tako da iznos investicije može oscilirati ovisno o broju soba, uređenosti hotela, veličini i vrsti ostalih sadržaja, podzemnim garažama i slično. Na konačan idejni projekt obvezna je suglasnost Zračne luke Zagreb d.o.o.
Sukladno natječaju, kako bi izgledao ugovor sa Zračnom lukom Zagreb o pravu građenja?
Ugovor o pravu građenja će biti sukladan međunarodnim standardima i praksama. Investitor dobiva pravo građenja na rok od 50 godina s mogućnosti produljenja za dodatnih 49 godina, te u tom periodu plaća naknadu, u fiksnom i varijabilnom iznosu. Nakon isteka tog perioda imovina prelazi u vlasništvo Zračne luke Zagreb d.o.o., bez naknade.
Očekujete li da će natječaj privući velike međunarodne hotelske lance?
Iako je natječaj međunarodnog karaktera, smatramo da će uglavnom privući investitore koji su već prisutni u Republici Hrvatskoj, bilo da su to međunarodni ulagači ili lokalni. Ne očekujemo direktnu prijavu velikog međunarodnog hotelskog lanca, ali odabrani investitor mora osigurati franšizu ili ugovor o upravljanju velikog međunarodnog hotelskog lanca. Također, izabrani brend tog hotelskog lanca mora biti “aerodromski brend”. To je preduvjet za sve potencijalne investitore.
Rokovi za ugovaranje takve suradnje za međunarodnim hotelskim brendom su dosta dugi, tako da će svi imati vremena za dovođenje odličnog brenda za aerodromski hotel. Smatramo i da takav pristup značajno postiže kvalitetu usluge, kao i percepciju Zračne luke Franjo Tuđman i Grada Zagreba kao avio-destinacije. Jednostavno, avio-putnici su navikli na specifične standarde pojedinih brendova specijaliziranih za zračne luke, tako da smo takve postavili i kao kriteriji koji je obavezan.
Što se tiče ostalih kriterija, dosta smo fleksibilniji, a s ciljem da privučemo što više investitora i dobijemo konkurentan natječaj.
Osim hotela, gradio bi se i veliki trgovačko-poslovni centar lociran pokraj Zračne luke Zagreb. Kakve sadržaje ovdje očekujete i na što ciljate?
Očekujemo sadržaje koji će sa jedne strane biti profitabilni za investitora, a sa druge strane povećati broj putnika i zadovoljstvo putnika Zračne luke Franjo Tuđman. Inicijalne ideje su bile vezane za kongresni turizam, ali čini nam se da će projekt biti puno isplativiji u varijanti zdravstvenog turizma (dentalni ili estetski npr.).
Mi ćemo prepustiti investitoru da se odluči što želi. U svakom slučaju ćemo tražiti da se ostavi jedan broj dvorana za sastanke, a sve kako bi se omogućilo organiziranje poslovnih i drugih sastanaka unutar kompleksa. To je uobičajena praksa i ne očekujemo nesporazume po to pitanju.
Kada procjenjujete da bi natječaj mogao biti raspisan i u kojem bi roku spomenuti sadržaji trebali biti dovršeni?
Javni poziv za iskaz interesa objavljen je prošlu subotu, a raspisivanje natječaja očekujemo krajem ožujka ove godine.
Možete li nam reći nešto više o samom zemljištu, njegovim gabaritima?
Zemljište je nepunih 20 tisuća kvadrata, pravilnog oblika i sa svom potrebnom infrastrukturom, nalazi se u neposrednoj blizini starog putničkog terminala zračne luke i ima odlične veze javnim prijevozom do novog putničkog terminala na zračnoj luci i centra grada.
Jedan od vaših poslova vezan je i za edukaciju u segmentu zračnog prometa. Je li i u ovom segmentu tržišta rada primjetan deficit kadrova?
Nakon potpisivanja Ugovora o koncesiji na 30 godina te preuzimanja osnovnog segmenta poslovanja zračne luke u smislu upravljanja zračnom lukom te prihvata i otpreme zrakoplova, putnika, tereta i pošte od strane koncesionara, tvrtka Zračna luka Zagreb d.o.o. u svrhu generiranja prihoda osnovala je edukacijski centar Zagreb Airport Aviation Academy, pri čemu je isti bio certificiran kao IATA Authorized Training Center.
U edukacijskom centru, stručnjaci iz Zračne luke Zagreb uz pomoć vanjskih suradnika, pružaju niz različitih edukacija od kojih se mogu izdvojiti teme: operativno upravljanje zračnom lukom, planiranje razvoja infrastrukture zračne luke, operativni aspekti prihvata i otpreme zrakoplova, putnika i robe, zaštita okoliša, sigurnosti i zaštite, te mnogi drugi.
Uz pružanje edukacije različitim dionicima, Zagreb Airport Aviation Academy pruža i edukaciju posebno prilagođenu zahtjevima korisnika na način da organizira posebno prilagođene tečajeve korisnicima zračnog prometa i na njihovoj lokaciji. Vezano uz segment tržišta rada, svakako možemo konstatirati da se tijekom i nakon pandemije Covid-19 osjeća značajan deficit kadrova, koji je posebno bio izražen u trenutku nakon pandemije kada se zračni promet polako počeo vraćati u pretpandemijsko stanje, nakon čega je trebalo uložiti značajne napore u traženje kvalitetnih kadrova i edukaciju zaposlenika.
Kako je primjetan deficit kadrova na globalnoj razini, ne samo u području zračnih luka već u cjelokupnom sustavu zračnog prometa, pred nama su veliki izazovi u tražnju i zapošljavanju kvalitetnih kadrova.
Sve važniji postaju i ekološki aspekti zračnog prometa. Ekologija je u 21. stoljeću postala jedan od ključnih elementa koncepta održivog razvoja zračnog prometa. Može li se reći da je napravljen iskorak, posebno u vezi buke zrakoplova i emisije ispušnih plinova?
Ekološki aspekt zračnog prometa jedan je od ključnih segmenata pri bilo kakvom planiranju nove infrastrukture, operiranju postojećom, te provođenja operativnih aktivnosti i održivom poslovanju zračne luke. Problemi s povećanom razinom buke i emisijama ispušnih plinova svakako predstavljaju dva ključna elementa koja su najizraženija, no ohrabruje nas da svi dionici u zračnom prometu ulažu značajne napore u smanjuju buke i ispušnih plinova.
To se može vidjeti kod proizvođača zrakoplova kod korištenja tiših motora s manjom potrošnjom goriva, što rezultira manjim generiranjem emisija, uvođenja alternativnog goriva (SAF), zračnih prijevoznika s promjenom flote zrakoplova u one modernije novijih generacija, zračnih luka s implementiranim sustavima mjerenja buke, zamjenom vozila prihvata i otpreme onima na električni pogon te realizacije projekata koji će imati značajan doprinos u očuvanju okoliša kao što su solarne elektrane te optimizacijom operativnih procesa.
Uz navedeno, također jedan od glavnih dionika zračnog prometa, Kontrola zračne plovidbe novom tehnologijom, inovacijama i operativnim procedurama vođenja zrakoplova koje su usmjere na očuvanje okoliša značajno pridonosi održivom razvoju zračnog prometa i u ekološkom smislu.
Jedna od zadaća ZLZ-a je i razvoj novih projekata. Koje projekte možete izdvojiti?
Zračna luka Zagreb od 2013. godine dodatno je proširila djelatnost na pružanje usluge iz područja poslovnog savjetovanja. Poslovno savjetovanje pružamo u širokom spektru, od čega možemo izdvojiti planiranje zračnih luka, optimizaciju prometnih tokova, optimizaciju poslovanja i operativnih aktivnosti prihvata i otpreme zrakoplova, putnika i robe, reorganizacije poslovanja tvrtki, izrade strateških planova, aeronautičkih studija, glavnih studija razvoja (Masterplanova), izradu cjenika temeljnih aerodromskih usluga i programa poticaja te mnogih drugih usluga iz područja zračnog prometa.
Do sada smo realizirali više od 50 projekata od koji možemo izdvojiti izradu Masteplana Zračne luke Dubrovnik, izradu studija razvoja zračne i zemaljske strane Zračne luke Zadar i Zračne luke Osijek, izradu studije prijedloga produljenja uzletno sletne staze Zračne luke Pula. Uz navedeno, naši stručnjaci sudjelovali su i u izradi Strategije prometa Republike Hrvatske te na evaluaciji arhitektonsko-urbanističkog rješenja putničkog terminala Zračne luke Zadar.
Trenutačno pružamo kontinuirano poslovno savjetovanje prema pet zračnih luka u Hrvatskoj. Uz prethodno navedeno, kontinuirano pružamo podršku Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture po pitanju nadzora koncesije Zračne luke Franjo Tuđman.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu