Zagrebački gradski prijevoznik ZET i dalje drži vodeću poziciju među hrvatskim poduzetnicima koji se bave kopnenim prijevozom putnika, no bržim rastom drugih tvrtki iz ove niše njegova liderska pozicija polako slabi.
Prije samo nekoliko godina ZET je ostvarivao čak trećinu prihoda svih aktivnih kompanija koje se bave prijevozom putnika, njih ukupno 1732 koje su predale financijska izvješća FINA-i, a prema podacima iz zadnjeg financijskog izvješća, za 2023., ZET-ov udjel je skliznuo na 25%.
U brojkama, ukupni su prihodi tvrtki u putničkom prometu u 2023. dosegnuli 826 milijuna eura, a ZET-ovi su u tome sudjelovali s nešto manje od 208 milijuna eura. Pri tome, ZET bilježi rast prihoda, koji je nastavak dugogodišnjeg trenda, a na godišnjoj je razini bio na gotovo 14%. No, rast drugih bio je snažniji, pa je i na ukupnoj razini on podignut za 23%.
Nema Presečkog ni GGP-a
Najvišim rastom izdvaja se Flixbus CEE South, čiji su prihodi u tom razdoblju podebljani za 49% i već drugu godinu za redom na ljestvici vodećih tvrtki stoji na drugoj poziciji. Brz rast pokazuje i podatak da je u 2021. godini s 18,7 milijuna eura zauzimao peto mjesto, a u međuvremenu su mu prihodi gotovo dosegnuli 70 milijuna eura. Brz rast već nekoliko godina bilježi i creska prijevoznička tvrtka Autotrans, koja je u 2023. imala skok prihoda od čak 36% (48 milijuna eura), te se drži na trećoj poziciji, s koje je zgurala Čazmatrans.
Pritom i ta prijevoznička kuća ima bolji rezultat nego prethodnih godina (36 mil. eura), no raste nešto sporijom dinamikom. Među vodećima u ovoj tržišnoj niši još su tvrtke Promet iz Splita, Vincek iz Jalkovca, te riječki gradski prijevoznik KD Autotrolej i Slavonija Bus iz Oprisavaca.
Na listi TOP-10 hrvatskih poduzetnika za prijevoz putnika ušao je i Prijevoznički obrt Josip Knežević iz Plitvičkih jezera, koji je, inače, sa 131 zaposlenim prema podacima iz financijskog izvješća, te godine ostvario više od 14 milijuna eura prihoda.
I glavni prijevoznik u još jednoj od najjačih turističkih destinacija u Hrvatskoj, Libertas Dubrovnik, drži svoju poziciju u društvu vodećih deset kompanija u hrvatskom putničkom prometu. Iz tog sastava ovaj put nema nekih od ranijih glavnih igrača poput Presečki grupe, osječkog GPP-a, požeškog APP-a i pulskih Briona.
Zapošljavaju 13 tisuća radnika
Tvrtke u tom dijelu prometnog sektora ukupno zapošljavale 13,2 tisuće radnika, a u prosjeku su njihove plaće iznosile u neto iznosu 880 eura. Gleda li se vodeće tvrtke, najviše su iskazane u Flixbusu, 1909 eura, s tim da valja reći da se to odnosi na broj zaposlenih prema satima rada, a njih je bilo 25. U ZET-u je, pak, plaća u prosjeku porasla za stotinjak eura, na 1206, uz zaustavljen kontinuiran pad broja radnika (2019. u prosjeku ih je bilo zaposleno 3807, a u 2023. 3695). No, ZET je među vodećim prijevoznicima i jedini s ostvarenim gubitkom.
Ono što ne ohrabruje iz podataka koje je objavila Fina su vrijednosti bruto investicija u novu dugotrajnu imovinu. Iz godine u godinu one bilježe pad, a najbolje to ilustrira podatak da su one u 2020. iznosile oko 60 milijuna eura, na toj su se razini zadržale i godinu kasnije, da bi se u 2022. prepolovile, na 29,9 milijuna eura, a u 2023. spustile na svega 15,8 milijuna eura. Prijevoznici to pravdaju neobuzdanim rastom troškova, energije i rada, uz koje je i dalje teško naći snage za neminovna ulaganja.
Među 1732 prijevoznika putnika ukupno njih 74 se bave gradskim prijevozom, a 1033 su taksisti, kod kojih je zaposleno 2,1 tisuća radnika, dvostruko više nego godinu ranije, a ostvarili su ukupno nešto manje od 53 milijuna eura prihoda. Gradski prijevoznici su, pak, uprihodili 312 milijuna eura, a prijevoznici koji se bave ostalim putničkim prometom, njih 625, uprihodili su te 2023. gotovo 461 milijun prihoda.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu